Berichten: 281
Topics: 55
Lid sinds: Jun 2007
Hoi,
Ik wil een B230E in mijn 244 swappen, maar ik mis de injectie-computer en de ontstekingmodule, bobine en nog wat kleine meuk.
Volgens een diagram op internet, maakt een B230E gebruikt van een 118K ontsteking. Ik heb dus iemand gevonden die zo'n computer te koop aanbiedt, maar is dit wel de goede?
Bij de volvo dealer konden ze me niet helpen, ze verklaarden me bijna voor gek toen ik zei dat die motor van een 740 in een 244 moest komen te liggen.
Altijd hetzelfde verhaal met die gasten bij de dealer .... :
Iemand die toevallig precies weet welk nr de computer moet hebben? Volgens mij is het:
0261201009 EZ 118K
Groetjes
Berichten: 100
Topics: 11
Lid sinds: Jun 2005
volgens mijn autotechnisch handboek van Volvo heeft de b230e uit de 740 een EZ-K ontsteking.
de modellen met lh2.2 en lh 2.4 hebben EZ 116K onsteking.
het verschil zit in het load signaal oftewel het signaal waarmee de ezk meet of de motor belast wordt of niet.
Bij de LH systemen geeft de ECU dit signaal door aan de EZK kast, terwijl de Ezk kasten bij de K-jets het loadsignaal krijgen via een vacuumslang die is
verbonden met het inlaatspruitstuk. Ik weet geen nr's maar ik kan morgen eens op mijn werk kijken of er nog wat ligt, maar er moet in jou geval een vacuum aanluiting opzitten.
Je zou ook de EZK van een b230k kunnen gebruiken,die heeft 3grden meer vervroeging.
Volvo 240 dl '90 414000 YK36BH ipd 25/22 gele koni's 4cm verlaagd<br />Volvo 245 turbo int. megasquirt project '84 312000 LG39LH RIP<br />Volvo 360 GLT '88 TB33XF<br />Volvo 244 '79 B230F LPG ipd 25/22 bilsteins rondom 4cm verlaagd
Berichten: 281
Topics: 55
Lid sinds: Jun 2007
Ik hoor net van een kennis van ons (heeft extreem veel volvo kennis), dat de computers verschillen, afhankelijk van de extra's die toen bij die auto zaten.
Nu heb ik van dit blok, geen verdere informatie. De carrosserie van de auto is al lang weg, en m'n broertje heeft geen idee meer waar hij de motor toendertijd van gekocht heeft.
Wat heb ik nu allemaal nodig, om dit blok dan toch lopend te krijgen? De injectiecomputer, bobine, benzinepomp, ontstekingsmodule (Die verschillen niet per uitvoering), en kabelboom.
What else?
Berichten: 100
Topics: 11
Lid sinds: Jun 2005
Die K-jet heeft geen injectie computer!!
Ik weet zeker dat je de ezk kast van een b230k op een b230e kunt zetten. enigste verschil is de 3grd extra vervroeging.
de EZK kast heeft 1 ingang voor evt Airco en automaat, waarmee hij de onsteking iets vervroegd/verlaat als de airco aan of uit wordt gezet of als de keuze hendel van N naar een willekeurige stand wordt gezet.
Bij dat blok van jou zit de verdeler toch op de nokkenas????? Hoe ga je dat aanpassen, want dat past toch niet zo in een 240?
Volvo 240 dl '90 414000 YK36BH ipd 25/22 gele koni's 4cm verlaagd<br />Volvo 245 turbo int. megasquirt project '84 312000 LG39LH RIP<br />Volvo 360 GLT '88 TB33XF<br />Volvo 244 '79 B230F LPG ipd 25/22 bilsteins rondom 4cm verlaagd
Berichten: 281
Topics: 55
Lid sinds: Jun 2007
Als ik hier kijk:
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/74... B200/230E
Dan moet ik zowieso hebben:
Nummer 260 (De control unit)
Nummer 218 (De knock/pingel sensor)
Nummer 419 (De Power Stage / Ontstekingsmodule).
Verder nog wat kleine dingen, zekeringkast moet veranderd worden etc. etc.
En inderdaad, die B230K is hetzelfde als de B200/B230E.
Dat ding zit inderdaad op de nokkenas, past dat niet dan? Volgens mij zijn 240-244-245s ook met K-jet gemaakt? (aangezien K-jet van rond 1985/1986 is).
Gr.
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
bij de 240s zit de verdeler op het onderblok
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 281
Topics: 55
Lid sinds: Jun 2007
Peter Timmer schreef:bij de 240s zit de verdeler op het onderblok
En die is niet te verplaatsen of...?
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Volgens mij kun je beter de verdeler van jouw motor verplaatsen
Ik heb wel gehoord dat het kan, weet alleen niet hoe :-\ KAAASSSIE!!!!!
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
die verdeler op het onderblok zetten is erg simpel. gewoon de dop waar normaal de verdeler zit eruit tikken en kijken of er een tandwiel zit. zo niet een tussenas van een 240/360 met B230F/E etc halen. Dan de juiste verdeler zoeken voor de B230E van een 240 lijkt me. Ik weet niet welke verdeler je met hebben dan, of er een extra sensor in zit of dat er een vacuumvervroeger op zit.
Om die tussenas te verwisselen moet je het oliepomptandwiel optillen (onder de pcv box onder het inlaatspruitstuk) en de distributieriem eraf halen enzo. niet veel werk als het blok toch uit de aut is. Op turbobricks staat ergens een beschrijving.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni