Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BDP sensor
Hallo,

en zo uit het niets start mijn 240 (1987, B230KH, automaat) niet meer. ANWB erbij: bdp senor waarschijnlijk defect. Met behulp van de ANWB toch weer aan de praat gekregen en het advies de sensor te vervangen.
Daarna verschillende malen weer gestart en lopen.
Toch wil ik de senor vervangen, heb het gevoel dat deze onbetrouwbaar is. Nu heb ik altijd wel het idee dat het bij dit soort dingen (electrisch) het aan of uit is, hij doet en of doet het niet.
Nu heb ik op internet al ÃÃn en ander bekeken en zie senoren die met 1 boutje vast zitten. Zo ver ik het kan zien en voelen zit de sensor op mijn blok met 2 boutjes vast. Volgens mij helaas op een ommogelijk plek om los te draaien. Heb wel een foto gemaakt, maar krijg het niet voor elkaar deze bij te voegen.
Heeft iemand ideeen hoe ik die sensor kan verwijderen?

Bij voor baat dank,
Volvolex.
Antwoord
De Bdp sensor zit met een boutje in een houder die weer met twee boutjes aan het motorblok zit. Deze houder moet je dus laten zitten. Losmaken van die ene bout is net uitgebreid besproken in de Elektronica sectie.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Hoe heeft de ANWB de auto weer aan de praat gekregen?

Wat Marc bedoelt staat hier:
http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=3493.0

Elektrisch kan het ook behoorlijk haperen hoor. Slecht contact, slechte soldering, draadbreuk... Allemaal dingen die "het meestal wel doen".. De sensor vervangen is nathuurlijk nooit weggegooid geld, het is tenslotte allemaal aardig op leeftijd Wink

Zorg ook dat je het brandstofpomprelais uitsluit. Dit geeft ook vaak een niet-startende 240 :-\

Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
Een beetje met de stekker gerommeld, en tijdens het starten 24 V toegediend (waar ik niet zo heel blij mee was, lijkt me niet gezond). Zijn verhaal was dat het starten vaak dan wel lukt ( en dat lukte).

Ik heb de link bekeken, maar ik kan die ene moer niet vinden. Volgens mij onbreekt ook die lip van de sensor waarmee die bevestigd zit. Het lijkt er op ( is allemaal slecht te zien) of de sensor op een stalen lip is geschoven, en die lip zit met 2 boutjes van aan het blok.

Dat brandstofrelais, waar vind ik dat? En als ik dat gevonden heb, wat kan ik dan wel of niet constateren?

Dank voor alle hulp, ben een beginnend sleutelaar.

Antwoord
Als het goed is heeft een KH motor een carburateur met mechanische benzinepomp op het blok, en elektronische ontsteking.
Antwoord
Ow, ik heb in de gauwigheid LH gelezen... Carburateur uit '87?

Maar goed, om toch antwoord te geven: de relais' willen wel eens stuk gaan, dat een Volvo-brede kwaal, niet specifiek voor de 240. Hieronder staat een verhaal waar je wellicht wel wat mee kunt..

http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...pic=2325.0

Gr :-\
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
De KH is in 87 en 88 verkocht hier, klinkt zeldzaam. Typisch een onderdeeltje om voor naar een welwillende Volvo dealer te gaan voor het onderdeel en misschien een kleine hint over hoe je het vervangt. Misschien kunnen we wat zien op je foto's, sensor zit gewoon op een andere manier vast maar dat betekent niet dat je hem niet kunt vervangen.
Anders lekker laten zitten en af en toe aan het draadje rammelen. Brandstofrelais kan je vergeten, zit er niet in.

Het zou ook alleen de bedrading kunnen zijn, een paar jaar heeft Volvo biologisch afbreekbare isolatie gebruikt. Dus met een paar nieuwe draadjes en stekkertjes ben je misschien al klaar.
Antwoord
Zelf heb ik ook een B230K uit '87 en ik dacht dat de H voor Heron-kop stond, dus geen vrijloper. Het is bovendien een automaat, dus vrijwel vergelijkbaar.
Twee jaar geleden had ik ook startproblemen, maar ook tijdens het rijden wilde hij er wel ineens mee stoppen. Heel vervelend als je stilvalt op een stuk zonder vluchtstrook, dus doorrijden zal ik niet adviseren.
Ik heb zelf geprobeerd de BDP-sensor te vervangen maar bij deze motor en bak zit hij met 2 boutjes vast op een onmogelijke plaats (kleine uitsparing tussen motor en bak, waar niet meer dan 3 vingers inpassen) en niet op een houdertje zoals bij andere 240's. De Volvo garage voorspelde daar uren mee bezig te zullen zijn omdat de hele bak er onderuit moest.
Een kennis van me heeft bak een beetje van de motor los gedraaid, de krik er onder gezet om zo 3 centimeter ruimte te krijgen. Net voldoende om de BDP te kunnen plaatsen.
Daarna geen problemen meer gehad.
Antwoord
Dag Arabier,

heel herkenbaar. Ik denk ook dat er niets anders op zit, dus ga ik je werkwijze maar overnemen.
Antwoord
Een oud draadje, maar het probleem bestaat nog steeds... Mijn 240 1987 b230kh wilde ook ineens niet starten, wegenwacht erbij, afgesleept naar garage, en garage zegt 'bdp sensor stuk'.

Wat het vervelend maakt is dat voor deze motor de bdp sensor afwijkt van de veel verkrijgbare bdp sensoren; mijn volvo schijnt een exemplaar met een stekker met twee punten te hebben, terwijl je op internet (en voor 240's vanaf 1988 met katalysatormotor) ze aantreft met drie punten in de stekker. En lastig te vinden tot nu toe, zegt de garage.

Herkennen jullie dit? En zijn die bep sensoren inderdaad zo bijzonder voor een b230kh?

Vooralsnog dreig ik de nachtrit te moeten missen zaterdag.... Help..:confused:
Volvo 240 GL 1987, Volvo 245 GL aut. 1979, Volvo 164 1971 (verkocht).
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Sensor locaties voor 52mm tellers Yezzz 6 5.348 17 May 2021, 08:41
Laatste bericht: DanielR
  breedband Lambda sensor Prins 13 15.230 24 December 2015, 12:30
Laatste bericht: Dirk342
  Waar zit de koelvloeistof temperatuur sensor? B19et Basta 9 5.870 16 October 2012, 19:24
Laatste bericht: Basta
  EZ118K hoe werkt de ontstekingsunit icm klopsensor en temp sensor? MartjeB 0 1.563 21 July 2012, 12:42
Laatste bericht: MartjeB
  BDP sensor Arjan240 32 22.723 5 March 2012, 16:30
Laatste bericht: Arjan240
  CI fuel injection: waar welke slang op de air flow sensor? MartjeB 6 4.237 5 September 2010, 19:54
Laatste bericht: edwin
  BDP sensor Zuurstar 29 18.287 30 August 2010, 17:06
Laatste bericht: Zuurstar
  LPG Niveau meter/ sensor. michiel 2 2.690 2 April 2007, 07:56
Laatste bericht: lenlux
  Rijk lopen, luchtmassa meter/lambda sensor??? montypattaya 8 5.761 8 February 2006, 11:38
Laatste bericht: TheSaint77
  Waar moet de sensor voor de olietemperatuur? Vaan 2 3.331 20 July 2005, 13:06
Laatste bericht: Ticcie

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)