Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Type motor volvo 240 GLE 1983 aut. Tips voor vervanging/reparatie cilinderkop
Welkom hier trouwens!
volvolvo.nl > Algemene Onderwerpen > Algemene onderwerpen > Websites en handige tools gezocht, weet je er nog ÃÃn?
Kun je diverse links vinden waar je bijv. een kop vandaan kan halen.
Overigend zijn de Volvo motoren die er 150.000 of meer hebben op zitten, al dusdanig gehard dat LPG geen probleem is.
Als je tijd over hebt, stel je dan voor in de topic Ik en mijn Volvo, bij voorkeur met veel foto's, dan leer je snel aanzienlijk meer leden kennen en neemt de hulp bij alle problemen die je tegen komt ook toe.
Al heb je aan Marc1970 al een hele goeie en helpt een zwager die er naast komt staan natuurlijk ook enorm. ;D
Succes.
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Ga ik vanavond gelijk even doen! thanks voor de tips..
Dag beste leden van dit volvo forum! Hier de zwager van Ben (uit het bovenstaande verhaal) die hem wat ondersteuning probeert te geven.
Fijn om te zien dat er nog zoveel behulpzame mensen op deze aardbol rondlopen.

Ben zal zelf de update geven met foto's omtrent de vorderingen van dit project.

Zelf heb ik de volgende vraag:
In eerste instantie dachten wij dat de uitlaat er onder een te hoge spanning onder gemonteerd was en hierdoor de tap-eindes gebroken waren echter dit bleek niet het geval.

Tijdens het loshalen van de kopbouten bewoog het motorblok naar mijn inziens overmatig heen en weer.
Het afbreken van de tap-eindes is wellicht hieraan te relateren?
Hoeveel mag een B23 motor op zijn motorsteunen heen en weer bewegen? Misschien kan hiervoor een indicatie gegeven worden aan de hand van de olievuldop!? Of stel ik nu daadwerkelijk iets heel doms voor? :'(

Ik zal vandaag de motor ophanging (rubbers) controleren op fysieke scheuren ter controle. Ik hoop van jullie te horen!

Greets,

Bram

Het blok mag zo ver heen en weer bewegen als mogelijk is zonder dat de steunen afscheuren, da's een heel eind. De uitlaat schudt en rammelt gewoon mee.
De uitlaat hoort behalve aan het spruitstuk ook nog aan het blok ter hoogte van het koppelingshuis vast te zitten, maar ook zonder die steun blijft alles heel.

Die tapeinden zijn gewoon een keer eraf gedraaid door de ÃÃn of ander, ze breken heus niet vanzelf.

Ben wel benieuwd naar een foto van de afgebroken einden, vooral hoe ver ze in de kop afgebroken zijn.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Ik zal vanavond nog een paar foto's maken van de gebroken tap-eindes.
Er heeft idd al een beunhaas het een en ander zitten vernaggelen. Scheef getapt draad-einde, 1 tap-einde met daarin al een gat geboord!
Broddelwerk 1e klas zeg maar....

Dinsdagavond gaan we naar mijn schoonvader die beschikking heeft tot een extrudersetje, vreesbank en een heliciol set.
Ik hoop daar het 1 en ander te kunnen regelen, mocht het niet lukken of reikt onze expertise niet ver genoeg dan zullen wij ons wederom wenden tot dit forum met vele wijsheden Wink

Zo!

de Kop is er af! Alles ging eigenlijk van een leien dakje. Na uitgelegd te krijgen waar alles voor dient, hebben we alles losgemaakt en gelabeld. Fotootjes nemen om later terug te zien waar alles hoorde..

Mooi dat je om de kopbouten los te schroeven gewoon IN je auto kunt staan! Wink
Blok goed vlak gemaakt, dwz alle resten van de vorige pakking verwijderd.

We hebben de kop schoongemaakt en de nokkenas eruit gehaald. Zoals Bram al zie; morgen heliocoil erin proberen te zetten...
Terwijl we bezig waren kwamen we erachter dat het ook een goed moment is om de kleppen te stellen. aangezien we allebei hier geen materialen voor hebben, en ook geen idee waar we moeten beginnen vroeg ik mij af of iemand hier weet of er een goede kleppensteller in de buurt van Den Haag/Rotterdam is? Alle tips/suggesties zijn welkom....

Daarnaast nog een vraag; ik wilde nieuwe kopbouten bestellen, maar er werd mij verteld bij Nordicar dat deze makkelijk teruggezet konden worden. Hee denken jullie hierover? Is dit nog te doen of teveel risico?
Zijn er verder nog belangrijke dinegn waar we op meoten letten bij het terugzetten van de kop?

bedankt voor alle antwoorden en zal ook van de rest weer fotootjes posten!

gr

Ben
Nog een paar!
Zie ik dat er maar liefst 4 tapeinden afgebroken zijn?
Hoi Marc,

Er zijn 2 tapeindes daadwerkelijk afgebroken, de andere 2 tapeindes zijn zaten zo vast gerot op de moeren dat deze in zijn geheel uit de kop zijn gedraaid. De schroefdraden in deze zijn nog in orde dus hier kunnen we direct nieuwe in zetten.

Weet jij iemand in de buurt van Den Haag/Rotterdam die kleppen kan stellen? Of igg de klepstelplaatjes op voorraad heeft?
Lijkt mij nu handig omdat we ook de kop los hebben. Hoeven we niet met de hele auto op pad!
De Volvo dealert? Anders kan ik Districars in Vlaardingen aanraden.

Automaterialen zaken hebben ze ook wel eens, zijn 33 mm doorsnee. En de FIAT Fire motor gebruikt precies dezelfde, kan je ook langsgaan.

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 189 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
  volvo 244 uit 1977 met alleen LPG skidje 16 10.151 5 January 2025, 19:54
Laatste bericht: BartJu
  volvo 240 2.3i start lastig HendrikJan 4 378 13 December 2024, 13:55
Laatste bericht: HendrikJan
  Wat is dit voor metertje? Kogelman 9 776 25 July 2024, 14:21
Laatste bericht: Roodblok
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 429 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 973 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 841 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  Volvo 240 DL 1991 Start bijna niet Joahmeijer 2 700 21 March 2024, 19:27
Laatste bericht: Joahmeijer
  volvo 240 start niet maartenhooikammer 5 1.425 9 September 2023, 12:50
Laatste bericht: maartenhooikammer
  Spacer nokkenas Volvo B200-B230. polestar-volvo 1 701 17 August 2023, 10:02
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)