Berichten: 368
Topics: 27
Lid sinds: Mar 2006
Een vreemd geval:
zodra ik begin met rijden loopt de thermometer op tot in het rood. De benzine meter stond altijd op 1/4 maar loopt nu op naar 3/4.
Nu heb ik last gehad dat er olie uit de kleppendeksel gespoten kwam. En dat bleek precies in de kabelboom te spuiten die tegen het schutbord zit in het midden.........
Wat nu???? ik moet over enkele dagen naar zuid frankrijk en heb deze auto nodig!!!
Volvo 245 GLE 1979
Berichten: 1.439
Topics: 22
Lid sinds: Oct 2006
Kortsluiting door de olie waardoor de meters niet juist aangeven misschien ???
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Berichten: 368
Topics: 27
Lid sinds: Mar 2006
Lijkt mij ook, maar hoe los ik het snel op? Volspuiten met Remmenreiniger?
Volvo 245 GLE 1979
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Als ik me goed herinner heeft de weerstand (rechthoekig zilver- of goudkleurig blokje) die achter op de tellerunit zit te maken met de combinatie van temperatuurmeter EN benzinemeter.
Dus mogelijk dat daar het preobleem zit.
Is trouwens heel simpel te vervangen :gewoon eraf trekken en de nieuwe in de schuifjes duwen.
Die weerstand is niet duur, altans was niet duur toen ik 'm kocht (lang geleden ;D)
Berichten: 1.724
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Ik heb wel ens gehad dat beide meters terug liepen.
Was omdat de spanning van de accu terug liep.
Mogelijk loopt ie bij jouw dus op wegens te hoge spanning?
Dan zou je het bij je electriciteits voorziening moeten zoeken...
Dynamo. laadspanning, gelijkrichter/regelaar (hoe heet dat ding eigenlijk)....
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 368
Topics: 27
Lid sinds: Mar 2006
jos245 schreef:Als ik me goed herinner heeft de weerstand (rechthoekig zilver- of goudkleurig blokje) die achter op de tellerunit zit te maken met de combinatie van temperatuurmeter EN benzinemeter.
Dus mogelijk dat daar het preobleem zit.
Is trouwens heel simpel te vervangen :gewoon eraf trekken en de nieuwe in de schuifjes duwen.
Die weerstand is niet duur, altans was niet duur toen ik 'm kocht (lang geleden ;D)
Held! ;D

;D
Dit was idd het probleem. Gelukkig had ik deze nog liggen, dus even een nieuwe inpluggen. En klaar. Volgens mij was hij los getrild.
Waarvoor is dit ding eigenlijk?
Volvo 245 GLE 1979
Berichten: 964
Topics: 38
Lid sinds: Nov 2006
dit is een "constanthoudertje"
het dient om de aangeboden spanning aan de meterset op een continue spanning te houden om zo onafhankelijk van de boordspanning (die varieert immers)altijd een goede meting te doen vwb temp en brandstofpeil.
beide meters werken als een amperemeter die de stroom door een weerstand meet.
als je de spanning over die meetkring nu varieert zal ook de te meten stroom (lees meetwaarde) veranderen.
het ding werkt met een bi-metaal en is de grappig om eens open te maken.
als je ziet hoe ze vroeger een constante spanning creeerden moet je wel lachen, nu kan hetzelfde met een fractie van het volume/gewicht/prijs.