Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ruil motor: (kleine) Revisie? (B230F)
Ziet er niet ongewoon uit, beetje kaal hooguit.

Ik heb een losse B20 die kon ik ook aan het vliegwiel ronddraaien, niet met een vinger maar het ging toch.

Oh, en als-ie al 350000 km op gas gedraait heeft kan je er gerust van uitgaan dat er al geharde klepzetels inzitten.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Zo, met het smeervet nog onder de nagels even een report typen.

Ben moe, en heb zin om relaxt een biertje te drinken voor de pit dus even in telegram stijl.

-klepstelplaatjes zijn allemaal rond de 4mm. Lijkt mij goed toch?
-Een aantal kleppen lekken, de ene wat meer dan de ander, op de foto is te zien dat een zitting er niet heel fris uitziet maar dat kan vervuiling zijn.
-Nokkenstok ziet er super uit. Zelfde voor de lagerschaaltjes, wat loopsporen maar niets voelbaars.
-Er zat een spinneweb in cilinder 2.
-Cilinderwanden zijn hoonsporen zichtbaar, wat vliegroest hier en daar, maar absoluut geen voelbare stootranden
-Kopbouten kunnen heel vast zitten
-Bout voor krukaspoulie ook, beetje improviseren maar dan lukt het wel. Zie foto.
-Waterpomp heeft nul speling, en voelt aan alsof er kort geleden nog nieuwe keerringen in gezet zijn.
-Koppeling is bijna op.
-Een inlaatspruitstuk is veel lichter dan dat ie lijkt.
-Glimmende smerige tjak is vuil met motorblok reiniger. Dus even een tijdje laten weken.

Ik ben heel benieuwd wat de fabriekswaarden van de klepstelplaatjes zijn. Heb een klein vermoeden dat er niet al te lang geleden al in deze motor is geinvesteerd; het valt me allemaal reuze mee.

Volgens mij is het een kwestie van kleppen leppen, klepseals vervangen, pakkingen vervangen, likje verf en klaar. Maar nu ik toch bezig ben, trek ik de zuigers er nog uit voor een inspectie, en eventueel nieuwe zuigerveren. Daarbij komt dat er behoorlijk wat gruis op de zuigers lagen van het stilstaan.

Wat betreft de tuning: Gasmengstuk heeft een doorlaat van nog geen 45mm (misschien zelf wel 40), dus dat gaat sowieso anders. Ik ben van plan het spruitstuk te bewerken en er een 960 gasklep en gasmengstuk op te schroeven met een adaptorplaatje. Dan heb je een doorlaat van 60mm oid.
Even ter vergelijking: Mijn Guzzi, een 1000cc twin, draait 1000 tot 2000 max. meer toeren dan een B230 blok, en heeft twee gaskleppen van 30mm. Reken dan maar eens uit hoeveel verschil dat is. Komt er ongeveer neer dat de potentie van een B230F blok beperkt wordt bij de gasklep. Volgens mij moet je daar makkelijk een PKtje of 150 uithalen, zonder turbo's of dat soort grappen.

Trouwens, dat koppelingshuis, is dat iets bijzonders?

Antwoord
http://members.home.nl/mulderhj/B230F_web/

Natuurlijk de foto's.
Antwoord
150PK uit een B230F? Prima te doen.

B230F Gasklep de beperkende factor? ehm... echt niet. ik duw zo'n 200+pk door het zelfde gasklepje.
Het zou een kleine winst op kunnen leveren door een grotere gasklep te monteren, maar pas op dat ie niet te groot word aangezien je dan in gaat leveren op rijdbaarheid.
Antwoord
Turbo zeker? Anders ben ik heeel benieuwd hoe je dat doet. Waar zit volgens jou de beperkende factor?
Antwoord
Ik rij turbo ja.

Ik zou eerst kijken naar een lekkere nokkenas, als je dan toch je kop uit elkaar hebt port hem dan.
Dit hoeft niet extreem, maar begin met 'gasket-matching' dus dat je poorten gelijk zijn aan je pakkingen dit verschil zul je al merken.
Maak bij de inlaat kant je poorten niet te glad!

Laat je kop en je blok vlakken voor net dat beetje meer compressie en je gaat al een heel eind richting de 150pk.
Wat lichtfilter betreft, je kan een goede set-up maken met een openluchtfilter, ook kun je gaan voor een luchtfilterhuis van een turbo, die laat als ik me goed herinner meer lucht door dan een standaard B230F huis.
Antwoord
Volgens mij zijn gasmengstukken expres zo krap om een venturi te vormen zodat de druk erachter lager is en het gas de motor ingezogen wordt. Waarom zouden ze hem anders niet net zo groot maken als de gasklep?

2x30 mm is bij elkaar altijd nog kleiner dan 1x 45mm by the way.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Dat klopt, maar 2.3 x 2x30mm is wel meer dan 1x45mm Wink De vergelijking is wel een beetje kort door de bocht hoor.

Wat die venturi betreft, dat zou heel goed kunnen, MAAR. Je hebt gas onder druk, dus waarom heb je die venturi nodig?
Verder als het berust op venturi principe, is het een uiterst inefficiente manier met een cilindrische ring in de inlaat.

Hoeveel zou je van de kop vlakken? Heb dit wel eens met een kleine motorfiets laten doen, wat best goed uitpakte.
Antwoord
Marc1970 schreef:Volgens mij zijn gasmengstukken expres zo krap om een venturi te vormen zodat de druk erachter lager is en het gas de motor ingezogen wordt. Waarom zouden ze hem anders niet net zo groot maken als de gasklep?
klopt helemaal, anders heb je veel vaker back-fires en zit je hele buis van luchtfilter naar inlaatspruitstuk vol LPG/luchtmengsel
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
of de gasklep bij een B230F een echte begrenzing is weet ik niet. bij de B234F wel, daar pak je makkelijk nog wat pk-tjes op door een gasklep van een 960 te monteren. In ieder geval is 150 pk van een B230F best te doen hoor. Ik zou iig niet vastpinnen op een bepaald pk getal maar gewoon een aantal modificaties doen. zorgen voor goede uitlaat met betere katalysator, alle sensoren op het blok goed, leuke nokkenas, betere luchtaanvoer ietsje hogere compressie, wat meer voorontsteking, van dat soort trucjes. Sommige dingen stap voor stap doen en kijken of het bevalt qua vermogen.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  kop revisie / aandraai en stel info simme 10 918 9 April 2025, 08:05
Laatste bericht: Marc1970
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 1.653 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
  Motor blijft koud? Boet 4 357 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 579 23 July 2024, 09:47
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.127 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 1.007 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.724 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.287 21 April 2023, 17:36
  Rotor B230F 244GL1978 0 596 1 April 2023, 15:26
Laatste bericht: 244GL1978
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.314 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)