Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sterkere Koppeling
#1
Hallo,

Ik ben op zoek naar een sterkere koppeling voor mijn B230FK+M90.
Het standaard dubbelmassavliegwiel heb ik verkocht, ik ben van plan een standaard star vliegwiel (dog-dish, voor 228 mm koppelingsplaat, met 60-2 gaten voor de injectie/ontsteking) uit een late 240 oid te gebruiken.

De M90 gebruikt dezelfde prise-as spline vertanding als de 850 enzo, dus dan kan ik een lekker stug afgeveerde 850 glt plaat nemen (228 mm diameter), die zijn goedkoop en makkelijk te krijgen. Ook is de compound zo dat ze erg goed grip hebben.

Nu nog de drukgroep!

Ik heb een oude M46 turbo set liggen, die blijkt niet meer zo goed te zijn als de verkoper beweerde (oude onderdelen in nieuwe doosjes gelegd >Sad )

De diesel setup voor de M90 wil ik niet. die is duur en via de sachs catalogus blijkt dat die (tegenwoordig) dezelfde drukgroep heeft als de huidige M46 turbo/16V/diesel etc vervangingsset van volvo. Volvo had vroeger voor ongeveer elke motorisering een andere koppeling maar tegenwoordig leveren ze nog maar een paar.

Ik heb nu als plan om 230-250 pk te hebben, zo ver als ik kom met een standaard turbo en wat andere leuke onderdelen (3", E85 als brandstof, chips, intercooler etc etc). Een M46-turbo/diesel/16VT drukgroep + 850 plaat zou dat kunnen houden denk ik. Dat kost misschien 130 euro totaal als ik het goed doe.

Sachs motorsport verkoopt een erg mooie drukgroep voor rally/professioneel/taxi/sprint etc, maar ik weet niet waar ik die ergens in NL of beter nog Duitsland kan vinden. iemand een idee?

Kaasie heeft een keer verteld dat de diafragmaveer van een drukgroep ook uitgewisseld kan worden voor een sterker expemplaar. waar kan dat, wat kost dat, hoeveel houd dat?

Ik wil eigenlijk wat meer speelruimte hebben qua koppeling. wat zijn de ideeen als ik niet een enorm bedrag wil uitgeven (250-300 euro ofzo?)
Zeker omdat ik een 1995 B23FK motor en een gemodificeerde M90H ga gebruiken, die kunnen wel wat meer dan 230 pk geven (en betrouwbaar denk ik)
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#2
niemand een idee? Wink
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#3
Op de site van europeantuning heb ik ooit (te laat, net orig. koppeling gekocht) wat gevonden:

SPEC PERFORMANCE CLUTCH

Artikelnummer Beschikbaar voor: Prijs incl. 19% btw

ET-SPC122 Volvo Amazon 122 B18 1962-1968 vanaf € 357,00
ET-SPC140 Volvo 140 1968-1974 vanaf € 357,00
ET-SPC180 Volvo P1800 1962-1974 vanaf € 357,00
ET-SPC164 Volvo 164 3.0L 1969-1975 vanaf € 504,00
ET-SPC240 Volvo 240 1979-1984 vanaf € 357,00
ET-SPC260 Volvo 260 V6 1979-1982 vanaf € 519,00
ET-SPC740 Volvo 740 1985-1992 vanaf € 416,00
ET-SPC760 Volvo 760 1984-1986 vanaf € 416,00
ET-SPC850 Volvo 850 1991-1997 vanaf € 490,00
ET-SPC070 Volvo S/V/C70 1997-2003 vanaf € 490,00
ET-SPC040 Volvo S40/V50 T5 2004- vanaf € 735,00
ET-SPC060 Volvo S60/V70N 2001-2004 vanaf € 596,00
ET-SPC061 Volvo S60R/V70R 2004- vanaf € 735,00

SPEC Clutch is een Amerikaanse fabricant van high performance koppelingssets voor (getunede) straat-, sport- en racewagens. Daar waar uw originele koppeling te kort schiet ná het tunen (slippen en/of korte levensduur) biedt SPEC de oplossing met zijn koppelingskits. SPEC Clutch bieden een lichte pedaaldruk en diverse "stages" die aansluiten bij uw specifieke wensen cq. vereisten. Van een Stage 1 voor slechts licht gemodificeerde voertuigen tot aan Stage 5 voor volbloed drag/race-wagens. SPEC Clutch brengt u compleet gamma koppelingen met een hoge bouwkwaliteit en een perfecte pasvorm die bestand zijn tegen hoge vermogens (veel koppel). Daarnaast is er een ruime keuze in de diverse Stages voor uw Volvo(s).
Stage 1 - Voor licht getunede straatwagens; bediening, slijtage en aangrijpen is zoals bij de originele koppeling. Organisch-materiaal gevoerde koppelingsplaat.

Stage 2 - Voor de straatwagen met iets uitgebreide tuning; bediening, slijtage en aangrijpen is zoals bij de originele koppeling. Met kevlar voering op de koppelingsplaat.

Stage 3 - Voor stevig getunede straatwagens en circuitwagens. Nog steeds goed en licht genoeg te bedienen voor dagelijks gebruik met een kort aangrijpingspunt. Evenredig slijtagepatroon bij licht en agressief (race) gebruik. Koppelingsplaat met 6 puck carbon semi-metallic voeringsmateriaal.

Stage 4 - Voor stevig getunede racewagens die voordurend onder zware belasing moeten functioneren. Deze set is daarnaast zo licht mogelijk uitgevoerd om gewicht te besparen. Niet geschikt voor dagelijks gebruik als gevolg van het korte en agressieve aangrijpen. Koppelingsplaat voorzien van 6 puck carbon semi-metallic voering.

Stage 5 - Voor extreem getunede race- en dragauto's. Niet geschikt voor dagelijks gebruik als gevolg van het korte en agressieve aangrijpen. Starre ijzeren plaat samenstelling voor extreme vermogens.

Alle kits zijn voorzien van een drukgroep met verzwaarde voorspanning (varierend van Stage 1 t/m 5), de koppelingsplaat en een druklager.

Bij bestelling graag de gewenste Stage specificeren! Nadien ontvangt u van ons een exacte prijsopgave incl. verzendkosten. Alle vermelde prijzen zijn namelijk voor de (goedkoopste en lichtste) Stage 1 versie.


Antwoord
#4
Ticcie schreef:Op de site van europeantuning heb ik ooit (te laat, net orig. koppeling gekocht) wat gevonden:

die originele van jou is dat nog een speciefiek turbo of al een vervangend onderdeelnummer
ik weet namelijk dat ze vroeger voor verschillende motoren verschillende koppelingen hebben gemaakt
en dat ze tegenwoordig nog maar 1 of sets verkopen die overal op moet passen

Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
#5
nou ja, origineel...... Ik heb bij Nordicar een set gekocht van Sachs -dat was specifiek een set ALLEEN voor de turbo. Productiedatum 1999 zag ik later, maar goed, houdbaarheid voor een koppeling valt mee denk ik.

Toch denk ik dat deze koppeling misschien wel het/een zwak punt gaat worden met al die pk's. We zullen zien, eerst moet ie maar es lopen en rijden.
Antwoord
#6
Hier kun je opzoeken wat voor koppeling je hebt: http://webcat.zf-trading.com/index.asp?SPR=1

Beetje duur die koppelingen... eerst maar eens B230FT/D24TIC spul met 850 plaat proberen.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#7
Je zou eens bij Lukas moeten informeren. Dez draait de dog-dish af naar een redelijk laag gewicht. Vervolgens worden de gaten en paspennen verplaatst zodat er een grotere 850 drukgroep op past. Er past dan ook een koppeling met een grotere koppelingsplaat in.

Dan ben je wel het 60-2 signaal van de krukas kwijt. Dus met een originele ontsteking is dit niet de route. Maar goed.. Wie gebruikt nu nog het krukassignaal....

:Smile
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Veer koppeling 245 Rin 2 1.253 6 June 2023, 21:14
Laatste bericht: Rin
  Volvo 240 1993 koppeling op luukv47 10 6.737 7 May 2023, 22:05
Laatste bericht: Rin
  na motorswap 'schiet' de koppeling Piep28 5 5.861 29 May 2018, 12:32
Laatste bericht: Marc1970
  Naaf afmetingen 850 T5 koppeling Bavadi 0 2.595 21 November 2016, 13:30
Laatste bericht: Bavadi
  Problemen dat koppeling blijf hangen en 3e versnelling tandwielengeluid lucvdbos 5 6.455 6 April 2016, 11:57
Laatste bericht: Jur
  Piepende koppeling en moeilijk schakelen Hanatarash 1 3.501 18 March 2016, 21:28
Laatste bericht: Marc1970
  Koppeling slipt met overschakelen M90 Knuif 0 2.679 8 March 2016, 19:52
Laatste bericht: Knuif
  Vervangen koppeling 1982, b21ft met M46 met overdrive Reinier 18 18.489 24 January 2016, 00:53
Laatste bericht: Reinier
  piepend geluid bij wegrijden met opkomende koppeling Boet 19 17.915 24 November 2015, 10:41
Laatste bericht: henqui
  Moeilijk schakelen M47; koppeling of synchro? Dopski 5 5.773 12 August 2015, 00:18
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)