Topics: 38
Het schijfje achter je stuur heeft niets te maken met je knipperlichten. Dat is voor je claxon.
Je knipperlichten worden alleen maar aangestuurd door je stengel. Daarin zit een schakelaartje.
Dus je stuur kan blijven zitten. Je moet alleen je stengel demonterenen schoonmaken. vanaf je stengel lopen de draadjes via een stekker naar de kabelboom.
Enne, die stengels zijn bij mij dus op, ik had er maar 1 over.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Topics: 2
Ik heb de stengel doorgemeten, overal staat 12 volt op. Alles schonn gespoten met remmenreinger. Groot licht doet het wel overigens...
Ik vermoedt toch dan het relais is. Is dat die van Bosch, 2 x 16 ampere 12 volt ? Zit achter de koppelingspedaal geklemd... Ter hoogte van mijn rechter knie heb ik geen relais gezien.
Zo´n relais haal ik wel bij de garage, lijken mij geen dure gevalletjes...
Overigens kwam ik tot de ontdekking dat 2 brandstof leidinkjes lek zijn. Er zitten in beide pijpjes miniscule gaatjes, waar de diesel eruit spuit. Die metalen pijpjes die naar de cilinders 1 en 4 gaan... zijn die per stuk te vervangen ? en moet ik dan rekening houden met het ontluchten ervan ?
Topics: 17
kkettenis schreef:Ach hand uitsteken mag volgens mij ook nog (alhoewel het rechts wat problemen met zich meebrengt)
om rechts richting te geven met de hand zijn 2 manieren:
1 rechterhand in het gezicht slaan van bijrijder (werkt niet echt)
2 officiele manier met de hand uit het raam over het dak wijzen.
Zo werd het in de grijze oudheid gedaan
Topics: 14
maci schreef:Ik vermoedt toch dan het relais is. Is dat die van Bosch, 2 x 16 ampere 12 volt ? Zit achter de koppelingspedaal geklemd... Ter hoogte van mijn rechter knie heb ik geen relais gezien.
Zo´n relais haal ik wel bij de garage, lijken mij geen dure gevalletjes...
Knipperlichtrelais zit in de middenconsole, bij je rechterknie. Als je de middenconsole loshaalt, zie je het relais zo zitten, kan haast niet missen
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Topics: 176
Citaat:Zo´n relais haal ik wel bij de garage, lijken mij geen dure gevalletjes...
Dat valt dus tegen.
Dat stomme kleine blokje kost â¬28,90 bij Scandcar; ik heb 'm bij
FCP voor â¬6,90 gekocht.
Op de sloop moet je hem wel voor 5 à 10 ⬠kunnen vinden.
Is Nr 6 in de tekening.
[img width=462 height=600]http://www.fcpgroton.com/images/240relaylocator.jpg[/img]
en zo ziet hij eruit.
;D ;D ;D Eureka , Eureka...
ik ben eruit... ik wou vandaag de relais bekijken, toen zag ik een blauw draadje onderaan de stekker van de gordelverklikker-lampje iets los te zitten. ff aandrukken, contact maken en alles deed het weer. Inc de richtingwijzers !! ??? ???
de logica ontbreekt mij, net zo de link wat dit met het drukken tegen het stuur te maken heeft, maar het werkt weer...
Dus doen de knipperlichten het niet... ff de stekker van de gordelverklikker checken...
iedereen bedankt voor zijn inzet en tips...
Het gordelverklikkerlampje heeft alleen een gele en een bruine draad ??? ???
sorry, je hebt gelijk, ik bedoel het stekkertje van de waarschuwingslampen. Daar zit een 5-polig stekkertje. het onderste pinnetje is een blauw en die zat bij mij los. Maar inderdaad van de waarschuwingslampen en niet van de gordelverklikker...
Topics: 31
... maar waar zit dat relais nou ...? ??? ???
Sinds een dikke week knipperen m'n knipperlichten op dubbele snelheid. Op zoek gegaan naar 't knipperlicht (... pfff ... wordt ff afkorten met KL hoor

KL-relais, maar die zit niet op de aangegeven plek. Naast de rechter bestuurdersknie hangt bij mij 't relais dat zorgt voor alle lichtschakelingen (stads-, dim- en grootlicht) en boven 't koppelingspedaal vind ik 'm ook niet.
Waar hangt 't ding in m'n Volvo 242 uit 1975?
Overigens knippert m'n 'FASTEN SEAT BELT'-lampje constant en gaat pas knipperen als ik m'n KL bedien (links, rechts of alarm). Zit die op een ander relais en, zo ja, waar zit die dan? Zo nee, zijn beide zaken gerelateerd of moet ik 't zoeken in de KL-schakelaar?
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Het fasten seat belts lampje word ook door hetzelfde relais gestuurd.
Als je knippers op dubbele snelheid gaan is er waarschijnlijk een lampje kapot, dus controleer ff of zowel voor als achter je raw knipperen.