Berichten: 63
Topics: 16
Lid sinds: Nov 2011
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Er hoort een elleboog van de 'snorkel' naar het luchtfilterhuis, dan krijg je iets koudere lucht (en daar kan theoretisch iets meer benzine bij zodat je uiteindelijk misschien iets harder kan). Niet erg nodig dus, maar kan geen kwaad dit te herstellen.
Behalve als-ie op LPG loopt, dan wordt de snorkel afgesloten; de druk voor de auto is hoger dan de druk in het LPG systeem zodat de LPG uitwaait bij stationair uitrollen.
Die klep regelt waar de inlaatlucht vandaan komt, voor de uitlaat weg (verwarmd) of van de snorkel (koud), maar als de alu slang al weg is, maakt het niet meer uit. Voorverwarmde lucht heeft in NL weinig zin.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 173
Topics: 26
Lid sinds: May 2011
Om een antwoord op je vraag te geven: lekker zo laten, geen probleem.
Maar als hij in de file in het rood loopt is er wel wat meer aan de hand dan alleen een dichtzittende luchtklep in het luchtfilterhuis. Mijn oude BMW'tjes hadden vaak hetzelfde probleem, toen deed vrijwel altijd de viscokoppeling zijn werk niet meer. Krijg je tijdens de eerste seconden van een koude start nog wel dat tornadogeluid bij gasgeven, of uberhaupt wanneer de meter in het rood staat? Zo nee, dan klopt er iets niet, als de meter de juiste waarde aangeeft. Sowieso eerst even alles grondig controleren op koelvloeistoflekkage en/of de boel ontluchten.
Berichten: 605
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
Kan ook elektrisch probleem zijn in je klokkenhuis. Daar zit bij mijn SP het probleem. Aangezien ik dat nu weet vind ik het geen probleem meer...
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
20 June 2015, 20:45
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 June 2015, 20:51 door Marc1970.)
Hoe dat zo? De elektronica van de laatste jaren is niet meer zo grillig als de analoge toestanden van weleer. Sommige 240's (vooral in de VS) hebben een 'anti-schommel' regelaar in de TEMP naald zodat ie minder wild uitslaat (worden mensen nerveus van), maar zelfs een 'echt' uitslaande naald in het rood zou niet mogen gebeuren.
Een Super Polar komt volgens mij altijd uit Italië, misschien hebben ze daar een tijd geen antivries/antikalk gebruikt en is de binnenkant van de cilinderkop/radiateur dichtgeprut? Of de waterpomp verroest (onwaarschijnlijk)?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
dat word ontkalken.... even een ritje met schoonmaak azijn in hry koelsysteem doen
Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 63
Topics: 16
Lid sinds: Nov 2011
Bedankt voor jullie suggesties. Weer wat wijzer! Vlgnde week doorspoelen en koelvloeistof verversen.
Chris
Volvo 240 superpolar 1992
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Kweenie hoe dat met airco gaat maar de radiateur in mijn 240 zit allen tussen twee beugels bovenaan geklemd, die til je er zo uit. En dan kan je eventuele drab eens goed losschudden. Het motorblok heeft onder de uitlaat van cil 4 een mooi aftapkraantje, zet je bovenaan de tuinslang erin en hozen maar.
Ivm aluminium overal zou ik er niet teveel zuur of loog ingooien, daar is beter spul voor.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 63
Topics: 16
Lid sinds: Nov 2011
Afgelopen weekend de Super Polar onder handen genomen, met behulp van neef Ruben, mede forumlid.
Heb het koelsysteem flink met de tuinslang doorgespoeld. Viel mee met de drab. Wel wat kalk.
Verder de viscokoppeling vervangen. Geen wonder dat het niet werkte: het bimetaal was gebroken! Heb via Edwin vh forum een 2e hands gescoord. Ben nu aan het testen. Hij brult in ieder geval behoorlijk.
Dacht ook nog even de rubbers van de stabilisatorstang voor te vervangen maar het rubber heeft een gewijzigde vorm die alleen op nieuwere beugels past, bijv die van de 740 of 940. Dus de oude maar weer terug en binnenkort een ritje naar de sloop voor andere beugels.
![[Afbeelding: c3d022e3616bc4125f830984951c9aea.jpg]](http://images.tapatalk-cdn.com/15/06/29/c3d022e3616bc4125f830984951c9aea.jpg)
![[Afbeelding: 23dc67aa545e6da4cf2d6cccb115d263.jpg]](http://images.tapatalk-cdn.com/15/06/29/23dc67aa545e6da4cf2d6cccb115d263.jpg)
Volvo 240 superpolar 1992
Berichten: 1.244
Topics: 196
Lid sinds: Sep 2010
Is zo'n bi-metaaltje niet heel eenvoudig te vervangen?
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]