Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vakantierit 245 Transfer naar de bergen
#1
In een vorige post begon ik er al over: Een kampeerreis met zeven personen naar de bergen. Natuurlijk in de 245 Transfer. De lol van de Transfer is, dat we behalve zeven goede zitplaatsen ook ruimte hebben voor alle bagage.

Vooraf maakte ik me wat zorgen over motorvermogen en bodemvrijheid.
Motorvermogen, omdat de B21A op LPG, met krap 100 pk niet overhoudt voor een totaalgewicht van misschien wel meer dan 2500 kg. Omdat ik nog nooit met een carburatie-motor in de bergen ben geweest. En omdat 35 jaar en 350000 km niet meer zo heel erg piep is.
Bodemvrijheid, omdat we een hÃÃÃl grote wielbasis hebben, en zelfs in het vlakke Nederland geregeld met de uitlaat tegen de grond aan komen / kwamen. Vorig jaar, tijdens een best ruige trip door o.a. Letland en Polen, heeft de bodem het heel zwaar te verduren gehad. Sindsdien is er wel het nodige verbeterd aan het onderstel: 175/65/14 vervangen door 175/80/14, nieuwe schokdempers achter, HD-veren Ãn hulpveren achter.

Voorbereidingen bestonden uit een oliewissel, bandenspanning achter omhoog naar 3.0 atmosfeer (!) en een grondige check-up. O ja. en uit inpakken natuurlijk. Het resultaat ziet er zo uit:
[ATTACH=CONFIG]4863[/ATTACH]

Even wat meer detail over de bepakking.
[ATTACH=CONFIG]4862[/ATTACH]
Tuintafel en zeven stoelen op imperiaal (rood kader)
Twee 50l LPG-tanks (niet verder vullen dan 85l) (geel kader)
7 sets slaapzakken / luchtbedden in dakkoffer (groen kader)
7 weekendtassen, 3 tenten en een grote losse luifel, een skottelbraai, grote campinggaspit, 2 gasflessen, keuken, proviand, opblaasboot + peddels, boeken, speelgoed en wat losse inventaris (blauw kader)
7 personen, restje bagage, eten en drinken voor onderweg, wat entertainment: van tablet en luisterboek via kussens tot spellen of kleurpotloden (paars kader).
De auto kan dicht, en hangt niet te zwaar door. Volgens kenteken mag de auto een onbepaald totaalgewicht hebben...

We vertrokken gruwelijk vroeg (5.30). Ondanks dat het een black saturday heette te zijn in Duitsland, schoot het prima op. Beetje regen, maar niks om wakker van te liggen. We komen goed mee in het verkeer, maar veel vlotter dan een bestelbusje zijn we niet. Wat dat betreft: Ook motorisch staat hij er veel beter bij dan vorig jaar. Mag ook wel, want ook daaraan is nogal wat gebeurd. Tegen 16.00, rond Nürnberg, kregen we signalen van een NL echtpaar met caravan, dat er iets aan de hand was. Tuinstoelen losgewaaid? Nee, lege band rechtsachter. Ah, vandaar dat hij zo zoekerig was gaan rijden... We hebben een krik bij ons, en een reservewiel (winterband, licht bejaard), maar geen moersleutel?! Helaas, ADAC Pfannenhilfe dus. Oorzaak: lekkend ventiel. Gevolg: bandwang schade. Kost allemaal veel tijd. We komen uiteindelijk om 21.40 op de camping aan. Zijn we in elk geval niet voor niets om 5.30 gaan rijden. Dagje later twee nieuwe Uniroyal RainExpert 3 gekocht (fonkelnieuw bandentype. Nog geen test van te vinden. Alleen op de achteras gemonteerd, maar eerste indruk: stukken beter dan wat ik tot nu toe ken. En ja, dat is vooral bij regen. Maar ik heb ook af en toe lekker geboenderd in de haarspelden, en ze bieden veel meer grip dan ik gewend ben, en zijn stil en comfortabel. Ik krijg de auto alleen nauwelijks nog dwars...)

Kortom, fantastische vakantie gehad.

In praktijk blijkt de hoogte niet zo'n punt: het meeste leven vindt plaats in de dalen. Als je omhoog wilt, gaat dat toch grotendeels met kabelbaan of treintje. Een paar ritten expres zoveel mogelijk bergweggetjes gereden. De heftigste zal de Gerlos-Strasse (1630 m) naar de watervallen van Krimml zijn geweest, maar lokale kleine weggetjes blijken in praktijk vaak uitdagender, in hun combinatie van grit, veel scherpere bochten, onoverzichtelijkheid, smalheid en plotselinge tegenliggers.
Kortom, fantastische vakantie gehad.

Auto-technisch De auto brult het uit, zowel bergop als bergaf, want je hebt zowel toeren als vermogen nodig. Het olieverbruik ligt veel hoger dan ik gewend ben (3 liter op de hele vakantie van 3000 km), maar dat zal mede komen doordat in de vorige olie een additief zat. Overigens moet ik mijn controlelampje checken, want ik ging op enig moment een branderig luchtje ruiken, en bleek 1,75 l bij te moeten vullen... De remmen zijn niet overbemeten; hoewel ik zoveel mogelijk op de motor heb geremd, moet je na een halfuurtje afdalen wel Ãrg veel kracht zetten om nog serieus vaart te verliezen. Iemand suggesties voor een remmen upgrade?


Bijlagen Afbeeldingen
       
Antwoord
#2
Al geventileerde schijven voor?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
#3
Yep.
Antwoord
#4
Hmm dan word het al lastiger zonder een extreem bedrag kwijt te zijn (lees meer dan een paar honderd euro)

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
#5
Fantastisch verhaal, bedankt! Zijn er niet meer foto's?
Antwoord
#6
Die oude bandjes zullen wel knap waardeloos geweest zijn als je met een B21a en verlengde station kon driften haha.

Ondanks het verwoestende gebruik, lijkt me je olieverbruik niet helemaal normaal, en in combinatie de stank kan goed komen door wat lekkende keerringen. In dit geval zou dat goed nieuws zijn dan heb je die olielekkage relatief eenvoudig verholpen.
Antwoord
#7
heel gaaf! elke 240 liefhebber jaloers denk ik!
Gr, Henry

*** 245 GLE 1981, B23A, M46, groen *** --> gestolen
*** 245 GL 1976, B230A, M47, LPG, geel ***
*** 244 GLE 1979, B21A, M46, LPG, geel, (ex-carbage runner) ***

Antwoord
#8
klinkt als een heus avontuur ja!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
#9
Stinky schreef:Fantastisch verhaal, bedankt! Zijn er niet meer foto's?

Mwah, een paar. De meeste foto's zijn toch gewoon vakantiekiekjes - zonder de auto erop.
Antwoord
#10
Dopski schreef:Die oude bandjes zullen wel knap waardeloos geweest zijn als je met een B21a en verlengde station kon driften haha.

Ondanks het verwoestende gebruik, lijkt me je olieverbruik niet helemaal normaal, en in combinatie de stank kan goed komen door wat lekkende keerringen. In dit geval zou dat goed nieuws zijn dan heb je die olielekkage relatief eenvoudig verholpen.

Bandjes: Wat er onder zat toen ik 'm kocht was vrijwel bakeliet, ja. Met regen was rechtdoor al een uitdaging. Maar goed, misschien is driften een wat groot woord. Laten we zeggen: gecontroleerd uit laten breken door acceleratie in bochten. De verlenging maakt 'm wel zwaarder, maar zorgt ook voor veel extra moment (twee forse gastanks achter de achteras helpen ook). Het leuke is, dat een schuiver door de lengte ook makkelijk op te vangen is.

Oliegebruik: Dat lijkt mij ook, ja. Al is het wel jammer dat je diezelfde goedkope reparatie na elke oliewissel moet herhalen...
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Rustig op zoek naar "mijn" volvo jopie95 38 28.627 30 January 2017, 21:04
Laatste bericht: jopie95
  De blauwe 242; van 1x onderliggend naar 2x bovenliggend Arn02 23 21.417 6 January 2017, 10:33
Laatste bericht: Dopski
  Even voorstellen....... 940 TDic mee naar Oostenrijk DavidH 1 2.579 22 January 2016, 07:17
Laatste bericht: Dirk342
  De zoektocht naar een Volvo 66 Dennis1995 35 28.875 17 January 2016, 21:18
Laatste bericht: Marc1970
  Eindelijk gevonden: 245 T (Transfer) dens245polar 41 27.507 19 June 2015, 07:54
Laatste bericht: dens245polar
  De GROTE overstap naar een volvo 240 van Sjonniebravo 4 3.705 21 March 2015, 09:02
Laatste bericht: Sjonniebravo
  Zoektocht naar een 245 volvovolvo 15 10.468 18 April 2014, 21:27
Laatste bericht: Dopski
  Van 850 GLT naar 244 DL grijzev70tdi 81 44.401 23 October 2013, 00:50
Laatste bericht: grijzev70tdi
  van '92 240 naar '92 240 Super Polar Erikvolvolvo 3 3.095 9 July 2013, 21:10
Laatste bericht: Erikvolvolvo
  Summer of 69 - 144 (van europa naar Grand Luxe GT) ovlov2 62 27.653 6 May 2013, 21:02
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)