Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vervolg revisie onderblok B21ET
Eerder heb ik al een topic geopend over het wel of niet zelf reviseren van het onderblok 350.000 km. Ik wilde dit doen omdat ik bezig ben met de restauratie en revisie van een 245 uit '79 en waarbij ik de wielophanging en motor van een turbo monteer. Omdat mijn handen bleven jeuken, toch maar de boel uit elkaargetrokken (reinigen is altijd goed!)

Inmiddels ligt de krukas en de zuigers er allemaal uit. Ik laat de zuigers nu even nakijken bij een revisiebedrijf. Als ik nu naar de zuigerwanden kijk, zitten daar niet echt diepe groeven in. Aan elke kant van de zuiger zelf (alle 4) zit wel een smalle baan met lichte krassen over de gehele lengte van de zuiger (ook met nagel slecht licht voelbaar). Nu even afwachten wat slim is. Hopelijk zijn zuiger veren en schraapveren voldoende. Anders zullen ze het blok toch moeten uithonen.

Echter heb ik nu toch nog een paar vragen:

- Zijn er bepaalde sporen die duidelijk aangeven of iets wel of niet in orde is (verkleuring van de zuigerwanden?)
- Is er een bepaalde olie noodzakelijk bij het monteren van de lagerschalen en alle draaiende delen? Zijn er nog zaken waar specifiek bij stil gestaan moet worden!?
- Zijn er mensen die toevallig een overzicht hebben van de aandraaimonenten van de bouten van de zuigerstang en de 'zadels' van de krukas etc? Wellicht een compleet overzicht van dit blok. Zal straks ook de bouten van de cilinderkop, poelie, drukgroep etc. weer moeten aandraaien. ;D

Wellicht zijn er nog meer tips van leden die al eerder een onderblok zelf onderhanden hebben genomen. Waarschijnlijk heb ik nog wel een aantal andere puntjes, maar die komen dan nog wel.

p.s. wellicht off topic, maar is het ook mogelijk om foto's toe te voegen? Als ik op de knop afbeelding toevoegen klik, krijg ik html te zien: [img][/img]. Heeft de server hier de mogelijkheid een foto te plaatsen, of zal de foto middels een link ergens anders geplaatst moeten worden?

Antwoord
Hi, welkom nhier. Ik ben erg benieuwd naar die revisie van dat b21ET blok. En plaatjes zijn daarbij heel handig.

Kijk even op http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...board=24.0 dan zie je ergens een topic plaatjes plaatsen wat je uit de brand helpt.

succes!
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Hierbij een testfoto van het model, zoals de volvo uiteindelijk moet worden. De spiegels, velgen en kleur worden echter anders. Een aantal foto's van de demontage/onderdelen volgen later.

[Afbeelding: volvo245turbojl5.th.jpg]
Antwoord
Hey Daan,

Ik ben momenteel bezig met een complete revisie van een B23FT voor mijn 240... Ik heb er nu ook nog een B21ET in liggen die vervangen gaat worden.

Maar verder over je blok, qua cilinderwanden moet je in de gaten houden, krassen maar dat viel mee he, donkere plekken wat aangeeft dat ie erg heet geworden is, stootrand boven in de cilinder...

Ik zal eens kijken voor een lijst met aandraaigegevens, ik heb een werkplaatsboek in de auto liggen alleen is de auto even niet bij huis.
Voor het monteren word geadviseerd TSL olie te gebruiken, hiervan een paar druppies in de lagershalen, zuigerveren en alles wat gesmeerd moet worden, dit is puur om de onderdelen even van goede smering te voorzien tijdens de eerste keer starten.

Ik ben ook nog wel een keer van plan mijn B21ET te reviseren alleen dan in mindere mate als de B23...duur geintje hoor...maar hobby mag wat kosten he.

Ben je van plan om de motor alleen lichtjes te reviseren of wil je ook een beetje pk's gaan pakken? Ik dacht, toen ik m'n auto net had, even een paar onderdeeltjes vervangen en heb er dan een paar pk's bij. Het is alleen een beetje (te)ver doorgeschoten...
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Antwoord
Interessant topic. Een b21et reviseren staat ook nog op mijn verlanglijstje (ooit.. :Smile). Ik heb een paar momentwaardes kunnen vinden, maar lang niet alles. Zal zo nog eens even in olyslager kijken.

[Afbeelding: b21eter6.jpg]
Antwoord
allereerst bedankt voor de eerste info!

Het is voor mij ook de eerste keer! Maar wel super interessant. Als je alles hebt gedemonteerd/installeerd, heb je ook veel meer een idee van hoe de motor daadwerkelijk werkt en snap je de mogelijke storingen beter!

Zie tevens een uitroepteken bij de cilinderkop. Staat daar nog extra info bij?

Welk programma is dit, lijkt niet op Vadis!?

Antwoord
Het programma heet autodata 2004. Veel info over alle modellen van 1967 - 2004. Erg makkelijk ook al gebruik ik eigenlijk alleen maar volvo ;D

Er stond inderdaad nog wat extra info bij het uitroep teken dus bij deze (ik hoop dat het te lezen is):

[img width=800 height=600]http://img251.imageshack.us/img251/7148/b21etwl3.jpg[/img]

Is het al gelukt om foto's te uploaden om ze hier op de site te zetten? En misschien kun je er een kleine foto reportage van maken? ;D Ik ben wel heel erg benieuwd naar de foto's namelijk.

Heb je trouwens ook de boekjes van olyslager en/of van kluwer? Die zijn namelijk ook wel handig. Staat veel info in, niet alles, maar wel veel. Je ziet ze nog wel eens voorbij komen op marktplaats, speurders of ebay.

Succes!
Antwoord
Omdat ikzelf nog studeer en ik hierdoor dus niet altijd op de locatie ben waar we met de auto bezig zijn, zal het nog een paar dagen duren. Inmiddels hebben wij echter de zuigers en de krukas weggebracht om na te laten meten/kijken. Er zijn ongeveer 5 maten lagerschalen voor de krukas en de zuigerstangen. Er moet dus gemeten worden voordat de juiste maat (gaat om tienden of hondersten van millimeters) gekozen kan worden.

De oliepomp heb ik inmiddels al wel uit elkaar gehaald en gereinigd. Ik heb eerder foto's gezien van andere oliepomen op het forum, maar deze zag er ook vanbinnen nog goed uit! Reinigen smeren en weer in elkaar dus!

Mijn vader zou in iedergeval wat foto's maken van de slijtage op de zuigers. Deze zet ik er dan snel op.

Al met al blijkt het blok nog in redelijk goede staat. Als je echter een gehele auto doet, wil je ook het blok natuurlijk niet overslaan. Alles moet gewoon goed functioneren, zeker omdat het ook de bedoeling is om LPG in te bouwen (lovato verdamper).
Antwoord
Lukas Lagerweij schreef:Hey Daan,

Ik ben momenteel bezig met een complete revisie van een B23FT voor mijn 240... Ik heb er nu ook nog een B21ET in liggen die vervangen gaat worden.

Maar verder over je blok, qua cilinderwanden moet je in de gaten houden, krassen maar dat viel mee he, donkere plekken wat aangeeft dat ie erg heet geworden is, stootrand boven in de cilinder...

Ik zal eens kijken voor een lijst met aandraaigegevens, ik heb een werkplaatsboek in de auto liggen alleen is de auto even niet bij huis.
Voor het monteren word geadviseerd TSL olie te gebruiken, hiervan een paar druppies in de lagershalen, zuigerveren en alles wat gesmeerd moet worden, dit is puur om de onderdelen even van goede smering te voorzien tijdens de eerste keer starten.

Ik ben ook nog wel een keer van plan mijn B21ET te reviseren alleen dan in mindere mate als de B23...duur geintje hoor...maar hobby mag wat kosten he.

Ben je van plan om de motor alleen lichtjes te reviseren of wil je ook een beetje pk's gaan pakken? Ik dacht, toen ik m'n auto net had, even een paar onderdeeltjes vervangen en heb er dan een paar pk's bij. Het is alleen een beetje (te)ver doorgeschoten...

TSL Olie, kijk daar zocht ik naar. Zoals beschreven zijn de cilinderwanden geheel schoon. Er is inderdaad wel een licht, lees lichte, overgang te voelen in de cilinderwand aan de bovenzijde. Een stootrand kun je het eigenlijk niet noemen. De zuigers hebben allemaal aan een zijde wel een baan met lichte krassen. Dit is echter niet direct terug te zien aan de corresponderende zijde van de cilinderwand. Er zijn aan de zijkant van de zuigers echter wel zwart/bruine vlekken te zien van doorslag. Naar mijn idee zijn de olieschraapveren dan ook redelijk versleten. Deze komen ook nauwlijk uit de groef naar buiten. Deze is ook redelijk dichtgekoekt. De zuigerveren zijn nog wel 'verend' deze worden echter ook gewoon vervangen.

Al met al laten we gewoon doen wat nodig is. Indien de zuigerwanden nog goed zijn, vervangen we alleen de compressie en olieveren. De lagerschalen vervangen we echter sowieso net als de alumininum 'keringen' (met rubber afdichtingsringen) voor en achter. Ik weet alleen niet of je de rubber ringen vervangt, of dat het hierbij gaat om het gehele aluminium deel!?

Als het onderblok straks weer geheel in elkaar zit (Schoon en gespoten natuurlijk!) komt er ook een nieuwe drukgroep, lager en koppelingsplaat op. Uiteindelijk zal er ook naar de cilinderkop en de injectoren gekeken moeten worden. Dit is echter een latere zorg. ;D

Antwoord
Begint het nog niet te kriebelen om naar wat andere onderdelen te zoeken...nokkenasje...spruitstukkie...turboooootje...intercooler...enz.

knap hoor die zelfbeheersing.... Big Grin
1800, Project<br />240 Turbo<br />Love Turbo's
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Hulpgevraagd K-jet B21et b.b. 0 4.497 28 June 2016, 21:19
Laatste bericht: b.b.
  Afstellen ontsteking B21ET b.b. 0 4.303 3 May 2016, 11:49
Laatste bericht: b.b.
  B21ET start niet meer Karinsky 4 27.908 28 September 2014, 20:54
Laatste bericht: Karinsky
  b21ET : Is een "pissende" injector te herkennen? edwin 3 7.125 7 August 2014, 21:16
Laatste bericht: edwin
  Turbo B21ET vervangen vraagje Karinsky 34 78.774 9 July 2014, 22:22
Laatste bericht: Karinsky
  manual boost controller B21et met een TD04 turbo edwin 14 23.258 16 February 2014, 21:15
Laatste bericht: edwin
  Vacuum slangen op op B21ET HansDAF 13 16.831 2 September 2013, 12:26
Laatste bericht: Stevves
  "Hamerende" B21ET BartMandersRacing 34 21.417 19 August 2012, 07:55
Laatste bericht: BartMandersRacing
  Turbohoedje voor B21ET vs B21TIC Coenraad 5 5.180 27 February 2012, 14:25
Laatste bericht: BartMandersRacing
  Project B21ET eruit en B230FT erin. 245 turbo 1984 herbe777 83 60.029 10 December 2011, 22:19
Laatste bericht: LJ

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)