Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
roel604 schreef:Wanneer de rembekrachtiger lek is, zuigt de motor continu valse lucht. Hierdoor kan het stat. toerental toenemen, of de motor met name onderin toeren op 3 cilinders gaan lopen. Pompend remmen stationair geeft altijd een ''anders'' lopende motor stationair. Dit omdat een deel van het motorvacuum verloren gaat via de rembekrachtiger. Geen zorgen dus!
mijn rembekrachtiger was lek en deed het bovenstaande vergezeld van aanzuifgeluid onder het dashboard, (omdat de montagesteun daar uitkomt) Het effect op de motor was dus ook zo, soms zelfs afslaan bij vrijstand (maar ook door een andere oorzaak) Het remeffect was bijzonder drastisch verminderd, trappen wat ik wilde maar vertragen, zeg hoog uit de helft. Nieuwe vacuumtrommel er op, alle neveneffecten weg en perfect remmen weer..
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Als je B21 van na 1977 is, is schroef B een latere 'oplossing'. De basisafstelling vd gasklep gebeurt origineel door het pootje eronder om te buigen. De gasklep staat wel wat open bij stationair. Zo staat het in het boekje:
0. Warm de motor op
1. Draai stat.schroef 4 slagen uit (vanaf de bodem).
2. Buig pootje/draai illegale schroef tot 1100-1200 rpm
3. Draai stat.schroef tot 900 rpm
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 41
Topics: 6
Lid sinds: Mar 2010
Jambon schreef:roel604 schreef:Wanneer de rembekrachtiger lek is, zuigt de motor continu valse lucht. Hierdoor kan het stat. toerental toenemen, of de motor met name onderin toeren op 3 cilinders gaan lopen. Pompend remmen stationair geeft altijd een ''anders'' lopende motor stationair. Dit omdat een deel van het motorvacuum verloren gaat via de rembekrachtiger. Geen zorgen dus!
mijn rembekrachtiger was lek en deed het bovenstaande vergezeld van aanzuifgeluid onder het dashboard, (omdat de montagesteun daar uitkomt) Het effect op de motor was dus ook zo, soms zelfs afslaan bij vrijstand (maar ook door een andere oorzaak) Het remeffect was bijzonder drastisch verminderd, trappen wat ik wilde maar vertragen, zeg hoog uit de helft. Nieuwe vacuumtrommel er op, alle neveneffecten weg en perfect remmen weer..
Bovenstaand verhaal klopt volledig. De reden om eerder ff te reageren is dat het zonde van de tijd en het geld zou zijn indien de rembekrachtiger ten onrechte zou worden vervangen. Dus: Bij stationair pompend remmen levert een onregelmatiger of anders lopende motor op!
Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Bedankt voor alle input. Wat de rembekrachtiger betreft: ik hoor geen aanzuiggeluiden onder het dashboard en de rem werkt als vanouds. Wel heb ik dus dat het toerental fors stijgt als ik de rem intrap. Als ik de rem ingetrapt houd, daalt het toerental weer.
Ik ga er nog van uit dat het probleem ergens anders vandaan komt want de motor leeft stationair zijn eigen leven: van hele hoge toeren (lastig in achteruit zetten) tot smoren. Het is opeens ontstaan dus iets zal gescheurd zijn (membraan in carburateur?). Ik ga nu eerst de carburateur onder handen nemen en alle vacuumslangen vervangen.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
het terugslagklepje op de rembekrachtiger kan ook gescheurd zijn .
Hiervandaan loopt de slang naar je inl.spr.stuk.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Het machien loopt weer goed. Bovengenoemde revisieset geïnstalleerd en alle vacuümslangen vervangen. Dat was nog niet genoeg en toen de LPG-verdamper gereviseerd. Draait weer als vanouds. Voordeel is dat hij nu op benzine ook goed loopt.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)