Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
schudden bij starten.
Mijn volvo 240 polar uit 93 met een B230f motor schudt bij het starten. Als ik echter even rijd, dan houdt het op. Het gekke is, dat hij dit alleen doet als hij minstens een dag niet gebruikt is. (als ik hem dus ´s morgens start en verder op de dag gebruik, heeft hij dat probleem niet).
Het lijkt alsof hij op zo´n moment een teveel aan bezine heeft (ik meen dat ook te ruiken). Heel soms slaat de motor meteen af, waarna ik al schuddend weer kan starten en wegrijden. Als ik de straat uit ben, rijdt hij verder prima (ook stationair). De computer geeft code 1-1-1 aan.
Welke stappen kan ik nu het best ondernemen? Benzinedrukregelaar wellicht vervangen?

Recentelijk heb ik al het volgende vervangen om andere redenen:
brandstofrelais (auto startte in het geheel niet )
BDP-sensor (bedrading daarvan was stuk, daardoor stopte de auto er soms mee)
Brandstoffilter, verdelerkap en bougiekabels (periodieke vervanging)
koelwatertemperatuur sensor (herhaaldelijk code 1-2-3)

Antwoord
Kan een lekke injector zijn ja. Ofwel lek wegens te hoge brandstofdruk (regelaar defect) of gewoon vervuild (laten ultrasonen).

Voordat je start en de auto 2 dagen stil heeft gestaan: draai de bougies eens 1 voor 1 eruit en steek je neus in het bougiegat. Een 'verzopen' cilinder ruik je wel Wink

Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
Hallo bedankt voor je reactie . Maar wat bedoel je met een "verzopen cilinder"? Komt dat door de drukregelaar? Of moet ik de injectoren vervangen omdat er eentje lek is, waardoor de cilinder volstroomt? (nooit aan gedacht) Zijn de injectioren er overigens makkelijk af te halen?
Ik heb wel al een paar keer (toevallig werd mij dat aangeraden) injectorcleaner in de tank erbij gegooid .
Antwoord
Loopt ie tijdens het schudden op alle 4 cilinders ?

zoniet, zou het ook nog wel eens kunnen zijn dat je bougiekabels aan hun einde zijn.

Als benzine niet verbrand kan worden door een slechte ontsteking gaat de auto ook stinken.
Antwoord
Volvo240uit1993 schreef:Hallo bedankt voor je reactie . Maar wat bedoel je met een "verzopen cilinder"? Komt dat door de drukregelaar? Of moet ik de injectoren vervangen omdat er eentje lek is, waardoor de cilinder volstroomt? (nooit aan gedacht) Zijn de injectioren er overigens makkelijk af te halen?
Ik heb wel al een paar keer (toevallig werd mij dat aangeraden) injectorcleaner in de tank erbij gegooid .

Als de regelaar een te grote druk toelaat dan kunnen de injectors gaan lekken. Als je een exemplaar hebt wat op het vacuumcircus zit aangesloten kan ook via deze weg benzine in de inlaat lekken.

Vollopen is een groot woord, maar het mengsel is te rijk om te ontbranden. De motor moet eerst een paar keer rond'pompen' om de overtollige benzine eruit te krijgen voordat het mengsel weer in orde is.

Merk je verschil vlak na het rijden op injectorreiniger? Mijn ervaring is dat als je verschil merkt (beter starten, mooier rond lopen) dat je injectoren vervuild zijn. Merk je er helemaal niets van dan zijn je injectoren schoon genoeg. Injectorreiniger is geen oplossing, ultrasoon laten reinigen wel.

Gr Wink
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
Nee, van de injectorreinigers merk ik niets. (dus de injectoren zijn niet vuil)
Ik denk dat ik er een andere drukregelaar opzet. Qua montage is het vervangen van een drukregelaar een stuk eenvoudiger dan alle injectoren loshalen etc. ((en nu maar hopen dat dat DE oplossing is, want ik begrijp dat de oorzaak ook een kapotte injector zou kunnen zijn; alhoewel na een paar meter rijdt de auto als een zonnetje))

want denk je daarvan? Alvast bedankt
Antwoord
Injector is overigens ook zo vervangen hoor. Ik heb die van mij pas gedaan, en was er vrij snel klaar mee.
Antwoord
Nederzweed schreef:Loopt ie tijdens het schudden op alle 4 cilinders ?

zoniet, zou het ook nog wel eens kunnen zijn dat je bougiekabels aan hun einde zijn.

Als benzine niet verbrand kan worden door een slechte ontsteking gaat de auto ook stinken.

Zat ik ook aan te denken Smile
De mijne loopt bij koude start ook weleens even op 3 cilinders maar als de boel na een paar km. opgewarmd is dan rijdt ie als vanouds.
Antwoord
Dat kan ook komen door een lekke koppakking, dan loopt er koelvloeistof je cilinder in, en als je motor dan koud is, kan die niet goed vonken maar is ie op temperatuur is er niks aan de hand.

Dit kan je ook terug zien op je bougie(s), hebben ze wit/ grijzige spikkels dan kan dat aanslag zijn van koelvloeistof.
Antwoord
Hmm, ook maar eens bij de bruine bekijken.
Die start op benzine ook vaak op 3 cilinders, op gas heel heel heel even.

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  volvo 245 1990 wil niet meer starten jvda 8 303 24 August 2025, 09:50
Laatste bericht: Marc1970
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 6.001 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  Starten en soms niet lopen (opgelost) Grey240Polar 9 7.516 23 March 2020, 16:28
Laatste bericht: Grey240Polar
  B230F schudden op LPG Hanatarash 13 10.889 18 July 2019, 14:44
Laatste bericht: aRjen.T
  Wel starten, niet lopen fotomark 1 2.796 4 May 2017, 16:57
Laatste bericht: fotomark
  Motor valt uit na starten Sebastiaan! 63 45.039 19 July 2016, 19:37
Laatste bericht: Sebastiaan!
  Oliedruk bij starten henqui 7 5.530 23 April 2016, 18:40
Laatste bericht: henqui
  Krukas niet helemaal rond te draaien, harde tik bij starten Martie 18 15.311 10 August 2015, 14:56
Laatste bericht: Martie
  Te laag stationair na starten en gebrek aan vermogen Potvisboer 15 11.716 17 July 2015, 12:11
Laatste bericht: Potvisboer
  240 uitgevallen en wil niet starten Stevves 15 10.118 15 March 2015, 23:42
Laatste bericht: Stevves

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)