Berichten: 274
Topics: 23
Lid sinds: Nov 2009
7 April 2012, 14:18
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 April 2012, 14:42 door wakka.)
Spontaan geen claxon meer, heel af en toe doet ie nog wat. Dan na stuur draaien (bocht enzo). Zekering is in orde.
Dit topic al gelezen
http://volvolvo.nl/showthread.php/10090-...ght=claxon
Er wordt daar gesproken over een relais. Waar zit die en moet je die horen als je de claxon indrukt? Als ik onder de motorkap de draad volg vanaf de claxon, later 'ingepakt' met andere draden, kom ik niets tegen.
Ev. claxon rechtstreeks op de accu en horen of ie aan zijn einde is of toch nog niet: welke pool is + en welke - van 1 van de claxon (zitten er trouwens 2).
Gaat om een 83-er met B21A
245 DL 1983
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Als-ie zich nog wel laat horen na bochten, zou het kunnen dat het koolborsteltje tussen stuur en stuurkolom slecht contact maakt.
+ en - staat meest op de claxon zelve.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 274
Topics: 23
Lid sinds: Nov 2009
7 April 2012, 15:15
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 April 2012, 16:01 door wakka.)
Marc1970 schreef:Als-ie zich nog wel laat horen na bochten, zou het kunnen dat het koolborsteltje tussen stuur en stuurkolom slecht contact maakt.
Waar moet ik dat zoeken? En wat dan te doen?
Marc1970 schreef:+ en - staat meest op de claxon zelve.
Zal eens beter kijken. Het is nogal koud buiten in de wind. Maakt het wat uit trouwens als je de draden verkeerd om aansluit?
Dan nog dat relais. Waar vind ik die?
245 DL 1983
Berichten: 1.298
Topics: 26
Lid sinds: Mar 2008
Mijn claxons waren heel erg roestig. Deden het soms wel soms niet had niks met het stuur te maken.
Bij de locale Volvo-boer een oud setje gehaald voor 5 Euro en zelf vervangen. Je zou even moeten meten
of wel spanning op de claxon komt. Als wel, ligt het aan de claxon zelf, als niet zit de fout ervoor.
Berichten: 274
Topics: 23
Lid sinds: Nov 2009
Ga ik controleren. Zullen ze dan alletwee tegelijk de geest hebben gegeven?
Toch nog de vragen: waar zit dat relais? en maakt het uit als je de + en de - van de claxon verkeerd verbindt aan de accu?
245 DL 1983
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
7 April 2012, 16:40
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 April 2012, 16:45 door Marc1970.)
Er is geen relais, de knop op het stuur schakelt de claxon direct aan de massa. Vandaar dat het stuur elektrisch verbonden is middels de koolstift (die eigenlijk nooit weigert). Om die te bekijken moet het stuur eraf. Misschien kan je hem zien als je de kapjes van de stuurkolom afhaalt?
De claxon krijgt + via zekering 2. Kan best dat de toet geen + en - heeft, kan in elk geval geen kwaad het is een ding net als een deurbel.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Niet helemaal Mark. Een deurbel vibreert door de wisselspanning waar ie op aangesloten is. In de Volvo is geen wisselspanning aanwezig. Vraag me niet hoe de claxon wel werkt ;-)
Berichten: 274
Topics: 23
Lid sinds: Nov 2009
Er zit dus een permanente + op de toeter? En de knop (mijn stuur heeft er 2: L+R) maakt de massaverbinding waardoor het circuit gesloten wordt.
245 DL 1983
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Permanent + op de toeter, precies.
Ik dacht dat de deurbel met een trafo op gelijkspanning werkte, blijkt 8V wissel. De toeter werkt met een elektromagneet, een verend membraan en een contactpunt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 274
Topics: 23
Lid sinds: Nov 2009
Wilde vandaag eea doen, toch even proberen.........hij doet het zomaar. Hoe kan dat? Opstanding.............?? 't Is tenslotte pasen.
245 DL 1983