Berichten: 675
Topics: 156
Lid sinds: Dec 2009
Volgens de boekjes hoor je bij een B230E (Volvo 740 1986) benzine met octaan 98 te tanken (om pingelen tegen te gaan).
Maakt het octaan gehalte nog uit als dit blok ooit op lpg gelopen heeft en toen geharde klepzetels gekregen heeft?
M.a.w.: kan er met een gaskop wel octaan 95 getankt worden? Of staat dit los van elkaar?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Is iets anders. De schade van pingelen (detonation) heeft meer effect op het aluminium van de zuigers en cilinderkop, daar knallen kleine stukjes af.
https://blog.edgeautosport.com/detonatio...e-ignition
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 675
Topics: 156
Lid sinds: Dec 2009
Marc dus: B230E hoor je gewoon octaan 98 te drinken geven en geen octaan 95?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Zou ik wel doen, voor de zekerheid.
Je moet de motor wel wat pesten om in pingel-land te komen. Probeer s 95 en dan ff in de vijfde versnelling een tunnel uit, volgas omhoog. Dan hoor je pingelen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.433
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Een B230E die geharde zetels heeft gekregen? Zijn ze dat origineel niet?
Ik heb al 15jr een B230E op LPG. Kunnen ze daarop pingelen?
Blok kwam uit 740 en lag zonder historie al 10jr stof te happen onder een werkbank. Nu meer dan 130 kKm later beetje olieverbruik, klepplaatjes op 3,65 (dunste) en heel happy.. staat een blok klaar om op termijn erin te leggen..
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 675
Topics: 156
Lid sinds: Dec 2009
(15 April 2024, 20:42)skidje schreef: Een B230E die geharde zetels heeft gekregen? Zijn ze dat origineel niet?
Ik heb al 15jr een B230E op LPG. Kunnen ze daarop pingelen?
Blok kwam uit 740 en lag zonder historie al 10jr stof te happen onder een werkbank. Nu meer dan 130 kKm later beetje olieverbruik, klepplaatjes op 3,65 (dunste) en heel happy.. staat een blok klaar om op termijn erin te leggen..
@Skidje: M.a.w. jouw B230E bevalt goed op lpg? Ik lees nl veel verhalen over de K-Jet en gevoeligheid voor backfires op lpg, waardoor de luchtweger krom wordt. Iets waar de B230F met LH2.4 niet zo zeer last van heeft, vandaar de voorkeur voor dat laatste blok.
Maar ik heb zelf geen enkele ervaring met een B230E, dus ben niet objectief.
Tank jij octaan 95 of octaan 98 als je een keer benzine tankt?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 2.433
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Rij alleen binnen Nederland en benzine leidingen staan sinds 2009 stil. Alleen LPG. Gemiddeld 1:8 om en nabij.
Maar de andere volvo's die af en toe nog met benzine moeten dealen hebben 98 voor die paar km.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..