Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Slechte toeter / spanningsverlies 940
Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik weer de trotse bezitter van een oude Volvo, een 940 Estate met B200FT uit 1995.

De auto heeft een vaag elektrisch probleem. De claxon klinkt schor. Als ik de claxon rechtstreeks 12 volt geeft, klinkt ie prachtig. Het lijkt erop dat er wat te weinig stroom aankomt bij de claxon. Het verdraaien van het stuur heeft geen invloed op het probleem en hij werkt wel altijd. De sleepring in de stuurkolom lijkt dus in orde.

Er is ook wat spanningsverlies te meten (11,4 volt bij de claxon) vs 12,2 op de accu. Toeter ik niet, dan geeft de multimeter toch 0,03 volt spanningswaarde. Ook niet zoals het hoort. De claxon zit volgens de zekeringstabel op dezelfde groep als de wisinstallatie van de voorruit en de sproeier reageert soms ook even niet. Het probleem zou dus ook nog in het circuit richting de ruitenwisserpomp kunnen zitten.

Ik heb hier wel een elektrisch schema, maar mijn kennis reikt toch niet ver genoeg om echt goed te snappen wat daarop staat.

Is er iemand die mij wat tips rondom uitsluiten / meten kan geven?

Alvast hartelijk dank!

Mvg

Laurensz
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Slechte accu of slechte dynamo: Hoe te bepalen? hardboard 3 6.248 20 May 2017, 14:55
Laatste bericht: Jerry
  geen toeter meer wakka 12 12.023 8 April 2012, 21:53
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  slechte massa? achterruitenwisser volvo fan 6 4.794 13 September 2010, 15:22
Laatste bericht: volvo fan

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: beethovenklassiekers, 1 gast(en)