Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alweer een probleem: motor wordt heet, benzine meter loopt op.
#1
Een vreemd geval:
zodra ik begin met rijden loopt de thermometer op tot in het rood. De benzine meter stond altijd op 1/4 maar loopt nu op naar 3/4.

Nu heb ik last gehad dat er olie uit de kleppendeksel gespoten kwam. En dat bleek precies in de kabelboom te spuiten die tegen het schutbord zit in het midden.........
Wat nu???? ik moet over enkele dagen naar zuid frankrijk en heb deze auto nodig!!!
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord
#2
Kortsluiting door de olie waardoor de meters niet juist aangeven misschien ???
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Antwoord
#3
Lijkt mij ook, maar hoe los ik het snel op? Volspuiten met Remmenreiniger?
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord
#4
Als ik me goed herinner heeft de weerstand (rechthoekig zilver- of goudkleurig blokje) die achter op de tellerunit zit te maken met de combinatie van temperatuurmeter EN benzinemeter.
Dus mogelijk dat daar het preobleem zit.

Is trouwens heel simpel te vervangen :gewoon eraf trekken en de nieuwe in de schuifjes duwen.

Die weerstand is niet duur, altans was niet duur toen ik 'm kocht (lang geleden ;D)
Antwoord
#5
Ik heb wel ens gehad dat beide meters terug liepen.
Was omdat de spanning van de accu terug liep.

Mogelijk loopt ie bij jouw dus op wegens te hoge spanning?
Dan zou je het bij je electriciteits voorziening moeten zoeken...
Dynamo. laadspanning, gelijkrichter/regelaar (hoe heet dat ding eigenlijk)....
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#6
jos245 schreef:Als ik me goed herinner heeft de weerstand (rechthoekig zilver- of goudkleurig blokje) die achter op de tellerunit zit te maken met de combinatie van temperatuurmeter EN benzinemeter.
Dus mogelijk dat daar het preobleem zit.

Is trouwens heel simpel te vervangen :gewoon eraf trekken en de nieuwe in de schuifjes duwen.

Die weerstand is niet duur, altans was niet duur toen ik 'm kocht (lang geleden ;D)

Held! ;D Big Grin ;D

Dit was idd het probleem. Gelukkig had ik deze nog liggen, dus even een nieuwe inpluggen. En klaar. Volgens mij was hij los getrild.
Waarvoor is dit ding eigenlijk?
Volvo 245 GLE 1979
Antwoord
#7
dit is een "constanthoudertje"

het dient om de aangeboden spanning aan de meterset op een continue spanning te houden om zo onafhankelijk van de boordspanning (die varieert immers)altijd een goede meting te doen vwb temp en brandstofpeil.

beide meters werken als een amperemeter die de stroom door een weerstand meet.
als je de spanning over die meetkring nu varieert zal ook de te meten stroom (lees meetwaarde) veranderen.

het ding werkt met een bi-metaal en is de grappig om eens open te maken.
als je ziet hoe ze vroeger een constante spanning creeerden moet je wel lachen, nu kan hetzelfde met een fractie van het volume/gewicht/prijs.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Tongue 2.3l motor in Super Polar 1993 Boet 4 171 27 August 2025, 10:35
Laatste bericht: skidje
  Motor nummer D24 edantonissen 0 97 24 July 2025, 21:05
Laatste bericht: edantonissen
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 2.942 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
  Motor blijft koud? Boet 4 528 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
  Zenith 175 cd Carburateur probleem Richard 2 746 17 September 2024, 09:07
Laatste bericht: Richard
  Benzine lpg Rin 2 615 30 August 2024, 14:19
Laatste bericht: Rin
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 886 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.677 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 1.330 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 5.107 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)