Als je radiatorslangen oud zijn wil het ook nog weleens zo zijn dat ze niet goed meer afsluiten als je ze hebt losgehaald. Het rubber is dan niet zo flexibel meer om de oneffenheden in op de radiator- of termostaatflens goed af te dichten.
23 May 2013, 19:46 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 May 2013, 19:50 door Laurens Zondag.)
oke dankje wel voor de tips.
in ieder geval ik ben langzaam aan het plannen wat ik met de auto ga doen. 2100 euro aan wegenbelasting af staan in anderhalf jaar is mij een beetje gortig dus ja dat is al mooi begin aan budget
de kans is best groot dat de auto compleet gestript alle roest aangepakt word en er een motorswap gaat gebeuren. (misschien een megasquirt of een andere ECU) in iedergeval de kabelboom word vernieuwt en denk ik ook dan maar ook meteen voorbereid (of het moet gemakkelijk zijn om dit later te doen). Eerst maar eens de radiator fixen en daarna alles op een rijtje gaan zetten wat ik wil, wat het kost en wat het mag kosten :X
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
Kabelboom van een 240 staat aardig los van het kabelboompje rondom de motor, op een enkel dingetje na hebben die twee weinig met elkaar te maken. Dus dat voorbereiden zou ik niet doen, kabelboom van een megasquirt zou ik altijd los houden. Om de doodeenvoudige reden dat er 9 van de 10 keer nog wel een en ander aangepast, uitgebreid, verwijderd moet worden.
Marc1970 schreef:Radiateurs kan je niet plakken, beter iets van de sloop halen, zelfs die van de 740 paste nog in mijn 240, ws. ook in de jouwe omdat Volvo dat soort dingen niet graag wijzigt.
Misschien een tip waar je iets mee kan:
Ik heb voor mijn Golf (tja, vroeger, ooit) een grotere (ook Golf-)radiator op de sloop gekocht die wel paste in het front, maar die qua slangen-aansluitingen totaal verkeerd was.
De oude slangen pasten niet, en voorgevormde van andere blokken waren bij de dealer belachelijk duur voor stukkie halve meter slang.
Daarvoor heb ik toen koelslangen bij een motorbotenzaak gekocht. Alle diameters zijn te krijgen, gaat per strekkende meter, zwart zonder storende tekstaanduidingen, makkelijk te buigen.
Controleer alleen even op de max. temperatuur (ging bij mij goed, maar verschilt misschien per leverancier)
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
zo ik kom net thuis van de nieuwe leden dag van de VKV was best gezellig hoop auto's gezien en veel gepraat natuurlijk.
heb van jos245 een radiator over kunnen nemen van een later model volvo 240. heb meteen allen slangen maar meteen vervangen nu ik daar toch bezig ben. verders hij koelt weer zoals het hoort
jos245 superbedankt voor de radiator hij lekt niet trouwens.
zo even een foto van new VS old
[ATTACH=CONFIG]873[/ATTACH]
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
even een vraagje wie weet wat voor bouten je moet gebruiken om de trekhaak te bevestigen ?
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
moet hier nog een speciale hardheid van de bouten voor zijn of is gewoon gegalvaniseerde bouten goed genoeg (of toch liever rvs ?)
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
nr2, het buisje, heb jhe dat erbij..? gat boven in de balk moet net groot genoeg zijn daarvoor, onderin net groot genoeg voor de bout die er doorheen gaat..