Berichten: 10
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2007
Ik heb een standkachel die ook 2 leidingen heeft, hoogstwaarschijnlijk is dat ook meteen de aftapplug?
Dus die leidingen losgooien en dan moet ie leeggaan? bedenk ik me nu pas eigenlijk..
Kan me nog herinerren dat een tijdje geleden die slang (iets van 15mm) gescfheurd was en dat het blok best wel leeg was..
Zit ik goed?
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Het maakt op zich niet zo veel uit waar je je koelvloeistof eruit laat lopen, zolang het maar ongeveer het laagste punt is.
Het is alleen het simpelst om het via de aftapplug te doen, want daar kun je een slang op zetten, zodat je niet hoeft te knoeien.
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 1.724
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Aftapplug zit op beschreven plaats, maar is op foto moeilijk vindbaar.
IS gewoon een uitstekend nippeltje, uit twee delen.
Buitenste deel moet je losdraaien, dan zou er vloeistof uit moeten komen lopen.
Bij mijn blok echter zat het wat verstopt met wittige drap.
Heb dus ook binneste eruit gehaald, en voorszichtig geschraapt tot alles er uit gutste.
Kortom, plug moet goed te vindnen zijn, maar doet soms niet direct waar die voor is (en zet je zo op verkeerde been...)
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Als je de plug zo'n drie hele slagen hebt losgedraaid en er komt niets uit, kun je proberen er een paar keer voorzichtig met een schroevendraaier og in te porren. Wellicht is dat voldoende om de vloeistof te laten stromen
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 1.724
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Om goed te porren als ie goed verstopt zit, moet je het hele binnenste deel (dus buitenste vanaf de motor) eruit draaien.
Zit namelijk een bodempje aan dat het gat in het andere deel dichtdrukt.
De gaten zitten in de flank van dit busje...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Klopt.
Vandaar voorzichtig porren.
Als het niet te vast zit KAN het loskomen
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 10
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2007
Vandaag is de nieuwe radiator binnengekomen maar heb toch nog wat vraagjes die misschien een beetje dom zijn maar wil ze wel ff weten.
Momenteel zit er een oude radiator in van een 145 waar geen expantievat aansluiting op zit, bijvullen doe je rechtstreeks in de radiator, wel zit er een overdruk aansluiting op die via het dunne slangetje naar het exapntievast gaat.
De slang onderop het exapntievat die dus normaal naar de radiator gaat is niet aangesloten (ik weet het... klinkt raar maar is zo)
Nu is mijn vraag, op de nieuwe radiator heb ik 2 aansluitingen die op de foto met rood zijn gemarkeerd en text erbij, is mijn redenering goed?
Wel nog een vraagje over de bovenste/overdruk aansluiting, zoals je ziet is het een schroefgat met een 'iets' grotere diameter dan de slang zelf is, is hier een standaard verloop voor te krijgen of moet ik de koperen afdichtdop (met sensor) plaatsen en gaat de overdruk gewoon via het vat zelf?
[img width=800 height=551]http://www.dagoosemusic.nl/temp/radiator.jpg[/img]
de nieuwe
[img width=399 height=600]http://www.dagoosemusic.nl/temp/radiatoroud.jpg[/img]
de oude situatie
Berichten: 2.761
Topics: 38
Lid sinds: Mar 2005
Volgens mij is de aansluiting waar je overloopslang met verloopstukje bij hebt gezet overbodig en moet je deze afdoppen.
Daar net boven zit een klein aansluitinkje (dwars uit) dat is de dunne slang die naar het expansievat gaat.
Onderzijde expansie vat is juist (daar moet je loze slang op)
oliekoeling oid is de oliekoeler van je automaatbak, volgens mij moet die aangesloten worden op de rode dopjes van je nieuwe radiator.
Succes
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Berichten: 10
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2007
ja... nu je het zegt... had de overdruknippel niet zien zitten bovenop, had hem ook nog niet helemaal uit de doos gehaald vandaar misschien :

Ik heb zo'n afdopper erbij gehad voor bovenste aansluiting, komt dus goed!
Daar zit trouwens een thermostaat OID in, wat is de functie daarvan? voor latere modelen ofzo? ???
maar gaat goedkomen zo! morgen nog ff stukje slang halen en 10 liter koelvloeistof en dan kan ie erin
Berichten: 10
Topics: 1
Lid sinds: Jan 2007
vanmiddag de radiator en alle slangen vervangen, thermostaat had ik maandje geleden al vervangen.
Alles bij elkaar ging er een liter of 7 / 8 koelvloeistof in na het aftappen (alle slangen losgegooid gewoon en lama lekker lopen) en doorspoelen van het blok met warm water (wat een zooi kwam er uit zeg)
De oude radiator van een 145 zag er werkelijk niet uit, is er door de prutsers van de garage waar ik de volvo gekocht heb in geknutseld destijds, wat een prutsers.. Ben er met nog veel meer dingen achtergekomen dat het prutsers zijn daar (zal geen namen noemen)
Was alleen slang vergeten te bestellen van expantievat naar radiator, ik denk die haal ik ff bij de volvo... 22 euro ex btw!!! niet dus... gehaald bij de lokale onderdelenboer, 1 meter voor 2,50 ofzo.. beter

Alles ging verder soepel, motor blijft eindelijk keurig op temperatuur en heb weer vertrouwen in het koelsysteem.
thanks in ieder geval!