Berichten: 71
Topics: 7
Lid sinds: Sep 2005
Klaas,
In Rogat zit maar 1 LPG inbouwer. Brouwer ? Ken de man wel, maar zijn naam niet, moet ik opzoeken.
Hij heeft mij geholpen met adviesen voor het inbouwen van een tweede LPGtank in onze volvo. Mijn idee?n en vragen die ik hierover had heeft hij netjes rustig uitgelegd of voor mij opgezocht.
Een leuke opmerking van hem was, Als hij voor de RDW keuring (gas op het kenteken zetten)moest, kwam hij er niet door, maar ik zou het ook precies doen zoals jij het wilt doen. Ze controleren nu toch niet meer je LPG installatie. En het is safe zoals je het doet.
Woon je trouwens dichtbij Rogat?
trotse bezitter van volvo 265 GLE V6 2.7 bj 80, americaanse uitvoering
Berichten: 82
Topics: 6
Lid sinds: May 2005
carlos sorry voor de late reactie , ja ik woon in Vollenhove, niet ver van meppel, ik ken eigenlijk alleen Gerben Brouwer een voormalig voormalig volvo dealer en nu een specialist, hoe heet die inbouwer dan die jij bedoelt? ( hep ook nog in Linde gewoond jou vast wel bekend)
We denken er trouwens over te moven terug die kant op, zuidwolde of iets dergelijks
OLAR '93<br />D8 <br />mmmm, lekker, koffie
Berichten: 71
Topics: 7
Lid sinds: Sep 2005
Het bedrijf dat ik bedoelde is een LPG boer, Nieuwenhuizen.
Is trouwens de enigste in Rogat voor LPG inbouw enz.
Gerben Brouwer ken ik zelf niet. Issie goed met volvo's , heeft hij veel verstand van V6 auto's?
Linde, ach daar reed ik vroeger iedere week doorheen via sluiproute van Groningen naar Twente, kom er nu niet meer zo vaak javascript:emoticon(':o')
Surprised
Als je een keertje in de buurt bent, koffie staat klaar.
trotse bezitter van volvo 265 GLE V6 2.7 bj 80, americaanse uitvoering
Berichten: 71
Topics: 7
Lid sinds: Sep 2005
Op een ander topic heb ik ook het beslissende antwoord gegeven.
LPI kan niet met een mechanische injectie systeem, alleen met een electronische injectie kun je LPI in je auto zetten.
Heb voor de zekerheid navraag gedaan bij Nieuwenhuizen in Rogat.
trotse bezitter van volvo 265 GLE V6 2.7 bj 80, americaanse uitvoering
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Dat komt omdat LPi de bestaande computer gebruikt om de injectoren aan te sturen. Ze tappen de puls af van de benzineinjectoren, passen deze aan op de puls die de gasinjectoren nodig zouden hebben.
Het is dus wel mogelijk, maar dan met een stand-alone computer. En die is niet zo 123 door een gasboer te leveren.
Berichten: 71
Topics: 7
Lid sinds: Sep 2005
Hoe kun je dan op het juiste moment de juiste gasklep laten openen. Heb je iets gebouwd op het vliegwiel of iets dergelijks?
Volgens mij sta je op een ander item ook met het verhaal hierover. Ben benieuwd hoe je dit technisch hebt opgelost.
Want met een megasquirt en alleen een stuurstroompje van de bombine kun je alleen alle gaskleppen constant laten openen op de manier waarmee de gewone benzine injectoren ook hun brandstof inspuiten.
Dat je een Lamdasonde ed nog moet instaleren, lijkt me wel logisch.
Ben benieuwd hoe je het hebt gedaan.
trotse bezitter van volvo 265 GLE V6 2.7 bj 80, americaanse uitvoering
Berichten: 1.038
Topics: 23
Lid sinds: Apr 2006
Volgens mij doe ik het daar ook uit de doeken.
Maar normaliter werkt de LPi dus met de inputs van de electronische ontsteking. Deze worden omgezet in pulsen voor de electronische benzineinjectoren. Nu worden deze onderbroken en naar keuze doorgestuurd naar de benzineinjectoren of met een aanpassing gestuurd naar de gasinjectoren.
Ik gebruik nu enkel de onderdruk van het spruitstuk en het motortoerental. En dat werkt prima. Maar een fabrikant past nog een paar truuken toe. Zoals deceleratiestop (geen benzine inspuiten bij gas los boven een bepaald toerental), een rijker mengsel bij vol gas. Daarvoor moet je dan ook nog een gaskleppotentiometer aansluiten. Je kan ook nog een lambda sensor aansluiten en deze terugkoppelen naar de computer.
Maar... De injectiecomputer gebruikt normaliter al deze inputs al en heeft ze verwerkt voor de injector. De LPi computer neemt de output gewoon over.
Nu zal het in de hypermoderne G3 gasinstallatie nog wel een paar inputs overnemen van de motor. Ik hoorde de inbouwes al zuchten dat ze gek werden van alle aansluitingen... Maar zonder computer.. Doet de standaard installatie t niet.
Berichten: 487
Topics: 17
Lid sinds: Oct 2007
Domme vraag van een man die nog maar een paar maandjes LPG rijdt; Is het per definitie zo dat je bij een backfire ergens grote of kleine schade hebt?!
Vanavond na eerst 40 km op benzine gereden te hebben de motor omgezet op LPG (vlak voor een minirotonde).
Op de Minirotonde begon de motor te sputteren. Ik koppelde en gaf een extra dotje gas (zoals ik vroeger met m'n loopsloopauto's deed om ze aan de gang te houden)..... Stomstomstom. Ik hoorde een doffe klap onder de motorkap en ik wist dat ik een backfire had... Ik ben normaal heel voorzichtig met het gaspedaal tijdens het omschakelen maar hier had ik absoluut niet bij nagedacht.