Berichten: 296
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2010
Hallo daar ben ik weer.
In de B230k van modeljaar 1987 zit een tweedraads BDP sensor van het merk Renix hence.
Is een model wat maar kort gebruikt is, tenminste dat zeggen ze.
Alle nieuwere modellen hebben een sensor met 3 draden.
Kan ik deze sonsor's ook gebruiken? heeft er iemand ervaring mee?
Alvast bedankt.
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Berichten: 99
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2006
RENIX = Renault! (zat ook op 340 1.4L en misschien ook wel op 440/460, vast en zeker op vele Renaults uit dezelfde bouwjaren.)
Neem dat ding eens mee naar een Renault dealer, misschien kan die dat type sensor nog leveren.
Het is niet aan te raden zomaar andere delen in een electronica systeem te wisselen.
Je weet immers niet of die electronisch wel bij elkaar passen.
Berichten: 296
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2010
Bedankt voor de tip.
Ik ga morgen gelijk naar ze toe.
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Berichten: 296
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2010
En inderdaad de Ren... dealer heeft ze in zijn data base staan.
Met 2,3 en 4 draden.
Als het goed is komt mijn nieuw bestelde klopsensor deze week nog binnen en als het probleem dan hetzelfde blijft gaat de bdp sensor er uit.
Is niet een klusje waar ik blij van wordt, rotklus dus

Even opgezocht wat het aandraaimoment van de klopsensor is, en dat is best belangrijk dus dat is ongeveer 1,1 - 1,5 kilo ;D
Hoop echt dat de nieuwe klopsensor mijn probleem oplost
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
changeïng a knocking sensor is not a "knock-knock" joke..
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Wel goed dat je alvast nadenkt over het aandraaien, maar de maat van moment is lbs.ft of Nm.
8-11 lbs.ft is 11-15 Nm.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
Jambon schreef:"knock-knock"
zzzzzzzzzzzzzzzzzzz, HUH, Who's there?? >
;D
Berichten: 296
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2010
Lekker op 4 kilo aangedraaid ;D 1,1 - 1,5 kilo dus
En!!!! het was dus de sensor, dat z'n sensortje voor zulke problemen en slapeloze nachten kan zorgen.
Heb je ook zo iets dat je het niet meer weet, en je hebt z'n sensor haal hem er eerst eens af maak hem schoon en draai hem met met de moment sleutel op ongeveer 4kg1,1 - 1,5 kilo en kijk wat er gebeurt als het niet helpt kan de sensor dus kapot zijn en vervangen dus.
Vind het overigens wel bijzonder dat er z'n ontstekings systeem in combinatie met een carburateur in de 240 zit
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Berichten: 99
Topics: 3
Lid sinds: Oct 2006
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Mooi, maar het is 1,1 - 1,5 kilo op jouw momentsleutel. Verder mag je het natuurlijk helemaal zelf weten.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969