Berichten: 1.392
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
en juist mensen zoals jij maken het leuk voor andere hobbisten en mede liefhebbers.... hoop dat je ons nog veel kan en wilt leren of K-jet.... blijft een mooi systeem als het werkt !
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Berichten: 1.048
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
Maar helpt deze laatste ingreep ook??
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 649
Topics: 26
Lid sinds: May 2008
Systeemdruk nu keurig 5,5 bar. Na uitschakelen van de brandstofpomp blijft druk weer lekker lang staan. Warmloopregelaar stond nu bij koude motor op ongeveer 1 bar. Motor start nog moeizaam. Warmloopregelaar staat nu op ongeveer 1 bar. Dit weekend maar eens de druk omhoog doen.
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Berichten: 649
Topics: 26
Lid sinds: May 2008
Zo, vandaag maar weer eens onder de motorkap. Dit keer de warmloopregelaar afstelbaar gemaakt:
Gaatje boren 5 mm. Totaal 13 mm diep
M6 tap erdoor
M6 bout met contra moer erin draaien
Onderste inbusbout vrijmaken om goed af te kunnen stellen.
Druk bij koude motor afgesteld op 1,6 bar: prima koude start !
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Berichten: 649
Topics: 26
Lid sinds: May 2008
Aflevering 843 van K-Jet: Precisie systeem, werkt perfect mits goed afgesteld... En hoe doen we dat dan ? Juist ja, met een hamer ! Vandaag eerst maar eens een stukje speciaal gereedschap gemaakt....
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Berichten: 605
Topics: 78
Lid sinds: Nov 2008
Handig! Zo'n K-jet specialist op het forum! Afstellen nu door er druk op te zetten?
Grijze 245's. '83 b21et en '92 b230 FK, gewoon, lekker vlot.
Berichten: 649
Topics: 26
Lid sinds: May 2008
Hi Stevves, als je de WUR afstelbaar hebt gemaakt met een bout en een moer kun je d.m.v. de contramoer de pen omhoog trekken, hierdoor gaat de druk omhoog. Moet de druk omlaag, dan moet de bout dieper in het huisje en dat gaat best zwaar. Met een hamer is niks, lijmklem gaat ook. Ik zag een mooi stukje aluminium liggen, dus wat in elkaar geknutseld !
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Berichten: 649
Topics: 26
Lid sinds: May 2008
To WUR or Not to WUR.............
Afstellen van de WUR ging nog niet zo naar mijn zin. Daarom weer overnieuw begonnen. Volgens het groene boek moet de brandstofdruk bij warme motor tussen de 3,5 en 3,7 bar bedragen. Om e.e.a. uit te sluiten heb ik het verwarmingselement er uit gehaald. WUR aan mijn spinnenkop geknutseld , vervolgens de brandstofpomp laten draaien door zekering 4 en 6 door te verbinden. Met de inbusbout aan de onderzijde kun je nu perfect de brandstofdruk afstellen. De brandstofverrijking door turbodruk heb ik nagebootst met een luchtcompressortje. Druk zakt keurig weg. Vervolgens het verwarmingselement er weer in en de druk voor de koudstart ingesteld. Het groene boek geeft aan dat de druk bij koudstart zo'n 1,3 bar zou moeten zijn (afhankelijk van temperatuur) maar dan verzuipt de motor direct!. Ik heb de druk afgesteld op 1,8 bar. Vanmorgen perfecte koudstart !!
Nu nog op zoek naar een AFR meter om fijn af te stellen. Kunnen we eindelijk eens op de vermogensbank.........
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
5 October 2015, 20:39
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 October 2015, 20:44 door edwin.)
Ik volg je op de voet.
Ik ga ( of beter: moet ) ook dit pad bewandelen.
Zoekende op " wur enrichment boost " ,leverde deze nuttige topic van onze collega Porsche-rijders op.
http://forums.pelicanparts.com/911-930-t...stion.html
Wat betreft een AFR -meter heb ik een beetje m'n zinnen gezet op de MTX-l van Innovate.
http://www.innovatemotorsports.com/products/MTXL.php
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 649
Topics: 26
Lid sinds: May 2008
Edwin,
Achteraf blijken een heleboel zaken simpeler dan ik dacht.
Een slecht afgestelde K-jetronic i.c.m. een lekke koppakking heeft me de afgelopen 2 jaar behoorlijk dwars gezeten......
Topic van Porsche had ik ook gelezen, maar had ik niet zoveel aan.
Overal staat er info, maar geen kompleet verhaal.
AFR meter vind ik nog prijzig, maar zal uiteindelijk wel moeten.......
Wat zijn jouw problemen? Ook een B21ET ?
Ik heb nog een WUR liggen, deze ga ik op dezelfde manier afstellen, wellicht kan ik een ander er mee helpen.
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029