Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vrij programeerbare motor managment systemen.
#1
Hoi,

Ik ben me aan het verdiepen in een vrij programmeerbaar motor managment systeem om te gebruiken voor het aansturen van een LPG installatie. Zoals ik al eerder aangaf in een ander topic zag ik al vrij snel door de bomen het bos niet meer, oneindig vele meningen en afkorting waar ik bestaan niet eens kon vermoeden. vaak kom je Megaquirt tegen maar er zijn ook ander zoals Kdfi Omex etc. Nu wil ik het voor mijn 144 simpel houden, alleen dus de dampgas inspuiting laten besturen door zo'n managment systeem.
Maar welk systeem? En wat heb ik eigenlijk nodig? MS 1, 2 of 3 van Megasquirt en welke printplaat? 3.0 of 3.7?

Maar eerst een vraag waar hier misschien iemand mijn vermoeden kan bevestigen: Wat is het verschil tussen Sequential en semi sequential inspuiting?
Als ik het goed begrepen heb is de D-jetronic van het semi-sequential type, per keer wordt bij 2 cilinders brandstof ingespoten. Bij sequential wordt er per keer bij een cilinder brandstof ingespoten. Klopt dat?
En welk systeem zou het beste zijn bij dampgas injectie?

Groet,

Mathieu.
Antwoord
#2
Hallo
Zal er wat proberen over te vertellen:
Ten eerste is het belangrijk wat voor basis auto je hebt, heb je Kjet, wat continu injectie betekent, hierbij worden de injectoren dus niet met een signaal aangestuurd maar staan constant open, hierbij moet je dus een kompleet motormanagment systeem inbouwen, triggerwheel op de krukas monteren enz enz. dus een ingrijpende klus, dit moet dus ook als je een carb. motorblok hebt.
Heb je nu een D jet of een later injectiesysteem op je auto zou je dus wat ze in lpg land noemen een piggypack kunnen inbouwen, een systeem die zijn info aftapt bij de benzine injectoren, je zet de benzine pomp dan bv uit, de computer berekent naar aanleiding van de benzinehoeveelheid wat hij dan aan lpg gaat injecteren. In polen goedkoop te krijgen bij http://www.drypa.pl voorbeeld hiervan klik
Voor sequentieel injecteren heb je ook een nokkenas signaal nodig dus niet alleen een krukas signaal, leuk maar eigenlijk niet nodig, op elke moderne auto zit dit tegenwoordig anders voldoen ze niet aan de moderne euro emissie normen. Het biedt helemaal onderin het toerenbereik een iets betere verbranding maar echt minimaal, en zodra je in het hogere toerenberiek komt waar ook wat meer vermogen word gevraagd, gaat sequentieel niet meer lukken omdat je in die korte periode niet genoeg brandstof meer kan injecteren, dus in de praktijk zal je eigenlijk geen verschil merken.

Megasquirt is inderdaad een heel veel gebruikte ecu, lange ontwikkeling open source enorme community waar elke vraag ooit gesteld wel voorbij komt.
Kdfi en meer van dat soort ecu zijn regelrechte megasquirt clonen, en commercieel gemaakt soms wat makkelijker voor een bepaalde doelgroep, maar of dat nu ok is? staan ook op de zwarte lijst bij MS.
Nederlands top ecu is KMS erg goed veel support maar wel iets duurder, ook een goede is VEMS, beide niet op MS gebaseerd.

LPG dampgasinjectoren, de beste zijn Keihin maar erg duur, de nieuwe valtecs 34 ook goed en de Hana ook goed , dat zijn goed nagemaakte Keihins. Verdampers zijn er veel, mooiste is met instelbare druk.
JFE tech verkoopt in Ned MS en heeft goede begeleiding.
Hoop dat je hiermee wat kan ;-)
Antwoord
#3
Er lopen en liepen nogal wat topics over standalone motormanagement systemen. Je andere topic over het afstellen van een B20 op LPG begon al aardig offtopic te raken richting motormanagement. Dus goed dat je een nieuw topic bent gestart.

Om de informatie te bundelen hierbij een overzichtje van de belangrijkste topics die ook ingaan op motormanagement en vrijprogrammeerbare ecu's;
http://volvolvo.nl/threads/15390-zelf-pr...light=kdfi
http://volvolvo.nl/threads/10641-kdfi?highlight=kdfi
http://volvolvo.nl/threads/10804-kms?highlight=kdfi
http://volvolvo.nl/threads/14885-K-jet-n...megasquirt
http://volvolvo.nl/threads/13840-lpi-op-...megasquirt
http://volvolvo.nl/threads/12059-autonoo...megasquirt
http://volvolvo.nl/threads/9102-B21ET-me...megasquirt

Voorlopig heb ik alleen even de links gedeeld. Mocht blijken dat het toch handiger is een of meerdere topics samen te voegen, zal ik dat doen.
Antwoord
#4
@Sludge,

Dank voor je uitleg, erg bruikbare informatie. Ik moet dus gaan voor het semi-sequential systeem. Ik had eerder vandaag al eens gekeken op die Poolse site, maar wat ik er uit opmaak is dat die injectie systemen voor hun niet onafhankelijk werken maar input nodig hebben van het benzine injectie systeem. Of heb ik dat niet goed begrepen?
Zoals ik al zei wil ik alleen de gasinjectie via zo'n ECU laten regelen, dat zou dus niet zo ingewikkeld moeten lijkt mij. Overigens kwam ik ook deze site tegen van een bedrijf dat reeds gesoldeerde Megasquirts verkoopt, iemand ervaring met die mensen? Link is: http://www.extraefi.co.uk/MS2X_board.html

@Dopski,
Dank voor al de links, de meeste had ik al bekeken. Uit de diverse verhalen blijkt wel dat kdfi op dit moment nog niet de juiste keus zou zijn.


Groet,

Mathieu.
Antwoord
#5
Wat sludge bedoelt is dat je met een piggyback de computer van je benzinesysteem gebruikt om de gasinjectoren te sturen. Scheelt aardig wat euro's qua investering.

Kdfi is niks mis mee, maar de support is matig. Met name omdat de 'megasquirt community' je er niet mee wil helpen. Kdfi word gepresenteerd als plug en play, maar het is niks simpeler als megasquirt (been there done that).
Voorbeeld: kdfi heeft een andere bezetting van de uitgangen. Het is soms moeilijk te vertalen wat er bedoelt word in de tuning software omdat daar gerefereerd word naar de megasquirt pinnen.

Begin eens met lezen van de megasquirt manual, tijdens het lezen kom je tot de ontdekking dat er meerdere mogelijkheden zijn (bijvoorbeeld opname van je toerental, tableswitch van brandstoffen, etc). Maak tijdens het lezen beslissingen wat je wel wil, wat je niet wilt en hoe je het wilt. Aan de hand van je keuzes kun je een MS computer uitzoeken en bijbehorende componenten erbij zoeken.

Vergis je niet, het loopt altijd stevig in de papieren, het draait niet in een weekend en je zult regelmatig fouten maken. Grote plus, als je de sleutel omdraait en de motor slaat aan, dikke pret!
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#6
Madman, klopt deze piggypack systemen halen hun info uit het signaal wat de originele ecu naar de benzine injectoren stuurt, dus tijdstip en openingsduur.
Zodoende hoef je geen triggerwheels en andere sensoren te monteren. Wel willen ze graag een breedband lambda sonde in je uitlaat, zodat ze het mengsel precies goed kunnen inregelen.
Bij jfe tech klik in ned, kan je ook kant en klare MS systemen kopen

O Volvo 142 b23 was me voor en klopt als een bus ;-)
Antwoord
#7
Hoi,

Door vele andere verplichtingen aan mijn andere auto's heeft dit verhaal even stil gelegen. Maar nu gaan we de draad weer eens oppakken, inmiddels heb ik enige zaken gemaakt om te kunnen gebruiken voor zo'n megasquirt installatie. Als eerste was dat het triggerwheel, uit een plaat van 6mm zo'n wiel gemaakt. Die wil ik nu vastlassen op de krukas pully, maar kan iemand mij vertellen wat de positie moet zijn van de missende tand als de cilinder 1 in TDC staat.
Verder heb ik nog een hele interssant "draadje" gevonden op een Amerikaanse site: een ongelovelijk mooie 142E waar de eigenaar veel tijd en geld ingestoken heeft. Maar hij heeft ook megasquirt ingebouwd en is nu bezig dat draaiende te krijgen en geeft daarvan een goede beschrijving van op dat forum.
De link naar deze aanrader is: http://forums.swedespeed.com/showthread....roject-Car

Groet,

Mathieu.
Antwoord
#8
Hallo,
Het beste is ergens 80 graden voor het bdp...maar hier staat het goed uitgelegd .

succes
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 356 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 577 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.126 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 1.004 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.723 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.313 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.539 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Help, Motor harde tik menno000 2 1.587 5 November 2021, 00:14
Laatste bericht: Volvo240
  Motor slaat over net boven stationair toerental Arnic 6 4.408 13 August 2021, 09:02
Laatste bericht: Grey240Polar
  motor hapert even vanaf stationair Arnic 5 4.393 2 August 2021, 16:37
Laatste bericht: Arnic

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)