Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ik en mijn 244
#41
zaterdag ben ik begonnen met het demonteren van de b20 in de 142, het gaat allemal nog niet zo snel maar wel leuk leerzaam project.
toen ik de koolvloeistof ging aftappen zag ik iets vreemds, net achter het olie filter kan je de koolvloeistof er uit laten lopen en hier bleek als stop een stuk hout te zijn gebruikt! foto volgt nog

woendag ga ik een vervangend blok ophalen en die wil ik er zaterdag met wat hulp er in gaan hangen.
nu vroeg ik me af wat zoal aan te raden is om te vervangen? zelf zat ik aan te denken om de koppeling, motor olie, koolvloeistof, olie filter, brandstof filter, bougies, verdeelkap, bougies kabels?, te vervangen.
heeft iemand nog tipsom gelijk mee te pakken? tips and tricks zijn altijd welkom.
Antwoord
#42
Als je een blok koopt dat lopend uit een andere auto komt zou ik nog niet direct de verdelerkap en stator en rotor vervangen.

- Oude blok eruit (olie en water eruit laten, want gaat altijd smeren als je hem weglegt)
- Nieuwe blok ophalen
- oude olie eraf (oliefilter etc)
- nieuwe olie er op
- Blok inbouwen.
- De koppeling wisselen (ik neem aan dat je het op een brug doet, anders zou ik de koppeling verwisselen als het blok uit de auto is)
- Blok aansluiten (dus ook de waterleidingen etc)
- KVS erop
- Starten!

Laat hem maar eerst eens lopen in oude configuratie. daarop heeft hij namelijk al gelopen.

Als hij loopt zou ik de bougies, bougiekabels, brandstoffilters etc doen. Zolang hij maar eerst heeft gelopen.
Als je alles vervangen hebt en hij loopt nog, de ontsteking afstellen met een timinglamp.
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
#43
Hallo Koert,

Als je toch de koppeling vervangt,vervang dan ook gelijk je achterste krukaskeerring en toplager.
Succes.
Antwoord
#44
thanks voor de info!

waar staat kvs voor?

ik vraag me nu wel af welke bak ik onde de auto heb? handgeschakeld 4 versnellingen is een m4... ?

heeft iemand mischien een link voor de krukaskeering en toplager?
Antwoord
#45
M45= 4 bak van een 240 van na 76
M46= 4 bak met een elektrische overdrive
M47= 5 bak
M90=5 bak van een 940 van 93 als ik me niet vergis.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
#46
sorry laurens niet vermeld, maar ik vroeg me af welke bak er onder mijn 142 zit (1970)

welke olie kan ik het beste gebruiken voor de 142?
Antwoord
#47
M40= 4 bak
M41= 4+ overdrive
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
#48
ik heb in mijn b 20 nu 20w50 zitten van mpm. (gewoon fabrieks voorschrift) hiervoor 10w40 volgens mij. daar deed ie het ook prima op... volgens mij maakt het met die blokken niet heeel veel uit
Antwoord
#49
Ik heb er 20w50 100% mineraal van Sunoco in (via zovi oils apeldoorn). MPM kan ook prima, maar Sunoco schijnt beter te zijn en is ietwat goedkoper. Ze mengen daar hun eigen oliën.

Doe nooit vol- of half-synthetisch in een oldtimer, alles gaat lekken! Het reinigt te sterk terwijl het moet aankoeken om de boel lekdicht te houden. 100% mineraal dus.

Kvs staat voor koelvloeistof trouwens.
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#50
Niks vervangen wat nog werkt. Een krukaskeerring kan je gewoon bekijken, meest zijn het viltringen. Als er geen olie onder hangt is-ie gewoon goed, net als koppelingsplaten, neem de plaat met de dikste voering boven de popnagels.

Motorolie zou gewone 15W40 mogen zijn, Volvo schrijft nog dunnere 10W30 voor, 'all year round' de B20 is geen veredelde trekkermotor.

Zoek passend gereedschap, de B20 is allemaal 'Engels' op de boutjes in Bosch onderdelen na. De lange bouten vd startmotor kunnen wel eens wat gedoe geven om ze de bocht om te krijgen.

Het werkplaatsboek staat hier: http://www.volvoamazonpictures.se/docume...als_en.php zij halen de motor met bak eruit (dan heb je geen gedoe met de koppelingshuis bouten en de startmotor) maar het kan ook zonder bak, enige kunstje is dan de as vd bak uit en weer in de koppelingsplaat schuiven, gaat makkelijk als alles in lijn zit.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Mijn Volvo 244 GL '81 en 240 DL '83 Arjan. 359 222.349 12 March 2023, 16:12
Laatste bericht: Marc1970
  Ik en mijn nieuwe oude 244 1980 luukv47 5 3.245 15 May 2022, 10:25
Laatste bericht: skidje
  Mijn Volvo 144 '74 voor school/werk verkeer easy rider 16 14.914 23 June 2020, 19:15
Laatste bericht: easy rider
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 190.540 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Mijn Volvo 240 (Principessa) ruuds70 145 108.996 28 May 2019, 08:10
Laatste bericht: edwin
  Mijn witte 240 Bostel 10 10.628 26 July 2018, 08:40
Laatste bericht: Bostel
  Mijn eerste (Update 16-01-11) Martin245 60 44.098 1 April 2018, 21:31
Laatste bericht: Martin245
  mijn prachtige 240 GL is verongelukt. Een andere of toch maar niet? Job 14 14.834 20 February 2017, 23:53
Laatste bericht: Martinus
  Rustig op zoek naar "mijn" volvo jopie95 38 27.391 30 January 2017, 21:04
Laatste bericht: jopie95
  Mijn nieuwe aanwinst!! En alweer rood! KennOne 3 4.707 24 January 2017, 10:22
Laatste bericht: dwarswind

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)