Topics: 31
nou de bak zit er in. gevuld met twee liter atf F door auto flink achterover op de brug te zetten:
vervolgens kon ik bijna niet rijden omdat de pook te ver naar achteren stond. Deze uitelkaar gehaald en recht gebogen:
eindelijk rijd hij nu !! Alleen de bak is waardeloos. jankt en kraakt in elke versnelling behalve de 4.
dus ga de bak weer ruilen tegen hopelijk een goede.
Is het complex zo een bak te reviseren? Heeft iemand dat al eens laten doen? hoeveel kostte dat en waar?
Topics: 82
18 July 2021, 21:27
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 July 2021, 21:32 door Marc1970.)
Gelukkig heb je spullen genoeg. Voor die bak te reviseren zou je s op Brickboard en Turbobricks kunnen kijken, daar zijn ze zeldzaam genoeg om er een revisie aan te wagen. Hier koop je gewoon een andere. Hier al wat half werk: https://forums.tbforums.com/showthread.php?t=330123
Ik denk ook wel dat er een Volvo Greenbook van te vinden is, ergens.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 64
En m47 reviseren is niet moeilijk omdat dit maar een 2 assige 5bak is. Een m90 is (veel) moeilijk omdat dit een 3 assige bak is. In een m47 is even makkelijk als een m45 niks moeilijks aan vind ik
18 July 2021, 23:53
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 July 2021, 00:37 door pepijnwk.)
(18 July 2021, 21:27)Marc1970 schreef: Gelukkig heb je spullen genoeg. Voor die bak te reviseren zou je s op Brickboard en Turbobricks kunnen kijken, daar zijn ze zeldzaam genoeg om er een revisie aan te wagen. Hier koop je gewoon een andere. Hier al wat half werk: https://forums.tbforums.com/showthread.php?t=330123
Ik denk ook wel dat er een Volvo Greenbook van te vinden is, ergens.
Nou een m47 met mechanische telleraandrijving zijn niet heel erg veel verkrijgbaar helaas. vandaar mijn wens om ze te reviseren. Ik kan een bak wel uitelkaar krijgen en in elkaar maar een echte revisie ..... Punt is waar haal je tandwielen etc vandaan.
Graag zou ik een adres hebben waar ik een dergelijk bak heen zou kunnen brengen.
Die greenbooks kan ik niet meer vinden helaas! die org site is er al een tijdje mee opgehouden. Balen!!!
(18 July 2021, 21:41)Naciremus schreef: En m47 reviseren is niet moeilijk omdat dit maar een 2 assige 5bak is. Een m90 is (veel) moeilijk omdat dit een 3 assige bak is. In een m47 is even makkelijk als een m45 niks moeilijks aan vind ik
Heb jij dit wel eens gedaan? zou je dit voor mij willen doen? Of aangeven wat er het meest vervangen zou moeten worden? Ik verwacht eerlijk gezegd dat de lagers versleten zijn en vervangen dienen te worden. Maar heb de bak niet open gehad om pitting op tandwielen te zien. Ik gok dat de tandwielen wel aardig zijn omdat ik vooral geluiden hoor als de bak niet belast wordt. Als de bak wordt belast is hij relatief stil.
19 July 2021, 10:35
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 July 2021, 10:42 door Marc1970.)
CVI heeft aardig wat lagers, en onderdeelnummers daarbij, dan kan je verder zoeken bij volvopartswebstore en gcp.se: https://www.cvi-automotive.se/en/articles/20018/02-m47
Dit is 'second gear': https://www.gcp.se/en/?s=1377668 Ekris/gcp is de echte Volvo vintage onderdelen leverancier via de dealer. Versnelling 1, 3 en 5 zijn dan weer NLA.
Je hebt natuurlijk de eerste versie M47, http://forums.turbobricks.com/showpost.p...ostcount=4 het zichtbare verschil is de plek van de synchromesh installatie. Ik weet niet of dat veel uitmaakt voor de maat en onderdeelnummers van bijvoorbeeld de lagers van de 5, slecht te zien op de bouwtekening.
zoals reeds bij een andere post ( over lager m47) gemeld heb ik beide bakken weer terug naar eigenaar gestuurd. Waarschijnlik zijn ze met een vervanging van de lagers van de hulpas weer goed maar ik heb besloten de m46 er weer onder te schroeven, deze is heerlijk stil.
Hij sprong echter steeds uit de overdrive als de bak warm was. Ik heb de solenoid uitgewisseld en het lijkt nu over. Maar ik moet nog even een langere rit maken om dat zeker te weten.
15 June 2022, 16:07
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 June 2022, 16:15 door pepijnwk.)
Zo dat is alweer een tijd geleden dat ik wat gepost heb!! M46 zit er nog onder en bevalt goed.
Hij reed al een tijdje niet meer op benzine alleen maar op LPG. De stoute schoenen maar eens aangetrokken om te kijken waar dat hem in kon zitten. Hert is een mechanische injectie dus het is niet moeilijk maar ik heb er niet veel ervaring mee.
Eerst maar eens bij het brandstof filter in de motorruimte de aanvoerleiding losgemaakt om te zien of daar benzine uitkwam bij starten op benzine. Nou niks dus nada. Onder de auto ook niks bijzonders te zien. geen losse draden oid. Toen bedacht ik me dat het brandstof relais een zwak punt is. Ik had nog een liggen dus uitgewisseld en gaan rijden op LPG vervolgens op rustig weggetje hard rijden van lpg op benzine schakelen en dan terug schakelen in de versnelling zodat hopelijk de benzine toevoer op gang komt. Het was echter al meer dan een jaar dat hij niet meer op benzine reed dus de boel zou vastgekoekt kunnen zitten.....
Maar na een paar pogingen lukte het zowaar!!!! IK heel blij want nu loopt hij weer prima op zowel lpg als benzine. Ook start hij op beide!! Wel zo rustig idee voor als de lpg op raakt!!
Hij had wat roestpunten onder de achterste zijruiten. Deze eruit gehaald en onvoorzichtig geweest........ Knapte de ruit!!!!! Honderduizend stukjes glas in de auto...... Affijn nieuwe ruit geregeld ( getint glas) en vervolgens deze weer in het rubber proberen te krijgen. Ik had de sierstrip er uit gehaald. Dat was niet zo handig wat het is echt een crime om ze er weer in te krijgen!!! Metr veel geduld gevloek vaseline plamuurmessen etc is het weer gelukt.
Ook het gedeelte onder de ruit weer behandeld tegen roest en met spuitbusje weer in kleur gespoten. wijkt iets af natuurlijk maar goed beter dan de roest in elk geval!
[font="Proxima Nova Regular", "Helvetica Neue", Helvetica, Arial, sans-serif] [/font]
[font="Proxima Nova Regular", "Helvetica Neue", Helvetica, Arial, sans-serif][font="Proxima Nova Regular", "Helvetica Neue", Helvetica, Arial, sans-serif] [/font][/font]
[font="Proxima Nova Regular", "Helvetica Neue", Helvetica, Arial, sans-serif][font="Proxima Nova Regular", "Helvetica Neue", Helvetica, Arial, sans-serif][font="Proxima Nova Regular", "Helvetica Neue", Helvetica, Arial, sans-serif] [/font][/font][/font]
[font="Proxima Nova Regular", "Helvetica Neue", Helvetica, Arial, sans-serif]https://imgur.com/tOMlJ79[/font]
[font="Proxima Nova Regular", "Helvetica Neue", Helvetica, Arial, sans-serif]https://imgur.com/tOMlJ79[/font]
Zo de tweejaarlijkse apk geweest. Afkeur op paar puntjes:
ruitesproeiers Doorgeblazen klaar
Kentekenverlichting Ik dacht iets simpels maar dat was het helaas niet . Kabel breuk in achterklep scharnier. Daar de draad vervangen. Best nog een klusje!!
Voorste remslanghouders losgeroest. Deze weer vastgelast
Gastank weer corrosie Tank is nog maar twee jaar oud maar hangt buiten de auto en krijgt wat steenslag af en toe. Roest was gelukkig oppervlakkig en kon ik goed wegkrijgen door schuren.
amerikaanse verlichting moeten de lampjes uit. Dat was gek want dat was de eerste keer dat hij er wat van zei. Maar goed lampjes zijn er zo uitgehaald.
Vandaag voor de herkeuring en goedgekeurd!! weer twee jaar verder.
Wel twee stuurkogels besteld want ik zag tijdens het lassen van de remslanghouders dat er een klein gaatje in het rubber van een kogel zat.
stuurkogel zat goed vast. Ik heb geen trekker omdat ik met twee grote hamers alle kogels heel snel los heb. Maar ik had nu geen ruimte om een goede klap te geven. Dus van de buurman een kogeltrekker geleend en met een mooie knal kwam hij los. Nieuwe er op gezet.
Verder maakte de aandrijfas lawaai en bonkerde het wat. Mijn vrouw zei: hij rijdt niet helemaal goed maar kan niet precies plaatsen wat het is.
Voor mijn gevoel was het iets met de lagers maar ik dacht ook aan de cardankruisje. Auto op de brug cardanas er onder vandaan en ja hoor een kruisje zat vast.
Deze is er inmiddels uit en nieuwe is besteld.
![[Afbeelding: ODvnOZy.jpg]](https://i.imgur.com/ODvnOZy.jpg) links boven zie je een compleet versleten stuk van het kruisstuk. Zat helemaal vastgeroest.
morgen nieuwe monteren
GKN, wel goed merk.
|