Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Backfire
#1
ff stom van mij natuurlijk ... maar ... wat is nou precies een backfire?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#2
Citaat:[size=18px]Backfire[/size] ontstaat door een vroegtijdige of een naverbranding van gas in het luchtinlaatsysteem van de motor.
De schade die hierbij kan optreden varieert van losgeraakte en/of gescheurde (kunststof) onderdelen van het luchtinlaatsysteem tot/en beschadigde sensoren en luchtregelklep.
De kosten die heermee gepaard gaan kunnen vari?ren tussen de ? 0,- en ? 1000,-. Moderne G3 installaties (vanaf de 3e generatie) hebben geen last meer van backfire omdat hier het gas rechtstreeks wordt ingespoten.

Met dank aan http://www.meganecoupe.nl/tundes2/faq/backfire/ (via Google gevonden :-))
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#3
da's wel balen als je luchtinlaathuis klapt, voor de 244/245T lastig te krijgen??
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#4
de luchtinlaat loopt, terug gevolgd van de motor naar buiten gezien, via extra sterke slangen en buizen, om de turbo druk op te vangen, anders blaas je eerst je slang bol en verlies je dus druk of klapt t al voordat het de motor bereikt. Daarna via de eventuele intercooler en turbo. Dus ik denk dat een turbo daar wel tegen moet kunnen.

Maar een luchtmassameter en eventueel andere druksensoren kunnen natuurlijk gevoelig zijn voor een oplawaai in de vorm van backfire. Ik heb het al eens meegemaakt bij een 740 GL, maar dat was dan ook geen turbo. De BOSCH luchtmassameter begaf het. En die zijn niet goedkoop want voorzien van edelmetaal als ik het goed heb.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#5
die Bosch luchtmassameters zijn idd duur. Hoewel, Rob had er eentje voor 35 euro op de kop getikt... nou maar hopen dat ie goed is!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#6
Kijk, dat levert al een boel informatie op ! Iemand van jullie overigens ervaring met Sito Classics qua gasinbouw ?
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Antwoord
#7
Nee, maar ik heb zo eens die site bekeken en hun 240-ers zijn voor mijn gevoel wel behoorlijk an de prijs. Ik heb wel een kennis die zn amazones daar in onderhoud heeft dus ik zou eens kunnen informeren.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#8
Beetje late reaktie, maar mijn ervaring:
Heb een 242 met B23e op gas gekocht. Vorige eigenaar heeft ondanks specialistisch onderhoud diverse malen Backfire gehad. Hij werd er helemaal gek van begreep ik en op het laatst heeft hij zelfs niet meer op gas gereden. Ik heb o.m. het injectiesysteem gezien en dat was eigenlijk helemaal kapot gegaan. Dat is wel iets waar je rekening mee moet houden. Ik heb best even moeten zoeken voor een nieuw systeem en heel goedkoop zijn ze ook niet. Daarnaast moet ik wel zeggen dat ik het gas er nu uit heb gehaald, maar ook dat is verre van ideaal: met 1 op 7 op benzine in deze tijd is het wel erg duur rijden. Denk trouwens wel dat nieuwe installaties weer wat beter werken dan die oude die ik er in had zitten. :roll:
79-er 242 GT B23e
Antwoord
#9
Tsja, de reacties en ervaringen met B23E + LPG blijven verdeeld, maar ik heb besloten het toch te gaan doen. Ga het laten inbouwen bij NovaClassica bij mij in de buurt (Leeuwarden). Die gaan eerst de auto goed nalopen m.b.t. de "gezondheid" van de motor: compressie, klepspeling, ontsteking, bougies, verdelerkap, vacuumslangen e.d. Als dit allemaal in orde is schijnt de kans op backfire het kleinst te zijn. Vervolgens de zaak regelmatig onderhouden en de klepspeling controleren.

Goed, we zullen zien......
Ik blijf benieuwd naar jullie ervaringen !
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Antwoord
#10
Funsdaf schreef:Mijn Volvo 260 met B28E en K-jetronic staat nu bij HPO. Dus in principe zou het toch goed moeten gaan.

Funs

He Funsdaf, is ie al klaar? Ik ben erg benieuwd naar het verdere verloop van jouw project want ik raak er steeds meer van overtuigd dat ik ook maar door de bocht moet........
olvo 264 GLE 1980, 223.500 km (in co-ouderschap)<br />Volvo S60 2.4 automaat 2001, 116.000 km
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Anti-backfire klepje B200F B230F daan1508 9 3.927 5 January 2022, 00:18
Laatste bericht: daan1508
  Hoog olie verbruik en backfire op lpg ? Jerry 9 10.379 27 May 2015, 09:16
Laatste bericht: Jerry
  Backfire bij B21A koude start op benzine. DeKleef 15 15.600 12 May 2015, 12:22
Laatste bericht: rene_ehv
  backfire en nu weegplaat krom?.. skidje 0 1.480 3 August 2014, 08:05
Laatste bericht: skidje
  kleppen afstellen om backfire te voorkomen bij 240? christophe 1 2.703 30 November 2010, 22:55
Laatste bericht: Black Moose
  240-1983: Op 3 poten na backfire zowel op benz. als LPG K-jet MartjeB 2 2.034 24 September 2010, 22:43
Laatste bericht: MartjeB
  lpg werkt niet meer na backfire jurjen 16 9.302 16 April 2010, 12:56
Laatste bericht: 242-turbo
  b21e en backfire (puur een vraag uit interesse) Jeroen V 4 3.307 18 February 2010, 23:28
Laatste bericht: Marc1970
  HELP! kan een slechte bobine slecht lopen en backfire veroorzaken? laptoprob 5 4.788 6 February 2010, 22:13
Laatste bericht: edwin
  Backfire 2.3 GLE 1991 Niek 0 1.707 21 January 2010, 23:49
Laatste bericht: Niek

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)