2 January 2008, 22:06
@marc1970 waarom een 20w50 olie in je 144?
Olie lampje blijft branden.
|
2 January 2008, 22:06
@marc1970 waarom een 20w50 olie in je 144?
2 January 2008, 22:31
Omdat 15W40 nogal snel verdwijnt, ik denk via de uitlaat. Het gebeurt vooral boven de 120 km/h, en dan 1 op 500.
De 20W50 lijkt iets langer mee te gaan, da's mooi. Voor volgende winter ga ik wel naar 15W50 voor het startgemak. Of misschien is mijn 'nieuwe' B20 dan wel in bedrijf (en hopelijk kan die 15W40 binnenhouden).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
2 January 2008, 22:32
De b20's zijn oude beestjes, dikkere olie zorgt ten eerste voor een laag olie verbruik.
Minerale olie, 20W50 (of 15 W40 voor de winter) wordt dan ook aangeraden. stukje reclame: Citaat:Moderne oliesoorten zijn minder geschikt voor oldtimers. Automotoren van destijds waren geconstrueerd met grotere toleranties, met name op het gebied van de lagers: de oliesoorten waren veel dikker. Als u moderne oliën gebruikt zal de oliedruk veelal te laag zijn en zal motorslijtage sneller optreden.
2 January 2008, 22:33
aha !
2 January 2008, 23:32
Edje, heb je het al gevonden?
Zo nee: volg toch deze raad eens op: volvo 245 SE 1992 schreef:Het klingt misschien gek maar meet eens of je dynamo voldoende stroom levert om accu op te laden. Dit was namelijk bij mij wel al eens het geval. Duurde een tijdje (weken). Uiteindelijk resultaat:na 150km snelweg, er net af en bij het tweede stoplicht stilvallen (eerste was groen, anders had ik daar gestaan). Oorzaak was te lage laadspanning richting accu door een niet goed conatct bij dynamo en/of gelijkrichter. Alleen details verschilden (16 jaar oudere wagen, andere motor en geen ABSlampje (ook geen ABS). Succes!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
3 January 2008, 03:41
Wederom bedankt voor jullie reacties.
Wat Jan willem schrijft, dat ga ik morgen ff uit proberen. Tenslotte meten is weten en gissen is missen. En wat volvo 245 SE 1992 schrijft ik heb mijn spanningsregelaar verleden maand ook vervangen. En mijn lambda sonde heb ik ook al vervangen, maar hij blijft fouten aangeven, misschien is mijn kat..... kapot ? Groetjes Ed
5 January 2008, 04:52
Hallo Alemaal,
Heb de sensor door gemeten en inderdaad de sensor is kapot. Het lampje van de oliedruk brandt namelijk ook niet als ik mijn kontakt aanzet, maar brandt wel als ik draadje los haal en tegen massa drukt. Allemaal bedankt voor de reacties. Zit alleen nog met de foutmelding van de lambda sensor. Groetjes Ed
5 January 2008, 11:41
Als je oliedruklampje niet brand bij op contact zetten van je auto, verdenk ik toch de spanningsregelaar.
Het hoeft niet de regelaar zelf te zijn, maar kan ook een losse draad of slecht contact zijn. Jij schrijft dat ie niet brand bij op contact zetten, maar wel gaat branden bij het rijden, dan is ie toch niet kapot?
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
5 January 2008, 15:59
Peter Timmer schreef:Als je oliedruklampje niet brand bij op contact zetten van je auto, verdenk ik toch de spanningsregelaar. Beste Peter, Het lampje gaat wel branden als ik het draadje los trek van de sensor en dan tegen massa aanhou. De spanningsregelaar heb ik verleden maand al vervangen Voor de rest rijdt de auto prima. Het is echt een lekkere auto. Er staat al bijna 350000 km op de teller en hij rijdt nog steeds als een speer. Hij houdt niet in, loopt mooi stationiar en voor de rest geen problemen mee (gelukkig). Wat dat betreft geen klachten. De kleine dingen die ik er aan heb, kan ik gelukkig zelf repareren en wat ik niet weet of aan twijfel vraag ik hier, er zijn gelukkig nog mensen die andere willen helpen. Zo'n sensor zijn ook de kosten niet, kost ongeveer â¬10,-. Maar bedankt voor het meedenken. Misschien weet je een oplossing voor de lambda sonde. Groetjes Ed
7 January 2008, 23:33
Tipje
![]() Zorg dat je goed gereedschap en een goede zaklamp hebt als je die sensor gaat vervangen. Ik heb de mijne ook vervangen, maar heb geen lange dopsleutels die je eigenlijk wel nodig hebt voor deze klus. Bij mij zat dan ook de dynamo nog eens in de weg waardoor een en ander bemoeilijkt werd. Volgens mij heb ik er toen de massa kabel afgehaald waarna ik er beter bij kon. Terugplaatsen moest op gevoel omdat de ruimte en zicht beperkt was. Met de dop half op de verlengstuk paste het net, maar is niet aan te raden omdat je voor hetzelfde geld de boel naar de klote helpt. Misschien, hÃÃl misschien had ik beter even onder de auto kunnen kruipen ![]() |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|