Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aftapplug koelvloeistof / Oliefilter
't blijft gewoon zonde van mijn tijd dat geteut ([size=9px]netjes he!)[/size]met zo'n filter dat zo vast zit :wink:
Geen 940 LPT 1996
en geen onderdelen meer........
Antwoord
Ik ben momenteel ook een a.s. gebruiker van de aftapplug.... Ik las het in Haynes, maar geen flauw idee waar dat kreng zat :oops: Maar dankzij dit forum heb ik weer vertrouwen 8)

Overigens staat er dat ik de onderste slang moet losmaken, maar direct daaronder zit echt nog een stuk carrosserie hoor :?: Moet het koelwater dan over deze balk lopen?? :twisted:

Olie-filter krijg ik gemakkelijk los met mijn olie-filter-sleutel..

Gr :?
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
Oliefilter gewoon met een waterpomptang eraf, en met ruim stuk schuurpapier er HANDVAST op, met beetje olie in de filterrand Big Grin
orte Bochtenridder Smile &amp; Off Topic Master<br />Ford Dondervogel 1963 (355PK~!)<br />245 GL aut. 1984<br /><br />www.eatamsterdam.nl
Antwoord
thuur schreef:Ik ben momenteel ook een a.s. gebruiker van de aftapplug.... Ik las het in Haynes, maar geen flauw idee waar dat kreng zat :oops: Maar dankzij dit forum heb ik weer vertrouwen 8)

Overigens staat er dat ik de onderste slang moet losmaken, maar direct daaronder zit echt nog een stuk carrosserie hoor :?: Moet het koelwater dan over deze balk lopen?? :twisted:

Olie-filter krijg ik gemakkelijk los met mijn olie-filter-sleutel..

Gr :?

hoever moet het koelwater eruit? er komt ook al een hele boel uit als je gewoon de thermostaat loshaalt en het expansiavat, samen met de aftapplug..
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Jw240 schreef:Hoever moet het koelwater eruit? er komt ook al een hele boel uit als je gewoon de thermostaat loshaalt en het expansiavat, samen met de aftapplug..

Tja... Ik moet de radiator vervangen en het systeem is al minstens 3 jaar voorzien van dezelfde vloeistof. Helemaal dus Wink

Ik heb alles klaar liggen, behalve de nieuwe koelvloeistof :oops: Cry

Gr :roll:
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter
Antwoord
Van de week ga ik de radiator vervangen en dan moet ie helemaal leeg.. heb het over een b21a blok.
Waar zit daar de aftapkraam op het blok? kan hem niet echt vinden geloof ik..
waar moet ik kijken precies? aan welke kant van het blok omn te beginnen en hoe ziet het eruit? (foto's?)
De radiator zelf zit volgens mij ook alleen aan de bovenkant vast, klopt dit of zit ie toch nog ergens anders vast zonder dat ik het doorheb?
Antwoord
dagoose schreef:Van de week ga ik de radiator vervangen en dan moet ie helemaal leeg.. heb het over een b21a blok.
Waar zit daar de aftapkraam op het blok? kan hem niet echt vinden geloof ik..
waar moet ik kijken precies? aan welke kant van het blok omn te beginnen en hoe ziet het eruit? (foto's?)
De radiator zelf zit volgens mij ook alleen aan de bovenkant vast, klopt dit of zit ie toch nog ergens anders vast zonder dat ik het doorheb?

Ik heb gewoon de onderste slang losgehaald, je verliest dan wel koelvloeistof, maar goed. Bovenaan zitten twee beugels die je op het chassis losdraait (kijk uit dat de koperen busjes niet vallen, zitten er om ruimte tussen de klem en het chassis te maken). Dan de radiateur wat naar voren kantelen, iets naar links schuiven en eruit tillen. Terugplaatsen in zelfde (omgekeerde) volgorde.

Maar dit was van een dieselvblok, kan bij jou iets anders zijn.
244 GL D6 aut. 1981 ,[Afbeelding: img00121d.jpg] en de Smurfette (GL Automatic) uit 78 [Afbeelding: foto00631k.jpg]
Antwoord
Die aftapplug is bij mij nu omgebouwd tot watervoorziening voor mn turbo. Dat vond mn vader blijkbaar nodig toen hij mn T25 met waterkoeling erin ging bouwen en watervoorzieningen ging treffen. Ik snap t nog steeds niet en weet ook niet of het echt goed werkt zo. Maargoed, het zit dus laat ik het voorlopig effe zo. Vind het er wel stom uitzien.

Nu ik dit teruglees. Het gaat ook over de oliefilter van een B21ET hier. En er wordt gesproken over de ring tussen het filter en het blok. Wat is nu exact de functie daarvan? Is dat wat ik denk nodig om de olietemperatuur te meten? En de voeler die vóór de filter zit, is toch om de oliedruk te meten?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
maaruh... hoe laat ik mijn blok zelf 'leeglopen'?
Antwoord
Via de aftapkraan aan je blok.
Deze zit aan de rechterkant van je blok (passagierszijde), onder de uitlaatpoort van je vierde cilinder.
[Afbeelding: 24087103kr1.th.jpg]
Het is op deze foto niet zo duidelijk, maar het is het dingetje wat ter hoogte zit van de onderkant van het uitlaatspruitstuk
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verwarming werkt niet bij te weinig koelvloeistof Boet 4 581 26 December 2024, 12:01
Laatste bericht: Boet
  Bruine prut in koelvloeistof Grey240Polar 4 4.131 10 April 2020, 14:11
Laatste bericht: Grey240Polar
  Motor snel oververhit B20A Volvo 145 - koppakking of koelvloeistof? RonaldD 22 22.156 28 November 2016, 10:26
Laatste bericht: Marc1970
  Koelvloeistof vervangen B20B Rob 10 10.136 17 May 2016, 23:46
Laatste bericht: Jambon
  aftapplug moervast henqui 6 3.670 9 March 2013, 20:35
Laatste bericht: henqui
  Waar zit de koelvloeistof temperatuur sensor? B19et Basta 9 6.012 16 October 2012, 19:24
Laatste bericht: Basta
  Draad maat olie aftapplug Ben940 2 2.451 27 June 2012, 13:21
Laatste bericht: Rob
  koelvloeistof druppels uit expansievat Kogelman 0 2.129 17 May 2012, 22:41
Laatste bericht: Kogelman
  lekkage koelvloeistof wakka 6 4.265 15 March 2012, 22:45
Laatste bericht: wakka
  koelvloeistof verlies SamP 11 7.024 10 March 2011, 21:07
Laatste bericht: pepijnwk

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: