Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Brandstofpomp valt uit...
#81
Beste techneuten,


Een 1990-er 240 in de familie wil zo nu en dan niet starten. Eerst dacht ik het befaamde brandstofpomprelais, dus dat heb ik geheel opnieuw gesoldeerd, contacten gereinigd, etc.etc. De auto heeft wekenlang prima gereden.

Toen begon het weer. Niet aanslaan.... Alles nagekeken => geen benzine. Het relais opengemaakt en waarempel, inderdaad schakelt maar 1 van de 2 relais' :o

De (niet-)schakelende massa heb ik doorverbonden met de schakelende massa van het andere relais. Na het uitzetten van de motor begon het relais als een gek te flippen (schakelen), dus de massa naar de computer doorgeknipt, en dus loopt nu 1 schakelende massa naar beide relais'. Verder niets. Auto startte weer zoals het hoort! Big Grin

Totdat ik vanavond weer een telefoontje kreeg >Sad

Meteen het relais opengemaakt en wat zie ik ??? Wederom schakelt maar 1 vd 2 relais' :o :o Na even meten was het snel duidelijk: het spoeltje van het niet-schakelende relais geeft een onderbreking (oneindig Ohm). Vermoedelijk dus het relaisspoeltje doorgefikt!

Nog wat resultaten van wat meetwerk:
Er staat -12V op het spoeltje bij contact uit, +12V bij stand II
Het andere relais heeft 0V bij contact uit en +12V bij stand II


1. Kan het zijn dat het spoeltje is doorgefikt omdat er continu -12V op staat?
2. Als ik nu een nieuw relais erin steek, loop ik dan kans dat dit ook doorfikt?


Voor nu weer een kartonnetje erin gestopt, zodat er contact wordt gemaakt. Probleem is helaas dat het continu 12 is, dus moet het relais eruit zodra de motor wordt uitgezet. Mijn volgende plan is de brandstofpomp apart te schakelen, dus zelf een relais erin maken wat bij contact op stand II de pomp aan zet.

3. Of hebben jullie een beter alternatief?

Een nieuwe computer of andere 'dure' onderdelen zijn geen optie trouwens :-\

4. Laatste noot: ik heb helaas geen schema's van de 90'er... Wel van een met een 'dubbelrelais', maar de aansluitingen komen niet overeen met de nummers op het relais... Als iemand dit heeft: Please send me a copy Wink


Gr Sad
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
#82
Ik zie net dat dit draadje wellicht een betere plek heeft onder 'Elektriek'..

Punt 1 valt al af. Het is het spoeltje waar een diode zit, dus verkeerde polariteit zal het spoeltje nooit bereiken. Waarmee ik denk dat punt 2 ook afvalt...


Niemand een beter idee dan zelf een relais aanleggen? Of de schema's van een '90-er?



Gr Smile

Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
#83
pin 20 van de ecu stuurt het brandstofpomp relais aan en pin 21 het hoofdrelais bij een LH2.4

wat is het bosch nr van je ECU dan kan ik ff kijken of je een lh2.2 of lh2.4 hebt.
Volvo 240 dl '90 414000 YK36BH ipd 25/22 gele koni's 4cm verlaagd<br />Volvo 245 turbo int. megasquirt project '84 312000 LG39LH RIP<br />Volvo 360 GLT '88&nbsp; TB33XF<br />Volvo 244 '79 B230F LPG ipd 25/22 bilsteins rondom 4cm verlaagd
Antwoord
#84
Kun je hier iets mee?

[Afbeelding: 06092007227.jpg]

[Afbeelding: 06092007230.jpg]


------------------------------------------------------


Vwb. de problemen die ik eerder beschreef:

Mijn punt 1. gaat mank: er zit een diode in het relais, waardoor alles beneden de 0,6 Volt niet door het relaisspoeltje gaat Wink

Ik heb nog steeds geen passende schema's. Wel de schema's van een 89-er 740. Die werkt weer net iets anders, maar geeft me wel een zetje in de juiste richting. Toch maar besloten zelf een relais erin te bakken. Ik wilde uiteraard dat dit relais ook via de computer geschakeld werd. Daarbij bedacht ik meteen dat dit ook wel eens een probleem kon geven in de toekomst. En ik wilde de aardige 240-berijdster niet opzadelen met "alweer een probleem", hoe potentieel ook....

Thuis ff een schema'tje getekend en meteen wat in elkaar gebakken:
[Afbeelding: 05092007226.jpg]

In kort: Het nieuwe relais schakelt i.p.v. het oude relais. Aangestuurd door de continu 12 die voorhanden is in de originele stekker bij het br.st.pomprelais en de geschakelde massa van de ECU (maar dan de poort van de drukregelaar). Met een schakelaar om te zetten naar geschakelde 12V via contactslot en permanente massa. Als er behoefte aan is kan ik het schema nog wel eens duidelijk inscannen. Uiteraard ook weer een diode ingebakken (in de krimpkous in de witte kabel).

Schakelaartje in een bestaand gat van de zijkant van de middenconsole gemonteerd, staat zo bijna tegen de bekleding onder het dash dus mooi onzichtbaar.
[Afbeelding: 06092007233.jpg]

Kabelboompje gerouteerd.
[Afbeelding: 06092007232.jpg]

Massa (geel) bij de schroef achter de middenconsole erbij gezet. Geschakelde massa (wit) met stekkertje op de vorige noodoplossing aangesloten. Beige zat al aan het relais en bruin op permanente +12V van de br.st.pomp (op stekker uit relaisstekker gesoldeerd), en bruin-met-streep met een standaard stekkertje op zekering nr. 1 aangesloten. Toen de 2 stekkers uit de pompstekker gevist, in een krimpkous gezet en op het relais aangesloten. Nog ff wat tape er omheen, met wat tie-wraps de boel netjes en deugdelijk gemaakt (het moet ook weer 10 jaar meegaan he Big Grin). En zo zag het uit:

[Afbeelding: 06092007231.jpg]

Schakelaar naar de motor toe=schakelen via ECU, naar de kofferbak toe=via contact II. Beide getest en 2x lopen! ;D Zelfs onder het tijden kun je overschakelen.


Zo, dat was het weer.... Hopelijk blijft het hierbij. Nu nog het dakkie lekdicht zien te maken, maar daar zoek ik wel een andere draad voor Wink


Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
#85
Ik heb nog wat pics van de bewuste 240, weet niet goed waar ze te posten.. Verplaats ze maar als ze niet goed staan Wink

[Afbeelding: 08022008389.jpg]

[Afbeelding: 08022008390.jpg]

[Afbeelding: 080220083912.jpg]

[Afbeelding: 080220083922.jpg]

[Afbeelding: 080220083932.jpg]

De laatste 3 heb ik ff door Photoshop moeten trekken, beetje veel blauw door de overcompensatie van de fooncamera wegens slecht licht.


Gr 8)

PS: Ja, het is een diplomat/special sales auto..
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
#86
komt ze uit de buurt van Leiden/Warmond? ;D ;D ;D
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
#87
PP! schreef:komt ze uit de buurt van Leiden/Warmond? ;D ;D ;D

Als je met "zij" de auto bedoelt dan is het antwoord ja...

Hoezo?


Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
#88
herken de sticker van KWV de Kaag Wink Wink
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 Polar stottert als tank onder 2/3 niveau komt. Brandstofpomp? marc-f 6 2.535 14 June 2022, 07:29
Laatste bericht: marc-f
  Als je koppeling in trapt valt de moter uit volvo 240 hoogeboom 9 5.361 16 November 2020, 13:37
Laatste bericht: Naciremus
  Dubbele brandstofpomp B230FK ombouw TeunTimmermans 6 4.619 21 May 2020, 12:58
Laatste bericht: Dopski
  start niet : relais brandstofpomp? luukv47 6 6.606 13 March 2020, 21:35
Laatste bericht: luukv47
  B230FK valt soms uit na langere rit Volvorine 4 3.467 12 January 2019, 20:51
Laatste bericht: Dopski
  Motor valt uit tijdens rijden siemenbierings 4 6.506 13 September 2018, 08:12
Laatste bericht: edwin
  1993 polar B200F valt plotseling uit tisseenschande 0 1.889 6 May 2017, 22:07
Laatste bericht: tisseenschande
  Motor valt uit na starten Sebastiaan! 63 40.189 19 July 2016, 19:37
Laatste bericht: Sebastiaan!
  Foutcode 2-3-2, valt soms stil bij stationair op benzine huib 3 3.859 1 July 2016, 10:21
Laatste bericht: Marc1970
  VOLVO 940 valt uit, ook op snelweg... Bennie rolt 10 12.313 16 June 2016, 22:30
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)