Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Van B230F naar B200F ontsteking
Heb in mijn 240 estate van 1989 een B200F blok geplaatst. De motor loopt echter heel slecht alsof de ontsteking verkeerd staat. Het mee omwisselen van de 200F jetronic maakt geen verschil. De ontsteking is elektrisch dus zou ik eigenlijk niet hoeven te stellen. Ik weet wel dat de 200 een andere voorontsteking heeft dan de 230. Waarschijnlijk geregeld door de jetronic !?
De distributie, kleppen, compressie, bougies en alles wat met afstellen te maken heeft is okÃ. De diagnose geeft verder geen foutmeldingen.
Het ontstekingshuis op het oude blok staat precies hetzelfde als op het 200 blok.
Met stroboscooplamp kan ik niet goed aflezen aangezien de motor zeer onregelmatig loopt.
De "nieuwe" motor komt uit mijn vorige 240 en liep prima.
Kan ik ongestraft aan het ontstekinghuis draaien in de hoop dat de auto mogelijk beter gaat lopen?
Of heeft dat geen invloed?
Antwoord
Poehe, wat een Echternachse processie deze motor. De verdeler kan je gerust verdraaien maar daardoor verandert het tijdstip niet, je kan deze ontsteking (EZ-116K, werkt nauw samen met de Jetronic) zelf niet stellen. Er zit ook niks in de verdeler behalve een rotor.

Je zou kunnen proberen de B200F EZK te vinden, kwenie of die een ander nummer heeft. Er is ook bar weinig te vinden over de B200F op www. Meest delen ze alle onderdelen. Het verschil in tijdstip van 2.0 en 2.3 liter zou niet veel mogen zijn. Aha, het staat toevallig in Haynes, ze draaien allebei op 12 graden BTDC, de 1 bij 775 rpm, de ander bij 750 rpm, geen wezenlijk verschil zou ik zeggen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Het wil maar niet lukken.
Wat stuurt de regeling van de ontsteking in de jetronic aan? Punt is; ik heb het bij de motor horende (zelfs een reserve) en twee andere kastjes van 240 2.3 liter. Dus sluit ik zo'n beetje uit dat het aan de jetronic zelf ligt, maar aan de aansturing daarvan. Draaien aan het ontstekingshuis is zinloos, zit tenslotte ook met een rubber gefixeerd. Toch klinkt het alsof de ontsteking er fiks naast zit; de motor schommelt hevig.
Niemand zoiets ook mee gemaakt en een mogelijke oplossing gevonden?
Om een voorbeeld te noemen: de motor liep bij mij een keer vreselijk slecht alsof de ontsteking was gaan schieten. Bleek dat de vacuumslang voor de rembekrachting ingescheurd was. Nieuwe erop en weer een prachtig motorgeluid. Dit heb je overigens ook met de luchttoevoer naar het spruitstuk. Schiet die los dan staat je motor ook te dansen en te knallen.
Antwoord
Rin schreef:Het wil maar niet lukken.
Wat stuurt de regeling van de ontsteking in de jetronic aan? Punt is; ik heb het bij de motor horende (zelfs een reserve) en twee andere kastjes van 240 2.3 liter. Dus sluit ik zo'n beetje uit dat het aan de jetronic zelf ligt, maar aan de aansturing daarvan. Draaien aan het ontstekingshuis is zinloos, zit tenslotte ook met een rubber gefixeerd. Toch klinkt het alsof de ontsteking er fiks naast zit; de motor schommelt hevig.
Niemand zoiets ook mee gemaakt en een mogelijke oplossing gevonden?
Om een voorbeeld te noemen: de motor liep bij mij een keer vreselijk slecht alsof de ontsteking was gaan schieten. Bleek dat de vacuumslang voor de rembekrachting ingescheurd was. Nieuwe erop en weer een prachtig motorgeluid. Dit heb je overigens ook met de luchttoevoer naar het spruitstuk. Schiet die los dan staat je motor ook te dansen en te knallen.

Zitten alle bougie(kabels) goed vast? Injectorrubbertje? Soms ben je lang bezig om van allerlei ingewikkelde dingen uit te sluiten, blijkt het zo iets kleins te zijn. :mad:
Antwoord
Heb je het massakabeltje van het kleppendeksel ri. schutbord goed vastgemaakt?

De EZK zit met pin 4, 8 en 17 aan de Jetronic maar dat is voor mengselverrijking bij pingelen, een 'load signal' en rpm signaal, waar je niks wijzer van wordt: http://www.nord-com.net/stoni/lh_ezk.html

Verder kan je de ontsteking controleren, de rotor moet naar cil #1 wijzen als de krukaspoelie op 0 staat en de kleppen dicht (beide nokken van #1 omhoog).

En, zou je bij het plaatsen misschien de rpm sensor achterop het motorblok een tik hebben gegeven?

Nog een dingetje, heb je het vliegwiel losgehad? Het kan nl. maar op 1 manier aan de motor ivm het rpm signaal (beter gezegd BDP eigenlijk).
Antwoord
Bedankt voor het weer meedenken.

Injectorenrubbertjes zitten goed, op gas speelt dat overigens niet.
Massakabeltje zit ook vast.
Met stroboscoop geeft hij 12 graden aan.
diagnose simulatie werkt en verder geen foutmeldingen.
- Met 1e cilinder in bovenste stand (gecontroleerd door bougie eruit te draaien en te kijken)
- merkteken op nul van krukas
- merkteken op nokkenastandwiel en merkteken op kap
- nokken eerste cilinder omhoog
- ontsteking wijst naar streepje en eerste bougieskabel

Bougies gewisseld, bekabeling bougies nagemeten.
pingelgever vervangen
Starterkrans/vliegwiel niet los gehad.
slang en slangetjes na luchtweger op lekken gecontroleerd

Op gas en benzine schommelt de motor bij hoge en lage toeren en geeft bij lage toeren af en toe backfire

Morgen kijk ik toch maar even naar de spie in nokkenastandwiel of die goed zit.
Verder wissel ik de luchtweger en sensor uit.
Zo de sensor het niet doet loopt volgens mij de de motor toch helemaal niet?

En anders wordt de conclusie dat een 200F in een 230F omgeving niet werkt.
En dan denk ik dat de kabelboom problemen geeft.
Zoals eerder gemeld, met vier verschillende jetronics erin geen verschil zelfde gehobbel.

"Een Echternachse processie"?
Ik geloof nu dat ik weet wat dat is.
Had ik nog nooit van gehoord overigens.
Maar klinkt wel leuk Wink
maar is nie leuk ;(

TjÃ, ik dacht dat ik al jaren senior was Wink
Niet dus.
Antwoord
Dag

Vandaag de luchtweger verwisseld. Mocht niet baten.
Heb het nokkenastandwiel en krukaspoelie gecontroleerd op eventuele verkeerde bevestiging maar beiden zitten goed.
Verder heb ik toch maar eens geprobeerd wat er gebeurt als ik met het ontstekingshuis draai. Maar dit heeft geen invloed.
Ben een stukje met de auto wezen rijden. Ook bij hoge toeren loopt de motor onregelmatig. Vreemd is dat hij op benzine de nijging heeft overmatig te acceleren als je gas geeft en daarna weer terugvalt. Op gas doet ie dat niet. Maar zowel op gas als benzine loopt hij alsof de ontsteking verkeerd staat.
Terug in de garage geen foutmelding. Ik heb geen idee waar ik nog op zou moeten letten. Alle uitwisseling van jetronics, luchtmassameter, pingelgever, gasklep enz. enz. verandert niets aan het zeer onregelmatig lopen. Nog voor de zekerheid op het blok zelf gecheckt of het ook echt een B200F is hetgeen ook zo is.
Ik geloof dat ik hem maar voor onderdelen in de verkoop moet doen, wat wel jammer is want de auto is ondanks uit 1989 nog puntgaaf met mooie pulmann bekleding en vele extra's.
Antwoord
In je vorige topic schrijf je:

Op het 230 blok zitten twee connectors op dezelfde plek als bij de 200 daar heb ik de stekkers op gedaan.
Op de 200 zit helemaal rechts een extra connector op het blok moet daar een van de eerder genoemde twee op?

Kan je daar nog eens wat meer over vertellen, welke connectors, waar ongeveer? Ik heb een B230F uit 91 in een 89 omgeving gezet, dat was 100% hetzelfde maar misschien is er iets veranderd. Of misschien is er toch een verschil van 2.3 en 2.0.
Antwoord
Geheel rechts op het blok, rechts naast de meest rechtse inlaatspruit van de motor zit een aansluiting op het 200 blok. Ik zag vandaag dat op de 230 op die plek een bout/plug zit. Deze aansluiting zit op de kop, niet het blok.
Het lijkt me een aansluiting voor temperatuurmeting of zo. Ziet er uit als of er de stekker op past als bij de stekkeraansluiting van de pingelgever en de blauwe in het midden onder op het spruitstuk. Maar de 230 kabelboom heeft geen stekker om daar op aan te sluiten. Alleen een zwarte voor de pingelgever en een blauwe voor ondr het spruitstuk.

Wat ik me overigens nog wel afvraag, maar volgens mij heb ik dat goed gedaan, is de aansluiting van de bruine en zwarte draad die uit het kabelboompje met de aansluitingen voor de verstuivers komen. Ze hebben beiden een oog en ik heb ze geaard onder de bevestigingboutjes van de benzinerail/buis. Maar dat moet volgens mij ook zo.

Het op en neer gaan van het gas in benzinestand, daarvan vraag ik me eveneens af waar dat op zou kunnen wijzen.

Vergelijk ik de gegevens van 230f van 1989 en 230f en 200f van 1991 dan zou je toch denken dat op de cilinderinhoud na er geen verschillen zijn.

Aangezien het toch sterk lijkt op een verkeerd ontstekingsmoment; zou ik een ontsteking op contactpuntjes erin kunnen plaatsen om te proberen of de motor daarop loopt en dan op gas met lambda simulator. De inspuit is dan toch niet van belang. Of denk ik nu te simpel?
Antwoord
Die massadraadjes zijn er 2 van, elk onder een boutje van de injectierail.

Temperatuuraansluiting is wel van belang, maar ik had gedacht dat alle Jetronic motoren die hetzelfde zouden hebben. Mijn motoren (modeljaar 89 en 91) hadden twee temp aansluitingen op de kop, 1 schuifstekkertje die is voor de TEMP meter op het dashboard, en 1 deftige klikstekker die is voor de Jetronic.

Is jouw auto modeljaar 1988? Dan heeft-ie misschien LH 2.2 die heeft een iets andere temp sensor opstelling voor de ECU's. Dan zou je de sensor uit je oude blok in de nieuwe moeten schroeven denk ik.
In de oude sensor (en dus in de oude kabelboom) zit maar 1 meetelement, voor de Jetronic. De nieuwe sensor heeft 2 elementen, 1 voor Jetronic en 1 voor EZK. Maar ik zou toch denken dat je met het uitwisselen van Jetronic ECU's wel zou merken dat de een 10 pinnen meer heeft dan de ander.
En de EZK is ook totaal anders, met Hall sensor in de verdeler ipv BDP sensor boven het vleigwiel.

Op zich geen slecht idee om de hele injectie en EZK overboord te gooien en op LPG verder te gaan met puntjes. Je moet dan de verdamper aansturen met inlaatvacuum en de veiligheidskleppen met een signaal vanaf de boine, zoals in de alleroudste LPG installaties gebeurde.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zekering brandstofpomp B230F stoffel 4 345 10 March 2025, 14:31
Laatste bericht: stoffel
  B230F start soms niet Van Schellen 4 975 12 September 2023, 20:11
Laatste bericht: BartJu
  Ontsteking vincode Rin 22 6.970 31 July 2022, 13:48
Laatste bericht: Rin
Information Kabelboom jetronic b230f Lubse 9 5.038 6 April 2021, 21:55
Laatste bericht: Lubse
  Probleem met ontsteking Mark244 11 9.097 4 June 2018, 21:07
Laatste bericht: Mark244
  Radio ombouwen van boven naar onderin socrates 2 3.275 14 February 2018, 14:07
Laatste bericht: asterix
  123 ontsteking b30E bartrouveen 3 4.744 31 July 2017, 12:24
Laatste bericht: bartrouveen
  elektronische ontsteking B230 OP B21A? abco 1 3.115 10 June 2017, 22:53
Laatste bericht: skidje
  Ontsteking weigert soms tijdens rijden jero 14 13.042 31 May 2017, 22:14
Laatste bericht: Marc1970
  Gasklepsensor B200F hoeveel volt? ronl 5 5.206 9 December 2016, 08:40
Laatste bericht: Marc1970

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)