Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Type motor volvo 240 GLE 1983 aut. Tips voor vervanging/reparatie cilinderkop
De Fiat plaatjes zijn toch iets kleiner qua diameter ,of vergis ik me?
Ik heb een 3.25 plaatje, gekocht bij Fiat als zijnde van een FIRE motor, in mijn B230F gestoken, geen verschil gemerkt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Bij deze even een update.

De afgebroken en verrotte tapeindes hebben we afgezaagd en uitgeboord. Nieuwe m8 helicoils gezet en nieuwe tapeindes erin.
Kop is dus weer in orde! Het uitlaat spruitstuk past perfect!
Ik heb ook wat delen van de bekabeling vernieuwd daar deze aardig verteert waren....
Dit weekend de auto weer opgebouwd, en nog een paar kleine klusjes te gaan voor het moment om te gaan starten.

Heb ik nog 2 vragen.
- Wat is de beste methode om het gehele koelsysteem te spoelen, vullen, + ontluchten.
- We hebben onder de klepstoters de bijgeleverde nieuwe rubbertjes gestoken. De oude waren zo oud en hard dat deze uit elkaar brokkelde. Nu deze nieuwe en iets hogere rubbertjes erin zitten is de klepspeling eigenlijk "0". De kleppen sluiten wel omdat de klepveren sterk genoeg zijn om het rubberringetje samen te persen. Hij heeft dus genoeg compressie.
Wie kent dit fenomeen en hoe moeten wij hiermee omgaan?

Ik hoor het graag!

Die demperrubbertjes moeten wat ingereden worden. Ik heb alle brokstukken er uitgehaald en geen nieuwe terug want ze doen feitelijk niks behalve het klepspeling meten bemoeilijken.
Om de speling te meten moet je de voelmaat er gewoon met meer kracht tussendoor duwen. Compressie is by the W niet het gevolg van klepveren (maar dat wist je ws. al).

Het systeem ontlucht zichzelf via het expansievat. Kachel op 'warm' zetten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
En natuurlijk wat fotootjes van de reparatie aan de cilinderkop!

Een partytent, een grote achtertuin, een auto waar je in onder de motorkap kan instappen, goed weer en een handige schoonbroer zijn alles wat je nodig hebt om je cilinderkop eraf te halen!
De volvo loopt weer als een trein!

Alle vacuüm slangen vervangen en een poos met de afstelling bezig geweest en dat verschil is toch significant!
De motor schud helemaal niet meer en draait prachtig rustig rond.

Geeft toch een hoop voldoening!

Tevens het motorblok gereinigd en deze blijft kurkdroog. Enige zweetplekje zit bij de benzinepomp en de carterplug. Bij de benzinepomp is het een kwestie van een nieuwe pakking. Bij de carterplug is jammer genoeg aan 1 kant het carter een heel klein stukje ingedeukt waardoor de koperen ring moeite heeft om af te dichten. (Om een aantal uur een klein druppeltje)

Het uitlaat spruitstuk bleek achteraf toch krom te zijn waardoor deze op cilinder 2 nog steeds een beetje lekt. Hiervoor heeft Ben een advertentie bij gezocht gezet.
Ik heb zelf een advertentie (gezocht) gezet voor een draadboom van de motor. Deze is in niet zo'n goede staat en wil deze aan de hand van een compleet voorbeeld opnieuw fabriceren.

Ook op de ontsteking een probleempje gevonden, op het bovenste gedeelte zit wat speling. Dit is het deel wat aan de centrifugaal vervroeging vastzit. Hoort hier speling (je kan de rotor zijdelings bewegen) op te zitten? Lijkt mij persoonlijk niet omdat dit resulteert in een snel slijtende contactpuntjes. Het bruine nokje slijt er gewoon af..... :-\
Aan de hand van jullie mening ook zoeken wij misschien ook nog een ontsteking waarvan we alleen het bovenste gedeelte nodig hebben.

Ik wil bij deze Marc1970 bedanken voor zijn adviezen!

Foto's van het schone motorblok volgen!
te snel los draaien van roestigge onderdelen doen ze doormidden breken. daarnaast speelt ouderdom ook een rol.
eerst goed inspuiten en dan losdraaien weer gedeeltelijk vast weer los etc.

daarnaast de kop vervangen hoeft niet voor gas.

kop eraf halen is makkelijk

- accupool los
- koelvloeistof eraf.
- v snaren verwijderen
- distributiekap verwijderen
- op tijd zetten
- poellieverwijderen
- riemspanner vast zetten met boortje in gaatje.
- riem verwijderen
- bougie kabels verwijderen
- inlaatkant los
- uitlaat kant los
- kleppendeksel verwijderen
- kopbouten los
- kop weg nemen.

dit moet het wel zijn in grote punten

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 189 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
  volvo 244 uit 1977 met alleen LPG skidje 16 10.151 5 January 2025, 19:54
Laatste bericht: BartJu
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 378 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
  Wat is dit voor metertje? Kogelman 9 776 25 July 2024, 14:21
Laatste bericht: Roodblok
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 429 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 973 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 841 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 700 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.425 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 701 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)