Berichten: 125
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2005
Bedankt Peter (ook hier

),
Dat Ã
Ã
n van de lampjes stuk is, was ook mijn eerste gedachte, ook omdat 'het systeem' zo reageert als bij een stuk lampje. Dat is echter niet het geval - ze branden alle vier. Ik heb ze ook alle vier nagelopen of ze misschien niet helemaal lekker contact maken (gecorrodeerde contactjes ofzo), maar dat is ook niet het geval.
Wat ik bijzonder vind is dat ze ook op dubbele snelheid knipperen bij inschakelen van de alarmlichten (alle vier tegelijk). Misschien wel ergens een lekstroompje of aardelek, maar hoe je die opspoort ..?
Lekker weekend allemaal!
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Branden de lampjes wel op volle kracht?
Krijgen de lampjes wel de volle 12 volt?
krijgt het relais wel de volle 12 volt?
probeer eens het relais te wisselen.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 125
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2005
hmmm, da's nou net het probleem: waar zit dat !@#$%^&*-relais (sorry voor 't taalgebruik :-[ )
zoals ik al eerder postte: niet naast de rechterknie van de bestuurder (middenconsole), niet in de buurt van de lichtschakelaar; ik weet niet waar ik 'm zoeken moet!
in m'n beleving krijgen alle lampjes keurig 12V, maar xal r 's met een voltmetertje bij gaan zitten - ik hou je op de hoogte!
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Volgens mij zit het relais naast je linker enkel ???
Ik weet het niet zeker ???
Anders ga je toch op het geluid af
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 11
Topics: 2
Lid sinds: Sep 2007
of de kabeltjes volgen... ze komen wel allemaal bij elkaar, maar toch lukt dat wel aardig. 1 voordeel is, alles demonteren wat maar in de weg zit. Gaat vrij makkelijk allemaal, is vrij rigoreus, maar werkt het prettigst en je komt hem dan zekerweten tegen.
Op het geluid afgaan is natuurlijk ook een goed/makkelijk idee.
Berichten: 13
Topics: 2
Lid sinds: Sep 2008
had er deze 2 weken ook last van met me 240.. knippers werken wel en dan weer niet..
alle zekeringen eruit gehaald en met dremel met staalborsteltje alle contactjes schoon gemaakt.
bleek knipperrelais te zijn die zegmaar naast de radio hangt. had hem uit elkaar gehaald en bleek contactpuntje ingebrand te zijn..
maar was te voorzichtig en sloopte het weer is :-[
Ben naar de sloop gereden en eentje uit een 9serie gehaald.. koste nix
maar nu begint het gezeik dat me kenteken verlichting niet meer brand.. :-\
Nog een keer de zekeringen checken.
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Dinges schreef:ik weet niet waar ik 'm zoeken moet!
Op de plaats die je zelf aangeeft ;D
Kapje aan de linkerzijde van middenconsole verwijderen en alarmlichten aanzetten,dan kun je hem horen en voelen. Zit aan de rand van de console geklemd.Niet bij je knie maar ietsje lager (of je moet een klein mannetje zijn

)
Berichten: 125
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2005
Dank jullie wel voor de hulp en reacties. Deze deden me ook zien dat ik me niet aan m'n gemaakte afspraak heb gehouden (dat ik je op de hoogte zou houden) - sorry!
Dit op de hoogte houden/ stellen wordt een aardig kapittel: 't Relais heb ik inmiddels gevonden en al geconstateerd dat daar het euvel niet zit. Ik had 'm al vervangen door een nieuw(er) exemplaar, maar die deed me ook irritant herinneren aan het niet dragen van m'n gordel, het branden van m'n nachtverlichting (altijd) bij portier(s) openen (dmv zoemer), dus die heb ik weer omgewisseld.
De reden dat het relais regelmatig van slag is/ was is wsl het volgende: In m'n Volvo zit een 4bak met OD. De schakelaar ter signalering van inschakelen van de 4e versnelling is stuk. Daarom heb ik het snoertje daarvan aan de massa gehangen (zodat het schakelrelais ervan uitgaat dat de 4e versnelling altijd is ingeschakeld), om toch de OD te kunnen inschakelen. Echter kan ik enkel de OD uitschakelen door het contact uit te zetten. Als daarbij m'n RAW ingeschakeld is, treedt de storing op.
Binnenkort maar 's de 4e versnellings-schakelaar vervangen en dan werkt alles weer zoals in 1975 ;-)
Nogmaals bedankt voor de hulp en reacties - rij voorzichtig!
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.