Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
244 Turbo '84 project
DennisvdB schreef:Jawel hoor, is wat dat betreft bijna het zelfde als een 15G, alleen heeft een 15G een grotere behuizing en compressorwiel.

Inderdaad zeg. Dacht een maatje van me met een 13c rijd. Maar dat is dus niet zo. Tot hoeveel pk is zo'n 13c geschikt dan?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
DennisvdB schreef:Denk niet dat dat iets uitmaakt, zo'n scheurtje. Heb het zelf ook niet gezien.

Even opgezocht via Turbobricks:

Thelostartof:

typical 15g cracked housing ... is prob still good as my ported one is cracked like that and holds 18psi just fine

Docter Dokeh:

My 15g's housing has the exact same, and it spools like a goddam bastard (quicker than the 13c even) so probably no need to worry.

Boosted2003:

Yeah, The crack is fine. Theterribleone has mine and its been good for him so far.

En de man achter Yoshifab:

Normal, rock it.

Heb ook niet het idee dat die turbo niet bruikbaar meer is, dat heb ik ook tegen Dirk gezegd. Zou best kunnen dat ie het natuurlijk gewoon prima doet. Maar geen scheurtje is hetzelfde en hoelang blijft ie het dan doen. Ik zag een scheurtje die wel van de ene kant van de waste gate naar de andere kant gaat, aardig door dus. Maar wat ik zal zei, waarschijnlijk zal ie het best nog doen. Maar ik wil meteen een goede zonder scheurtjes.

Heb zelf ook al wat ervaring met scheurtjes in mijn oude TB0313 turbo, die lekte een beetje uitlaatlucht aan de buitenzijde, apk afkeur, dit was de oorzaak (heeft het 300dkm volgehouden):

[Afbeelding: p1100033zh2.jpg]
[Afbeelding: p1100036oe4.jpg]
[Afbeelding: p1100037xl6.jpg]

Maar iniedergeval, ik ga dus op zoek naar een 15G zonder scheurtjes, dus als iemand nog wat weet Wink
Antwoord
DopdeDouwer schreef:Dat is voor jou wel te doen met je blok op een standaard.
Hoeveel druk staat er eigenlijk op zon leiding? Dat rubbertje wat nogmaal op die stalen pijp zit kan toch nooit veel tegenhouden?

Volgens mij staat er zo goed als geen druk op, je moet alleen zorgen dat de pijp/leiding breed genoeg is zodat olie makkelijk terug het carter in kan stromen. De originele pijp zit er inderdaad ook gewoon los in.
Antwoord
Volvo 142 B23 schreef:Inderdaad zeg. Dacht een maatje van me met een 13c rijd. Maar dat is dus niet zo. Tot hoeveel pk is zo'n 13c geschikt dan?

Nou ja, een HPT 940 heeft +- 165PK? Dus zeg dat je met zo'n ding tot rond de 200pk kan?
Antwoord
En die zou dan wel eerder opspoelen als een 15g waarschijnlijk? Op zich kan de originele turbo van m'n B21ET ook wel 200pk hebben denk ik? Alleen die heeft geen interne bypass valve, staat gelijk stil na het schakelen haha. Voor meer pk'tjes zou een 15g beter zijn dan. Nou ja, duurt nog even voor ik daar aan toe kom Confusedmile:.

Overigens mooi scheurtje in die turbo :redface:. Daarom dus altijd even laten nadraaien als het gas erop heeft gestaan. Thermische spanningen, op m'n werk hebben we ook een half uur nodig om de gasturbine naar 290MW op te regelen, puur vanwege thermische spanningen in de turbine.
Antwoord
Volvo 142 B23 schreef:En die zou dan wel eerder opspoelen als een 15g waarschijnlijk? Op zich kan de originele turbo van m'n B21ET ook wel 200pk hebben denk ik? Alleen die heeft geen interne bypass valve, staat gelijk stil na het schakelen haha. Voor meer pk'tjes zou een 15g beter zijn dan. Nou ja, duurt nog even voor ik daar aan toe kom Confusedmile:.

Overigens mooi scheurtje in die turbo :redface:. Daarom dus altijd even laten nadraaien als het gas erop heeft gestaan. Thermische spanningen, op m'n werk hebben we ook een half uur nodig om de gasturbine naar 290MW op te regelen, puur vanwege thermische spanningen in de turbine.

Wat betreft de scheurtjes bij de Mitsu-familie. Dat heeft niet zo zeer te maken met het nadraaien (ook een beetje natuurlijk), meer het feit dat de wastegateklep binnenin eigenlijk een te kleine diameter heeft, zodat bij het afblazen een te groot thermisch verschil ontstaat omdat de warmte te groot is itt wat het kan afvoeren. Te hoge temperatuur->plotselinge temperatuurverschil->te hoge thermische belasting en het niet kwijt kunnen-> scheurtje.

Als je een 15G wil zonder scheurtje, kun je het best een nieuwe hotside kopen, want een scheurtje hebben ze bijna allemaal. Of porten tot het scheurtje verdwenen is.

@volvo 142 B23: De 13C zal misschien ietsjes sneller opspoelen, maar ook veel sneller buiten adem raken. De 15G spoelt een tikkeltje later op, maar gaat langer door. Een conical 15G is redelijk plug-and-play, alleen je leidingen veranderen en reclocken, dan ben je good to go. En als je dan toch bezig bent, je 90+ spruitstuk porten!
Antwoord
pwaes schreef:15g, 16t, 18t, 19t, past allemaal, allemaal op basis van TD04HL. Wat misschien nog interessanter is, is de uitlaatzijde, waardoor deze turbo's uiteindelijk buiten adem raken: je hebt conisch, vlak en schuin, waarbij schuine een veel grotere diameter naar de downpipe doorgeeft.
... heb je weer wat te zoeken op internet :-)

exact! een 15G met het conische huis is een fijne turbo maar bijvoorbeeld een 16T met het rechte of schuine turbinehuis is wel weer geschikt voor wat meer power. Nadeel is wel dat de schuine en vlakke flens huizen niet op standaard RWD turbo downpipes passen, daar moet je een andere flens bij kopen (+/-35 euro van KL-racing) en die dan op de DP lassen. Is wel een stuk fijner sleutelen die flenzen. Ohja, een schuin turbinehuis is wat lastiger op een 90+ spruitstuk vast te zetten, een van de bouten/studs komt in de knel, met wat handigheid wel te doen.

de standaard T3 is ook niet verkeerd maar heeft net als de 15G met conische flens wat meer begrenzing in het turbinehuis. Misschien dat die daarom beide scheuren. Bij de 15G is de logische step up het rechte of schuine turbinehuis (ook op ebay nieuw te koop) en bij de Garrett T3 de Cosworh uitlaatbehuizing/turbinebehuizing. werkt beide goed, de Cosworth uitlaatkant kan weer meer pk aan.

Voor goeie plug and play is een 15G met conische flens ideaal. DP past er zo op (misschien wel iets inkorten anders hangt ie wat laag), olie afvoer past ook zo, water leidingen ook.

over het opspoelen, de Garrett T3 die ik op mn 240 heb is groter dan die van een 240T en met 3" uitlaat, Cosworth turbine, geport 90+ spruitstuk etc spoelt ie echt snel. gewoon bij 2000 rpm al boost als ik tikje wacht. 13C en 15G spoelen sneller maar is geen wereld van verschil. De 13C bijvoorbeeld is vanaf zon 4000 rpm aan zn eind met een beetje nokkenas.

over CBV, ik heb nog een hot side (turbo naar IC) buis met een aansluiting voor een CBV over, mocht er iemand T3 willen blijven rijden :p
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Jw240 schreef:de standaard T3 is ook niet verkeerd maar ......

over het opspoelen, de Garrett T3 die ik op mn 240 heb is groter dan die van een 240T en met 3" uitlaat, Cosworth turbine, geport 90+ spruitstuk etc spoelt ie echt snel. gewoon bij 2000 rpm al boost als ik tikje wacht. :p

Jw? Is die T3 min of meer idem met de eerste 740 turbo's of misschien zelfs de B21ET? of is een mijn mn B21ET turbo's geschikt te maken?

Jou opmerking over de cosworths heb ik afgelopen weekend ook in UK gehoord mbt uitwisselbaarheid. Schijnt zelfs zo te zijn dat de cosworth jongen nu massaal achter de B234F 16V koppen aanzitten. Schijnt dat Volvo die 16V koppen met betere toleranties heeft uitgevoerd en past 1:1 op die Frod onderblokken!M
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
Jw240 schreef:over CBV, ik heb nog een hot side (turbo naar IC) buis met een aansluiting voor een CBV over, mocht er iemand T3 willen blijven rijden :p

Hotside is toch de kant van de uitlaat? Of zit ik nu verkeerd?
Antwoord
DennisvdB schreef:Hotside is toch de kant van de uitlaat? Of zit ik nu verkeerd?

ja, vatbaar voor multi-interpretatie.

skidje schreef:Jw? Is die T3 min of meer idem met de eerste 740 turbo's of misschien zelfs de B21ET? of is een mijn mn B21ET turbo's geschikt te maken?

Jou opmerking over de cosworths heb ik afgelopen weekend ook in UK gehoord mbt uitwisselbaarheid. Schijnt zelfs zo te zijn dat de cosworth jongen nu massaal achter de B234F 16V koppen aanzitten. Schijnt dat Volvo die 16V koppen met betere toleranties heeft uitgevoerd.
in basis is de T3 die ik heb gelijk aan alle T3's van de 240 en 740 turbo's. die ik heb heeft het zelfde turbinewiel, een wat grotere comressor (trim is 60 in plaats van 50, diameter is nog steeds 60 mm dus geen wereld van verschil, misschien 30 pk max verschil?). Uitlaatkant is het Cosworth huis maar wel de .63 uitvoering, die is heel moeilijk te vinden. Heb je ook niet nodig maar toevallig liep ik op ebay tegen een paar van die turbo's nieuw aan dus gewoon gebruikt. De normale versie met een .48 huis is ook heel goed. Is dat wel van te maken met de originele T3 van een 240 turbo of de watergekoelde 740 86?+ turbo. is wel wat puzzelen met beugel wastegate, de uitgang naar de downpipe is groter etc.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 776 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 49.214 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
  Even voorstellen 240 Turbo Brick Japster 2 2.406 16 August 2021, 08:49
Laatste bericht: Yezzz
  amazon turbo edwin 184 145.756 27 January 2021, 23:09
Laatste bericht: edwin
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 3.004 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Project "De Belg" Huib244T 538 304.768 21 October 2020, 12:28
Laatste bericht: sludge
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 188.843 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Volvo 244/240 turbo Naciremus 1 2.948 30 November 2018, 19:04
Laatste bericht: UraniumFever
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 98.867 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo Estoque 779 454.751 6 May 2017, 20:38
Laatste bericht: sander69

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)