Berichten: 699
Topics: 116
Lid sinds: Nov 2009
misschien wat off-topic maar Michiel wat heb jij gelezen over de einddemper in relatie tot het vermogen? Ik heb hÃÃl even zonder die einddemper gereden en merkte eigenlijk geen verschil. Of moet de einddemper juist tegendruk geven en verschilt dit per type blok?
Berichten: 305
Topics: 16
Lid sinds: Aug 2009
Jeroen V schreef:misschien wat off-topic maar Michiel wat heb jij gelezen over de einddemper in relatie tot het vermogen? Ik heb hÃÃl even zonder die einddemper gereden en merkte eigenlijk geen verschil. Of moet de einddemper juist tegendruk geven en verschilt dit per type blok?
Yep, heb ik gelezen en het verbaasde me dat de einddemper zo veel invloed heeft op het vermogen. Het deed me direct denken aan de backfires die afgelopen week had, wellicht dat mijn kapotte einddemper daar ook invloed op heeft?? Of gaat dit te ver. Vanmiddag de einddemper vervangen.
Jij hebt geen groot verschil gemerkt tussen met en zonder einddemper rijden. ??
Vanmorgen bougiekabels vevangen, dat circuitje is nu volledig vernieuwd. Bougies, kabels, rotor en verdelerkap.
![[Afbeelding: Foto-QFAP7HNS.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-QFAP7HNS.jpg)
<br />343 DL / 850 estate 2.5 10v / 240 estate 2.0<br />http://biertijd.com/mediaplayer/?itemid=20240<br />http://www.everyoneweb.com/mijnVolvo/
Berichten: 643
Topics: 21
Lid sinds: Jan 2008
MichielMaas schreef:Ik had vanmorgen wat backfire en heb vandaag bougies, rotor en verdelerkap vernieuwd. De bougiekabels waren niet op voorraad. Die ga ik morgen doen.
Heb ik nog een vraag.
Zou het kunnen dat de hoge temperatuur kan komen door een niet goed afsluitende dop van het expantievat??? Zelf denk ik dat de temperatuur juist laag blijft. Er wordt dan geen of minder druk opgebouwd.
Zo komt alles tegelijk, ben ik ook nog door de einddemper heen. Gelezen dat deze demper grote invloed heeft op het vermogen van de auto. klopt???
Het komt goed, het karretje loopt binnenkort weer als een zonnetje. 
als er geen druk in het systeem opgebouwd kan worden gaat het water eerder koken. als je namelijk een vloeistof onder druk krijgt het een hoger kookpunt. het is hetzelfde als er lucht in het systeem zit dan kan het water uitzetten op de plaatsten waar lucht zit en kan dus ook geen druk opbouwen en wordt te warm.
een einddemper verwijderen zal op een standaart auto echt niet te merken zijn
Berichten: 305
Topics: 16
Lid sinds: Aug 2009
nick740 schreef:MichielMaas schreef:Ik had vanmorgen wat backfire en heb vandaag bougies, rotor en verdelerkap vernieuwd. De bougiekabels waren niet op voorraad. Die ga ik morgen doen.
Heb ik nog een vraag.
Zou het kunnen dat de hoge temperatuur kan komen door een niet goed afsluitende dop van het expantievat??? Zelf denk ik dat de temperatuur juist laag blijft. Er wordt dan geen of minder druk opgebouwd.
Zo komt alles tegelijk, ben ik ook nog door de einddemper heen. Gelezen dat deze demper grote invloed heeft op het vermogen van de auto. klopt???
Het komt goed, het karretje loopt binnenkort weer als een zonnetje. 
als er geen druk in het systeem opgebouwd kan worden gaat het water eerder koken. als je namelijk een vloeistof onder druk krijgt het een hoger kookpunt. het is hetzelfde als er lucht in het systeem zit dan kan het water uitzetten op de plaatsten waar lucht zit en kan dus ook geen druk opbouwen en wordt te warm.
een einddemper verwijderen zal op een standaart auto echt niet te merken zijn
Dank Nick, dus de hoge meterstand KAN aan een lekkende dop van het expantievat liggen???
![[Afbeelding: Foto-QFAP7HNS.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-QFAP7HNS.jpg)
<br />343 DL / 850 estate 2.5 10v / 240 estate 2.0<br />http://biertijd.com/mediaplayer/?itemid=20240<br />http://www.everyoneweb.com/mijnVolvo/
Berichten: 643
Topics: 21
Lid sinds: Jan 2008
kan
ook kan het zijn dat er ergens een verstopping zit naar de radiator alleen komt dat bijna nooit voor
wel kan het zijn dat je thermostaat niet ver genoeg open gaat.
systeem een keer goed ontluchten
waterpomp is defect en kan het water niet snel genoeg rondpompen (v-snaar te los)
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Michiel,ik zou eerst conroleren of de watertemperatuur DAADWERKELIJK te warm wordt,met een digitale temp. meter bijv.
Dan kun je al wat gerichter zoeken en een aantal dingen uitsluiten.
Berichten: 142
Topics: 3
Lid sinds: Jan 2010
De temperatuur van het koelwater wordt bepaald door de thermostaat. De dop van het expansievat heeft daarmee niets te maken. De functie van het druksysteem is om het kookpunt van het koelmiddel te verhogen.
Het kookpunt van een vloeistof hangt af van de luchtdruk. Hoe lager de luchtdruk, des te eerder zal de vloeistof koken. Bij een auto is de hoogste temperatuur die het koelmiddel bereikt rond de 90C onder "normale" omstandigheden. Dat is in NL geen probleem, maar als je de bergen ingaat dan zou het kunnen voorkomen dat het koelmiddel gaat koken. Dus vandaar dat veel auto's zijn uitgerust met een druksysteem (overigens, koelmiddel bevat al toevoegingen zodat het kookpunt hoger ligt dan bij normaal water). Maar hoe dan ook, de temperatuur van het koelwater wordt niet bepaald door de druk in het systeem, maar door de thermostaat.
Bij het te hoog oplopen van de temperatuur zou ik zeggen: thermostaat is aan vervanging toe. De thermostaat "blijft plakken" totdat de temperatuur aan een kant zo hoog oploopt dat hij ineens openspringt. Als daarna de temperatuur zakt tot 70%, dan denk ik dat de thermostaat ook niet helemaal opent. Dus ik zou zeggen: eerst de thermostaat vervangen!
Berichten: 305
Topics: 16
Lid sinds: Aug 2009
De thermostaat is vervangen. Nu loopt de temperatuur nog op maar niet meer in het rood. Daarvoor zakt de naald naar iets boven het midden en blijft dan stabiel.
Lijkt mij een normaal patroon.
![[Afbeelding: Foto-QFAP7HNS.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-QFAP7HNS.jpg)
<br />343 DL / 850 estate 2.5 10v / 240 estate 2.0<br />http://biertijd.com/mediaplayer/?itemid=20240<br />http://www.everyoneweb.com/mijnVolvo/
Berichten: 142
Topics: 3
Lid sinds: Jan 2010
Als het koelsysteem goed functioneert, dan kan de thermometer iets op-en-neer gaan. Dat komt omdat de thermometer niet exact naast de thermostaat zit. Het kan dus gebeuren dat het koelwater wat warmer wordt. De thermometer loopt dan iets op. De thermostaat "merkt" dat pas iets later, en opent dan een beetje verder. De temperatuur zakt dan weer een beetje. Dit effect is het sterkst merkbaar bij sterk wisselende last. Als je op een warme dag net van de snelweg komt en dan voor een rood stoplicht staat, zal de temperatuur makkelijk wat op kunnen lopen. Bij laag toerental (stationair) is de "time delay" tussen thermometer en thermostaat het grootst, en kun je dit effect goed zien.
Bij sommige auto's is de thermometer niet direct gekoppeld aan de indicator op het dashboard, maar via het motormanagement. In veel gevallen stuurt het motormanagement een stabiel signaal zolang de temperatuur niet dramatisch afwijkt van "normaal". De bestuurder ziet dan een constante indicatie van de temperatuur.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De meeste Volvo's in de US hebben een "temperature compensator" die pas de naald laat gaan als er echt iets is (
http://cleanflametrap.com/tempFaker.html), kweenie of ze dat hier ook hebben.
Maar eh, in mijn 240 is het niet normaal dat de naald eerst omhoog gaat en dan naar beneden. Hij woont 2 mm onder het midden tenzij ik in z'n 3 een Franse berg op raas, dan woont-ie 1 mm boven het midden.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969