Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welke dynamo?
Een topic titel die al vaak voorbij is gekomen. Ik heb er ook om gezocht, maar niet de juiste informatie gevonden.

Het gaat om een 240 uit 1993, met B230FD motor. Er zit nu een Bosch 65A dynamo in. Deze gaat echter wat geluid maken en we hebben het vermoeden dat ie wel eens aan vervanging toe kan zijn.

Als ik bij VOMD kijk(15% kerst-korting), zie ik een revisie Bosch dynamo van 65A en 80A. Er staat bij voor B20, B21 en B23, maar ook 'voor 2-, 7- en 9-serie', dus ik ga er vanuit dat dit dan ook geschikt is voor de B230FD?

Check 65A: http://www.vomd.nl/index.php?main_page=p...cts_id=737
Check 80A: http://www.vomd.nl/index.php?main_page=p...cts_id=738

De prijzen lijken me niet verkeerd, zeker niet als er nog 15% af gaat.

Vraag is, welke heb ik nodig? Is 80A ook beter? Of beter om voor nieuw te gaan, ipv revisie? Of andere goede tips?
Antwoord
in principe is alles voor de 8-kleps motoren uit te wisselen. Zo heb ik zelf een 100 Ampere Nippon Denso Dynamo uit een 940 turbo in mijn 240 zitten. Wat meer Ampere kan nooit kwaad, is niet overbemeten bij de 240 met 65A.

Wat wel kan afwijken, de grotere dynamo's hebben een M8 draadeind voor de +, een 65A versie M6. Dat is het enige. Dus beetje bedrading anders en dat is het.

Als je daar toch bezig bent, 2 dingen:
-bussen waar de dynamo mee in de houder zit vervangen, beste voor Poly. Bij geen enkele Volvo heb ik ooit de dynamo zien recht zitten, die bussen worden echt nooit vervangen. Kost V-snaren, loopt zwaarder, maakt meer geluid etc.
-de massakabel van de dynamo is erg ondergedimensioneerd bij een 240, gelijk een van goeie dikke draad maken (10 of 16 mm2). De + kabel is meestal ook matig, tot aan startmotor vervangen kan geen kwaad, ook voor 10 of 16 mm2. Soms is de draad van het dynamolampje ook wat bros/slecht na al die jaren, ook goed inspecteren.
Die dingen samen maken altijd weer wat uit, kleine verbetering maar toch.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Ik zou graag willen weten, wat het gereviseerd zijn dan inhoudt.
Helemaal uitelkaar gehaald en waar nodig nieuwe onderdelen? of poetsen en een nieuwe spanningsregelaar?
Prijs is goed, zeker met 15% korting; hou wel rekening met 14,75 verzendkosten...
En ja, wat is goed; voor normaal gebruik voldoet 65A lijkt mij, heb je allerlei extra stroomverbruikers gemonteerd, of ben je van plan dat te gaan doen, dan kaan een paar A geen kwaad (en voor de prijs hoef je het niet te laten)
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Klopthelemaal wat Jw240 zegt.

Laast gebeld met de combigarage of ze ook polybussen voor de dynamo hadden. Hadden ze nog nooit van gehoord dat die vervangen werden.
De bussen die er bij mij uitkwamen waren ook helemaal uitgelubberd en scheef, dus geen overbodige luxe.

Zeker even massadraad bekijken en nu je er toch bent, de rest van de bedrading die zo mooi onder de voorkant van het blok doorloopt.
Gedoemd om ooit een keer mis te gaan: vet en hitte.
Laatst een blok van een 244 in de fik zien staan vanwege brakke bedrading onder het blok langs.
Even nieuwe stevige draden trekken en in goede temperatuur/vet bestendige buis/kous whatever stoppen (Zie Rick Donkers bijv. RDAE.NL)

PLaatje bij het praatje met links de blauwe (originele) massadraad en rechstonder de nieuwe kabel onder het blok door)

[Afbeelding: dyn.jpg]
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Komt me eigenlijk niet bekend voor dat 240 dynamo's mechanisch slijten en/of herrie maken. Draai hem eens rond zonder V snaren erop, wat hoor/voel je dan?

Volgens mij passen ook niet alle dynamo's rechtsonder het blok, of wel? Die van de 940 zitten linksboven, aan een aparte houder.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Heeft iemand toevallig ook een foto van de bedrading? De 240 is van mijn ouders en daar kom ik over een week pas weer. En de betere bekabeling, kan ik dat kant en klaar krijgen bij de automaterialenzaak? Wat ik tot nu toe van jullie begrepen heb gaat het dus om een dikkere plus kabel tussen dynamo en startmotor te plaatsen en een dikkere massakabel tussen dynamo en blok?
Antwoord
Doeke Dobma schreef:Heeft iemand toevallig ook een foto van de bedrading? De 240 is van mijn ouders en daar kom ik over een week pas weer. En de betere bekabeling, kan ik dat kant en klaar krijgen bij de automaterialenzaak? Wat ik tot nu toe van jullie begrepen heb gaat het dus om een dikkere plus kabel tussen dynamo en startmotor te plaatsen en een dikkere massakabel tussen dynamo en blok?

ja, die plus en min kabel, zo ongeveer 10 kwadraat kan goed, anders 16 is ook goed als je extra zeker wil zijn. Bij bedrijven in lasapperatuur kun je die dingen goed krijgen, die hebben goede flexibele hittebestendige kabel. Ook iets van een huls er bij zoeken om de boel goed te beschermen, zoals al aangegeven, als het daar doorslijt is het snel afgelopen.

Als je daar toch bent is het vaak een kleine moeite om de laatste (in de olie gesopte) stukjes kabel van het oliedruklampje en het dynamolamphje te vervangen. Uit mn hoofd: dynamo lampje is rode draad, ongeveer 1,5 kwadraat. oliedruklampje is zwart, 1-1,5 kwadraat. schema heb ik niet, het is redelijk duidelijk als je het open hebt. dikke rode draad is plus.

De kabel is denk ik niet kant en klaar te krijgen, soms hebben ze wel kant en klare massakabels, dat wel.

Ik heb een krimptang tot 70 kwadraat en allerlei ringkabelogen, maar ben waarschijnlijk niet in de buurt. Heb zelf ook geen kabel voorradig denk ik.

in prinipe kun je de oude draden ook laten zitten, gewoon goed controleren, kan ook. Als je echt langer blijft rijden met de 240 en je bijvoorbeeld wil dat de ruitenwissers en koplampen het optimaal doen, dan ff nieuwe kabels er door halen. Iets minder het oude auto gevoel :p

[Afbeelding: 020820111780.jpg]

in die spiraalslang zitten de kabels.
Antwoord
Jw240 schreef:ja, die plus en min kabel, zo ongeveer 10 kwadraat kan goed, anders 16 is ook goed als je extra zeker wil zijn. Bij bedrijven in lasapperatuur kun je die dingen goed krijgen, die hebben goede flexibele hittebestendige kabel. Ook iets van een huls er bij zoeken om de boel goed te beschermen, zoals al aangegeven, als het daar doorslijt is het snel afgelopen.

Als je daar toch bent is het vaak een kleine moeite om de laatste (in de olie gesopte) stukjes kabel van het oliedruklampje en het dynamolamphje te vervangen. Uit mn hoofd: dynamo lampje is rode draad, ongeveer 1,5 kwadraat. oliedruklampje is zwart, 1-1,5 kwadraat. schema heb ik niet, het is redelijk duidelijk als je het open hebt. dikke rode draad is plus.

De kabel is denk ik niet kant en klaar te krijgen, soms hebben ze wel kant en klare massakabels, dat wel.

Ik heb een krimptang tot 70 kwadraat en allerlei ringkabelogen, maar ben waarschijnlijk niet in de buurt. Heb zelf ook geen kabel voorradig denk ik.

in prinipe kun je de oude draden ook laten zitten, gewoon goed controleren, kan ook. Als je echt langer blijft rijden met de 240 en je bijvoorbeeld wil dat de ruitenwissers en koplampen het optimaal doen, dan ff nieuwe kabels er door halen. Iets minder het oude auto gevoel :p

in die spiraalslang zitten de kabels.
goed verhaal, kan zo in het "tips&tricks" archief.. weg met de oude meuk, en beter er voor in de plaats.. vergeet niet dat kabelbomen altijd met besparing ih achterhoofd zijn/worden ontworpen..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Bedankt voor de nuttige info, in het bijzonder Jw240 voor het verhaal en de foto!
Antwoord
thnx!

Ik zou kunnen kijken of ik nog genoeg kabel heb om dat spul hier op maat te maken en op te sturen (de dikke kabels dan in het speciaal, daarvoor heb je die speciale krimptang nodig). Maar op het moment zit ik wel druk met stage, nieuwjaar, klussen thuis, eigen auto, 850 die nieuwe klepseals nodig heeft, etc etc. Wil best wat doen maar op zeer korte termijn is het moeilijk :p
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vervangen koolborstels Bosch dynamo guido2 5 2.658 22 December 2020, 21:46
Laatste bericht: guido2
  Welke speakers bij Volvo radio CR-603? Boet 1 1.585 8 November 2020, 08:31
Laatste bericht: superD
  Radio welke geschikt is voor elektrische antenne Van Schellen 11 8.479 22 May 2020, 23:56
Laatste bericht: Van Schellen
  Dynamo vraag socrates 2 3.425 23 September 2017, 20:24
Laatste bericht: Marc1970
  Slechte accu of slechte dynamo: Hoe te bepalen? hardboard 3 5.241 20 May 2017, 14:55
Laatste bericht: Jerry
  Dynamo symptomen Grey240Polar 7 9.599 24 January 2017, 10:44
Laatste bericht: jos245
  Welke brandstofpomp? Mark244 1 2.632 7 December 2016, 00:21
Laatste bericht: jos245
  Dynamo kapot? Joost Zuidam 36 27.363 12 October 2016, 18:09
Laatste bericht: Joost Zuidam
  Welke snelheidsmeter (K-nummer) hoort in welk modeljaar? oudevolvo 9 8.462 20 September 2016, 21:12
Laatste bericht: BramvanBlokland
  Dynamo vraagje Jerry 5 5.536 21 July 2016, 13:58
Laatste bericht: Jerry

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)