24 July 2010, 16:44
hoezo dat, "een" electrische pomp kan er toch zo tussen..?!
Auto valt plotseling stil, maar start en rijdt daarna probleemloos
|
24 July 2010, 16:46
en bovendien heeft die techniek ook in veel andere Nissans gezeten en mogelijk nog. M'n buurman had een Laurel, daar zat hetzelfde blok in als de veel jongere SUV van de andere buurman, en bv ook een 240/260/280/etc.. ZX...!
27 July 2010, 08:10
Jambon schreef:en bovendien heeft die techniek ook in veel andere Nissans gezeten en mogelijk nog. M'n buurman had een Laurel, daar zat hetzelfde blok in als de veel jongere SUV van de andere buurman, en bv ook een 240/260/280/etc.. ZX...! Het motorblok van mijn President is een 4.4l V8, en dat blok is destijds alleen in dit type auto geleverd. Nissan heeft in de jaren '90 in de VS het merk "Infiniti" op de markt gebracht. De Infiniti Q45 was bij mijn weten de eerste Nissan met een V8 die buiten Japan werd geleverd. De Infiniti Q45 was weer gebaseerd op de derde generatie Nissan President (mijne is tweede generatie), en de V8 in de derde generatie President is een compleet ander blok dan het mijne. Ik heb op internet gezocht. Tweedehandsonderdelen is iets waar Japanners niet veel aan doen. Je kan legio dingen vinden voor de verschillende ZX modellen, Skyline GTR, verder Gloria, Cedric, Sunny, maar ouwe Presidents: niets. Ik heb de brandstofpomp gezien, het is nogal een barok ding met heel veel slangen eraan (ik telde er 8 in totaal), en de benzinemeter is een integraal onderdeel van de pomp. Maar het grootste probleem zijn de vrij exorbitante kosten om dit museum op de weg te houden. De wegenbelasting is absurd voor dit ding, en in tegenstelling tot NL krijg je hier geen vrijstelling na 25 jaar. Om een voorbeeld de geven: voor de "provinciale opcenten" betaal ik bijna 13x zoveel wegenbelasting als je voor de kleinste categorie auto zou moeten betalen. Dus ik betaal per maand wat een ander per jaar betaalt. Je moet hier verplicht een WA verzekering kopen met de APK, en het "nationale deel" van de wegenbelasting betalen, en de premies zijn afhankelijk van het gewicht en cylinderinhoud van de auto. Dus ook hier betaal ik een enorm bedrag. Mijn persoonlijke verzekering komt daarbovenop. De ziektekostenverzekering dekt bijvoorbeeld verwondingen uit autoongevallen maar zeer beperkt, dus je moet een extra verzekering voor jezelf en je passagiers afsluiten. En in alle gevallen geldt: bedragen gaan hard omhoog! In alle bovenstaande gevallen betaal ik 10 tot 15 keer zoveel als je zou betalen voor een kleinere auto. Dus, alles in ogenschouw genomen: hoge kosten, geen stallingsruimte, geen sleutelruimte (eigenlijk ook geen zin om te sleutelen), onderdelenschaarste, en omdat ik mijn auto elke dag moet hebben om naar mijn werk te komen, is de eindafweging dat Mr. President naar de schroothoop gaat. PS: Ongeveer de helft van de Japansche automarkt bestaat uit zogenaamde "lichte auto's". Dat zijn auto's tot 660cc. Op zich rijdt zo'n auto'tje vaak nog verrassend goed, zolang je niet op de snelweg wilt rijden. Maar zo'n klein auto'tje is bijna gratis in verzekering en wegenbelasting. Mijn vriendin heeft een Nissan Cube, een soort Almera Tino met een 1500 cc motor, en de kosten voor haar auto zijn ongeveer 20% tot 25% van de kosten voor mijn auto, en dan kijken we nog niet eens naar het benzineverbruik (LPG bestaat niet voor particulieren, en het is bovendien duurder dan benzine). |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|