Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aftapplug koelvloeistof / Oliefilter
Ik heb een standkachel die ook 2 leidingen heeft, hoogstwaarschijnlijk is dat ook meteen de aftapplug?
Dus die leidingen losgooien en dan moet ie leeggaan? bedenk ik me nu pas eigenlijk..
Kan me nog herinerren dat een tijdje geleden die slang (iets van 15mm) gescfheurd was en dat het blok best wel leeg was..
Zit ik goed?
Antwoord
Het maakt op zich niet zo veel uit waar je je koelvloeistof eruit laat lopen, zolang het maar ongeveer het laagste punt is.
Het is alleen het simpelst om het via de aftapplug te doen, want daar kun je een slang op zetten, zodat je niet hoeft te knoeien.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
Aftapplug zit op beschreven plaats, maar is op foto moeilijk vindbaar.
IS gewoon een uitstekend nippeltje, uit twee delen.
Buitenste deel moet je losdraaien, dan zou er vloeistof uit moeten komen lopen.
Bij mijn blok echter zat het wat verstopt met wittige drap.
Heb dus ook binneste eruit gehaald, en voorszichtig geschraapt tot alles er uit gutste.

Kortom, plug moet goed te vindnen zijn, maar doet soms niet direct waar die voor is (en zet je zo op verkeerde been...)
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
Als je de plug zo'n drie hele slagen hebt losgedraaid en er komt niets uit, kun je proberen er een paar keer voorzichtig met een schroevendraaier og in te porren. Wellicht is dat voldoende om de vloeistof te laten stromen
Antwoord
Om goed te porren als ie goed verstopt zit, moet je het hele binnenste deel (dus buitenste vanaf de motor) eruit draaien.
Zit namelijk een bodempje aan dat het gat in het andere deel dichtdrukt.
De gaten zitten in de flank van dit busje...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
Klopt.
Vandaar voorzichtig porren.
Als het niet te vast zit KAN het loskomen
Antwoord
Vandaag is de nieuwe radiator binnengekomen maar heb toch nog wat vraagjes die misschien een beetje dom zijn maar wil ze wel ff weten.
Momenteel zit er een oude radiator in van een 145 waar geen expantievat aansluiting op zit, bijvullen doe je rechtstreeks in de radiator, wel zit er een overdruk aansluiting op die via het dunne slangetje naar het exapntievast gaat.
De slang onderop het exapntievat die dus normaal naar de radiator gaat is niet aangesloten (ik weet het... klinkt raar maar is zo)

Nu is mijn vraag, op de nieuwe radiator heb ik 2 aansluitingen die op de foto met rood zijn gemarkeerd en text erbij, is mijn redenering goed?
Wel nog een vraagje over de bovenste/overdruk aansluiting, zoals je ziet is het een schroefgat met een 'iets' grotere diameter dan de slang zelf is, is hier een standaard verloop voor te krijgen of moet ik de koperen afdichtdop (met sensor) plaatsen en gaat de overdruk gewoon via het vat zelf?

[img width=800 height=551]http://www.dagoosemusic.nl/temp/radiator.jpg[/img]
de nieuwe

[img width=399 height=600]http://www.dagoosemusic.nl/temp/radiatoroud.jpg[/img]
de oude situatie
Antwoord
Volgens mij is de aansluiting waar je overloopslang met verloopstukje bij hebt gezet overbodig en moet je deze afdoppen.
Daar net boven zit een klein aansluitinkje (dwars uit) dat is de dunne slang die naar het expansievat gaat.
Onderzijde expansie vat is juist (daar moet je loze slang op)
oliekoeling oid is de oliekoeler van je automaatbak, volgens mij moet die aangesloten worden op de rode dopjes van je nieuwe radiator.

Succes
Antwoord
ja... nu je het zegt... had de overdruknippel niet zien zitten bovenop, had hem ook nog niet helemaal uit de doos gehaald vandaar misschien :Smile
Ik heb zo'n afdopper erbij gehad voor bovenste aansluiting, komt dus goed!
Daar zit trouwens een thermostaat OID in, wat is de functie daarvan? voor latere modelen ofzo? ???
maar gaat goedkomen zo! morgen nog ff stukje slang halen en 10 liter koelvloeistof en dan kan ie erin
Antwoord
vanmiddag de radiator en alle slangen vervangen, thermostaat had ik maandje geleden al vervangen.
Alles bij elkaar ging er een liter of 7 / 8 koelvloeistof in na het aftappen (alle slangen losgegooid gewoon en lama lekker lopen) en doorspoelen van het blok met warm water (wat een zooi kwam er uit zeg)
De oude radiator van een 145 zag er werkelijk niet uit, is er door de prutsers van de garage waar ik de volvo gekocht heb in geknutseld destijds, wat een prutsers.. Ben er met nog veel meer dingen achtergekomen dat het prutsers zijn daar (zal geen namen noemen)
Was alleen slang vergeten te bestellen van expantievat naar radiator, ik denk die haal ik ff bij de volvo... 22 euro ex btw!!! niet dus... gehaald bij de lokale onderdelenboer, 1 meter voor 2,50 ofzo.. beter Smile
Alles ging verder soepel, motor blijft eindelijk keurig op temperatuur en heb weer vertrouwen in het koelsysteem.

thanks in ieder geval!
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 581 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  Bruine prut in koelvloeistof Grey240Polar 4 4.132 10 April 2020, 14:11
Laatste bericht: Grey240Polar
  Motor snel oververhit B20A Volvo 145 - koppakking of koelvloeistof? RonaldD 22 22.180 28 November 2016, 10:26
Laatste bericht: Marc1970
  Koelvloeistof vervangen B20B Rob 10 10.140 17 May 2016, 23:46
Laatste bericht: Jambon
  aftapplug moervast henqui 6 3.672 9 March 2013, 20:35
Laatste bericht: henqui
  Waar zit de koelvloeistof temperatuur sensor? B19et Basta 9 6.013 16 October 2012, 19:24
Laatste bericht: Basta
  Draad maat olie aftapplug Ben940 2 2.451 27 June 2012, 13:21
Laatste bericht: Rob
  koelvloeistof druppels uit expansievat Kogelman 0 2.129 17 May 2012, 22:41
Laatste bericht: Kogelman
  lekkage koelvloeistof wakka 6 4.270 15 March 2012, 22:45
Laatste bericht: wakka
  koelvloeistof verlies SamP 11 7.035 10 March 2011, 21:07
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)