Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Geen vonk
#11
Mmm, is dat nou toeval of het met de omzetting naar gas te maken hebben? Klinkt in ieder geval niet als een heel moeilijke reparatie ...
Ik haal hem morgenochtend op ...


Sent from my iPhone using Tapatalk
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#12
Behalve dat een ECU iets van 400 euro kost bij de dealer is er niks aan de hand.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#13
Ow

auw!

Dan ga ik voor het kastje bij de linker koplamp ...

Ik laat het nog even weten.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#14
Kastje is vervangen. Auto opgehaald, startte meteen goed. Naar huis gereden in 10 min. Bij inparkeren sloeg de motor af, kon meteen weer starten en parkeren. Na 10 min wil ik weer wegrijden en je raadt het al; hij wil weer niet starten ... Balen![Afbeelding: 33bc86eb30d0d006e3ee6eefa87a089d.jpg]



Sent from my iPhone using Tapatalk
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#15
Nee het vervangen van een kastje wat nooit stuk gaat zal weinig uitmaken. Wat structureler zou je eens naar de BDP sensor kunnen kijken. Wat gebeurd er eigenlijk als je op benzine start?

Het brandstof relais (weer een ander kastje, wit bij de ECU) en de zekering no.4 en 6 doen ook dit soort "dan wel dan niet" storingen veroorzaken.

Overigens kan het 0227100124 kastje beter met 'heat sink' en al vervangen worden. Ik hoop dat de nieuwe erop gekit/plakt is. Anders is de lijm/kitlaag verbroken, heeft-ie minder contact en is de koeling minder optimaal. Er zijn zelfs mensen die beweren dat-ie dan in no-time gekookt is.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#16
Het is een automatische schakelaar die altijd op peut start en na een minuut of wat op gas verder gaat. Maar goed als er geen vonk is gaat het op beiden niet lukken.
Nieuwe kastje is er weer opgekit inderdaad. Ik zal de zekeringen 4 en 6 eens vervangen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#17
Heb de beide zekeringen eruit gehaald en de contacten opgepoetst. Nieuwe zekeringen geplaatst.
Auto startte meteen! Ook na proberen herhaaldelijk uit en aan met diverse tussentijden. Het lek lijkt boven.
Als het zo simpel is heb ik wel eens twijfel of he nu echt gevonden is maar voorlopig gaat het goed.

Elke keer als ik de sleutel omdraai en hij slaat aan, zal ik aan Marc denken! Haha!
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#18
Precies. En nu ga ik wat uitspraken van Buddha lezen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#19
Vandaag weer een paar keer aan M. gedacht dus ik neem nu echt aan dat het starten verder zonder problemen zal verlopen.
Ben er erg blij mee want ik zag mijn geest al dwalen met dat gas. Ik heb al redelijk veel verhalen gelezen over langdurige problemen met de eerste series injectiemotoren i.c.m. LPG.

Van het weekend gooi ik alle zekeringen er even uit en borstel alle contacten schoon want als op 4 en/of 6 een slecht contact is zal dat voor de andere zekeringen misschien ook tijd worden.

Nog wel een vraag die bij me opkomt:
Wat doet dat 0227100124 kastje eigenlijk precies; je hebt het over de koeling maar hoe kan dat ding op die plek de temperatuur nu meten van het koelwater? Bij mijn weten zit het gewoon op een ijzeren strip gelijmd en niet op een koelslang o.i.d.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#20
Dat kastje zelf moet gekoeld worden, door de plak alu (geen ijzer) die erachter zit. Het is een soort versterker, een eindtrap, bestaande uit 1 of meer transistors. De EZ116K ECU berekent en verstuurt een ontstekingstijdstip, dat is een elektronisch signaal, naar de eindtrap, die zet dat razendsnel om een echte verbinding tussen de bobine min en de massa. Bobine aardt, vonkt ontstaat, mengsel ontsteekt, en je denkt nog eens aan mij en je zekeringenkastje.

Waarom Volvo de ECU, de bobine en de eindtrap zo ver uit elkaar heeft gezet, zal met de koeling van de eindtrap te maken hebben (waarom anders?).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Geen toeren kunnen maken (opgelost) superD 10 1.254 16 August 2024, 08:22
Laatste bericht: superD
  Volvo B230FK geen brandstof injectie gerbenvdlindeu 11 8.446 7 February 2023, 09:19
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1986 loopt niet. Geen vonk? TenBrick 24 15.413 10 May 2021, 15:05
Laatste bericht: TenBrick
  Volvo 240 b230k uit 1986 wil geen vonk krijgen Efge70 8 8.436 3 December 2020, 23:06
Laatste bericht: Frank&Frida
  Volvo 240 b230f 1991 start wel maar slaat af af bij geen gas geven Alwinvanengeland 5 5.037 2 December 2018, 14:02
Laatste bericht: Marc1970
  Wel of geen katalysator RJH 2 3.110 23 June 2017, 10:36
Laatste bericht: RJH
  Koude start - slecht lopen - geen vermogen - inhouden Doeke Dobma 29 34.413 1 April 2017, 05:21
Laatste bericht: Grey240Polar
  goed lopen op benzine geen vermogen op lpg Dirk86 6 5.673 25 March 2017, 21:05
Laatste bericht: Dirk86
  Geen plaats meer voor laatste demper lpg inbouw jero 8 5.952 10 February 2017, 10:14
Laatste bericht: 245GLE1981
  Fluit in koude B230A (geen V-snaar)? Vincent244 6 4.567 13 December 2012, 16:57
Laatste bericht: goerloek

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)