Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
schudden bij starten.
#11
Bedankt voor het medenken. De bougiekabels vormen niet het probleem. Die heb ik namelijk al vernieuwd, toen ik de auto pas had overgekocht. Een lekke koppakking kan ook niet het geval zijn, want er zit een gereviseerde cilinderkop op het blok . (is bij de vorige eigenaar gebeurd)

Ik ga voor de optie van Thuur dus of een kapotte benzineregulator of een lekkende injector. Ik ga eerst de regulator vervangen en daarna de injectors laten testen en reinigen.

Trouwens, bij een lekkende injector hoef je toch alleen de o-ring te vervangen? De Injector "zelf" lekt toch niet?

Antwoord
#12
Inmiddels heb ik een nieuwe drukregelaar gemonteerd. De oude rook overigens naar benzine bij het pijpje. De auto schudt iets minder bij het starten. Ik zou toch nog graag willen weten of er iets met de injectoren aan de hand is. een injector kan toch niet kapot zijn? Hoogstens kan toch een rubberen o-ring bij de injector zijn gaan lekken? Of moet ik de oplossing in een andere richting zoeken. Ik heb volgens mij al het meeste inmiddels al uitgesloten.

alvast bedankt voor de reacties
Antwoord
#13
Gasklephuis al eens gereinigd ?; ging die van mij stukken beter van lopen.

[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#14
misschien verliest de injectie brandstofdruk, dan moet de pomp eerst even druk opbouwen en loopt ie ook slecht in het begin. zeker na langer staan kan ie de druk verloren zijn door een klein lekje (ruik je wel) of een kapotte terugslagklep in de pomp.
met lage druk hebben de injectoren ook hele slechte verneveling, vandaar misschien de benzine lucht (slechte verbranding).

ook al eens de stationairstelmotor schoongemaakt?
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#15
bedankt voor de reacties. Smile

Rob: Ik was inderdaad aan het denken an het reinigen van het gasklephuis. Hoe dat moet, heb je ergens anders helder op het forum omschreven. Hoewel ik het een beetje eng karweitje vind, ga ik dat inderdaad doen .

Jw240: Bedoel je de brandstofpomp ? Verder weet ik niet wat de "stationairstelmotor" is. Is dat de stappenmotor ( waarschijnlijk ook handig om te reinigen)?

Is het aan te raden om naast deze dingen ook nog de injectoren te laten reinigen en met nieuwe o-ringen plaatsen?
Antwoord
#16
ja precies de brandstofpomp. die zit bij het filter onder de auto.

stationair regelklep is inderdaad de 'stappenmotor'. die zit onder de gasklep, zit een slang van ongever 3 cm dik naar toe van voor de gasklep naar het inlaatspruitstuk. deze gelijk maar even schoonmaken met de gasklep. voor het schoonmaken van de gasklep moet je niet te agressieve cleaner gebruiken en zorgen dat er zo min mogelijk langs de as van de gasklep de lagers/seals daarvan inloopt. ook de gasklepschakelaar daarvoor demonteren alhoewel die dan wel weer moet worden afgesteld (makkelijk te doen, gewoon er terug op zetten en licht verdraaien (met gas los) totdat je een klik hoort/voelt en zo vastzetten).
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#17
Staat je ontsteking niet te vroeg?
Antwoord
#18
Volgens mij valt er weinig af te stellen aan de onsteking van een '93-er B230F tenzij je heeeeeeeeel er handig bent:

Advance/retard timing on EZ116K
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#19
Nederzweed schreef:Dat kan ook komen door een lekke koppakking, dan loopt er koelvloeistof je cilinder in, en als je motor dan koud is, kan die niet goed vonken maar is ie op temperatuur is er niks aan de hand.

Dit kan je ook terug zien op je bougie(s), hebben ze wit/ grijzige spikkels dan kan dat aanslag zijn van koelvloeistof.

Klopt, been there done that. Na vervangen van de koppakking was het probleem opgelost. Check voor je gaat rijden eens je bougies, als er 1 vochtig is (en je ruikt geen benzine) dan is dat ws koelvloeistof. Naw zit er dan een piepklein gaatje in je koppakking waardoor bij stilstand wat koelvloeistof lekt.
164 73 285000+; (164 '74 340000km+ in memoriamWink 245GL '80 420000+km (Still under severe construction)
Antwoord
#20
Rob schreef:Volgens mij valt er weinig af te stellen aan de onsteking van een '93-er B230F tenzij je heeeeeeeeel er handig bent:

Advance/retard timing on EZ116K

nou dat heeeeel handig valt wel mee hoor, ik had het in 20 minuten aangelegd met wat oude stekertjes uit mijn 940. In ieder geval zal dat hier niet van invloed zijn. wel een leuke truc, afhankelijk van de motor kan het best wat uitmaken in kracht.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 245 1990 wil niet meer starten jvda 8 324 24 August 2025, 09:50
Laatste bericht: Marc1970
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 6.019 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  Starten en soms niet lopen (opgelost) Grey240Polar 9 7.517 23 March 2020, 16:28
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230F schudden op LPG Hanatarash 13 10.894 18 July 2019, 14:44
Laatste bericht: aRjen.T
  Wel starten, niet lopen fotomark 1 2.800 4 May 2017, 16:57
Laatste bericht: fotomark
  Motor valt uit na starten Sebastiaan! 63 45.062 19 July 2016, 19:37
Laatste bericht: Sebastiaan!
  Oliedruk bij starten henqui 7 5.537 23 April 2016, 18:40
Laatste bericht: henqui
  Krukas niet helemaal rond te draaien, harde tik bij starten Martie 18 15.313 10 August 2015, 14:56
Laatste bericht: Martie
  Te laag stationair na starten en gebrek aan vermogen Potvisboer 15 11.720 17 July 2015, 12:11
Laatste bericht: Potvisboer
  240 uitgevallen en wil niet starten Stevves 15 10.135 15 March 2015, 23:42
Laatste bericht: Stevves

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)