27 October 2010, 15:42
Jemig, dit verhaal is echt EXACT mijn 345!!
Zaterdag ga ik ook naar de VKB, zullen we de beestjes eens naast elkaar zetten?
Ook ik heb het verschijnsel dat jij beschrijft: zodra de motor ook maar een kwartiertje niet gelopen heeft, draait hij stationair zo'n 500 tpm. Ook al heb je ervóór een paar honderd km gereden.
Wat ik dus maar doe, is direct na het starten een paar keer gas geven. Een kikje van de startmotor (ik kan de sleutel bij starten direct weer loslaten) is al genoeg om het apparaat op gang te krijgen, maar door een paar keer gas te geven blijft hij ook veel beter lopen.
Ik wijt het dan ook aan een brandstoftekort.
Heb je al geprobeerd om het CO iets verder op te schroeven? Hij mag gerust 3,5 hebben om lekker te draaien! Denk eraan: eerst een paar tikken op de carburateur geven voor je zaken gaat verstellen, dit tikje is om de zuiger geforceerd terug te laten zakken naar de stand waarop 'ie eigenlijk staat. Dit wordt zelfs voorgeschreven door Volvo-documentatie. Ook leuk als je voor het stoplicht staat en de motor draait teveel toeren; geef een korte, maar krachtige dot gas en prompt draait hij weer netjes 800 tpm.
Ook ik heb trouwens een net-niet-helemaal-maar-wel-bijna afslaande motor als je het stekkertje van die solenoid lostrekt... wat een toeval dit.
Uit welke streek komt je 242? Mijn 345 komt van origine ook uit België, regio Deinze/Dentergem geloof ik. Afgeleverd door Gaby Cars. Misschien ligt het aan die streek. Ik tank trouwens altijd al 98, da´s beter voor de motor.
Maak je trouwens geen illusies over andere carburatoren e.d. Ik heb ook nog een oude 343DLS, dezelfde motor, dezelfde carb etc, maar met die carb loopt mijn wagen geen slag beter. Die DLS draaide boterzacht 400 tpm, die carburateur is zeker weten goed! Mijns inziens ligt het aan het inlaatspruitstuk.
Zaterdag ga ik ook naar de VKB, zullen we de beestjes eens naast elkaar zetten?
Ook ik heb het verschijnsel dat jij beschrijft: zodra de motor ook maar een kwartiertje niet gelopen heeft, draait hij stationair zo'n 500 tpm. Ook al heb je ervóór een paar honderd km gereden.
Wat ik dus maar doe, is direct na het starten een paar keer gas geven. Een kikje van de startmotor (ik kan de sleutel bij starten direct weer loslaten) is al genoeg om het apparaat op gang te krijgen, maar door een paar keer gas te geven blijft hij ook veel beter lopen.
Ik wijt het dan ook aan een brandstoftekort.
Heb je al geprobeerd om het CO iets verder op te schroeven? Hij mag gerust 3,5 hebben om lekker te draaien! Denk eraan: eerst een paar tikken op de carburateur geven voor je zaken gaat verstellen, dit tikje is om de zuiger geforceerd terug te laten zakken naar de stand waarop 'ie eigenlijk staat. Dit wordt zelfs voorgeschreven door Volvo-documentatie. Ook leuk als je voor het stoplicht staat en de motor draait teveel toeren; geef een korte, maar krachtige dot gas en prompt draait hij weer netjes 800 tpm.
Ook ik heb trouwens een net-niet-helemaal-maar-wel-bijna afslaande motor als je het stekkertje van die solenoid lostrekt... wat een toeval dit.
Uit welke streek komt je 242? Mijn 345 komt van origine ook uit België, regio Deinze/Dentergem geloof ik. Afgeleverd door Gaby Cars. Misschien ligt het aan die streek. Ik tank trouwens altijd al 98, da´s beter voor de motor.
Maak je trouwens geen illusies over andere carburatoren e.d. Ik heb ook nog een oude 343DLS, dezelfde motor, dezelfde carb etc, maar met die carb loopt mijn wagen geen slag beter. Die DLS draaide boterzacht 400 tpm, die carburateur is zeker weten goed! Mijns inziens ligt het aan het inlaatspruitstuk.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL