25 October 2010, 18:08
Zo, de kap vandaag nog eens open gehad en begonnen met de eerste dingen van het check-lijstje af te vinken.
Wat heb ik gedaan:
Bovenstaande zaken hebben niets uitgehaald. Er VOOR de Volvo warmgereden en bij de terugrit deed ie het wel wat beter en bleef wat stabieler rond 800-900 stationair. Maar tegen thuiskomst zat ie weer aan amper 500 toeren.
Ik heb de carb zelf nog niet losgehad, daarvoor had ik geen tijd. Volgende keer maar het ding openmaken.
Wat heb ik gedaan:
- - met een watervernevelaar de bougieskabels gecheckt. Geen vonken te zien.
- suggestie van een ander forum: mogelijkheid dat de verdeler niet goed vast zit en vanzelf verdraait, wat de ontsteking in de war schopt. Verdeler blijkt echter goed vast.
- nog maar eens grondig gecontroleerd op valse lucht overal. Ditmaal met WD40 omdat dit beter vernevelde dat de bus remmenreiniger. Niets te zien. De pakking aan de luchtinlaat van de carb ook gecheckt. Die is wel oud, maar nog helemaal intact, net als de plastic schijf tussen carb en de kop van de luchtslang.
- stationairstelschroef afgetekend; wijzigt niet.
- solenoidvalve op inlaatspruitstuk: stekker losgetrokken bij lopende motor. Hij viel meteen bijna uit, maar nÃt niet. Loopt beduidend slechter, dus de stekker werkt toch wel. Met een spanningszoekertje erop kan ik 'm ook horen klikken. Ik kreeg de solenoid (het tonnetje) niet losgeschroefd, zat echt muurvast, dus kon niet checken of er vuil in de kanaaltjes zat.
- de gaskabel stond in rust veel te slap, hing er maar losjes bij. Dus aangespannen met die plastic ring op de gaskabel.
- afstelling van de chokekabel bleek niet helemaal goed. Wanneer het streepje op de gashendel tegenover het schroefje staat, draaide ie maar liefst op 1600 toeren of meer ipv ca. 1250. Het toerental schommelt echter dermate, dat afstellen nauwelijks zin had. Zonder dat ik ergens aan kwam, wees de meter telkens wel weer een ander toerental aan als ik tussendoor eens de motor afzette. Dus jah, begin dan maar af te stellen. Maar heb het toerental toch wat lager gekregen en "ongeveer in de buurt van wat het zou moeten zijn".
- afstelling stationair is ook niet helemaal wat het moet zijn. In het greenbook staat: 'stationairschroef eerst helemaal indraaien en dan vier slagen uit'. Dat zijn toch vier volledige slagen hÃ? Stationair stond te hoog, maar afstellen had nu ook niet veel zin omdat het toerental echt te veel op en neer gaat.
Bovenstaande zaken hebben niets uitgehaald. Er VOOR de Volvo warmgereden en bij de terugrit deed ie het wel wat beter en bleef wat stabieler rond 800-900 stationair. Maar tegen thuiskomst zat ie weer aan amper 500 toeren.
Ik heb de carb zelf nog niet losgehad, daarvoor had ik geen tijd. Volgende keer maar het ding openmaken.
![[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]](http://i715.photobucket.com/albums/ww151/Baccalaureus/5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg)