Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Volvo 142 B23 schreef:Dat is dus et grote punt met gerestaureerde auto's. Niet alle roest is bereikbaar. Na twee jaar hard werken gaat de auto naar de spuiter en 5 jaar later zit ie weer onder de roestblazen. Tenzij je die roest echt kunt stoppen, maar dat is volgens mij echt lastig.
je kunt het wel "verzuipen" , als er geen lucht of vocht meer bij kan staat het iig zo lang stil dat je de auto al lang voor een rollator hebt verruild en af en toe de plaatjes nog ens doorkijkt...
Berichten: 1.984
Topics: 74
Lid sinds: Dec 2005
Tsja, de koets ontlakken kost ongeveer 2000 euro en de hele auto stralen ongeveer 1000 euro. Stralen wil ik nog wel overwegen, maar ontlakken is me te duur, de auto is me daar niet nostalgisch genoeg voor. Nu zal ik de dorpels waarschijnlijk sowieso moeten vervangen dus qua holle ruimtes vallen die al af. Dan moet ik nog even zien hoe de rest dan te doen.
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
stralen zou ik niet doen met een carosserie. Door de impact van het straalmiddel wordt het metaal licht gestrekt, daardoor gaat vaak de strakheid van de carosserie verloren en bloept er eerder een deuk in.
Weet niet of er recent nog wat nieuws bedacht is om dat tegen te gaan maar heb het al vaker gezien dat dat geen goed resultaat geeft.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Die dorpels zijn prima toch? Je haalt de slechte plekken zo minimaal mogelijk uit de bodem, last er nieuwe stukken op/in (proplassen, zo min mogelijk overlappend met het oude plaatwerk) en laat alles vol lopen met zinkverf en je favoriete roestpreventie (wax, teer, lijnolie, whatever).
De stukken die ik aan mijn 144's vervangen heb zitten er nog keurig in, na drie winters zout en modder. Roest reparatie is geen rituele dans bij volle maan of het geheim van de smid. Een cleane reparatie gaat net zo lang mee als het origineel.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Mja ben geen expert hierin. Maar je ziet ze op de vkb vaak staan (met name amazons). Mooie glimmende laklaag, ziet er allemaal prima uit. Tot je wat beter gaat kijken, dan zie je overal blaasjes in de lak. Maar dat laten vollopen zou best kunnen werken natuurlijk.
Berichten: 1.984
Topics: 74
Lid sinds: Dec 2005
Marc, zit een slechte plek bij de B-stijl rechts en links achter (zie foto's) dus daar moet wat aan gebeuren. Maar inderdaad, alles is te repareren en dansen bij volle maan help niet nee haha
Bekende van mij heeft een Amazone gerestaureerd en de auto compleet laten stralen, ik zal zijn ervaringen m.b.t. dat kromtrekken eens vragen. Is het ook afhankelijk van de manier van stralen?
En als je dit zo ziet kan het altijd nog erger :O -->
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=194480
Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
16 December 2011, 12:47
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 December 2011, 12:52 door Marc1970.)
De dorpel is een geheel van voor tot achter. De B stijl, C stijl en de achterste wielkast zijn er op gelast, niet erin. Bij de B stijl kan je er aardig inkijken. Het roest(water) wat daar zit komt ws. van hogerop, ergens waar bij scharnieren.
De bodemplaat is eronder gelast. Je kan die over de hele lengte en breedte eronder vandaan peuteren en de auto buigt niet door. Zowiezo blijft-ie tot de laatste las z'n vorm behouden. Zoals aan die 242GT te zien is.
Overigens pakt die gast het helemaal verkeerd aan, je kan niet zomaar alles halverwege doormidden zagen, je volgt de plaatdelen en lasnaden en laat zoveel mogelijk van de vorm staan. Bij voorkeur eerst de ene kant van een lasnaad en dan pas de andere kant.
In TP11410-1 staan een paar leuke 'exploded diagrams' van de koets, en het schuifdak, en veel meer info voor je restauratie.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.984
Topics: 74
Lid sinds: Dec 2005
Berichten: 1.984
Topics: 74
Lid sinds: Dec 2005
Zoiets las ik al ja, daar kun je mooi die schroefgaten van de oude verdelerkap voor gebruiken. Zit echt op een pokkeplek als dat gaat lekken, las dat Bozzma daar ook al zo'n fijne herinneringen aan had
Ik las ergens dat ze bij VOMD ook van die pijpjes hebben die in het gat van de olie retourpijp komt om daar een leiding op aan te sluiten, kan iemand dat bevestigen?
Berichten: 4.339
Topics: 256
Lid sinds: Mar 2005
18 December 2011, 23:55
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 December 2011, 23:58 door henqui.)
Ja een knelkoppeling, waar je een flexibele slang op kunt aansluiten. Ik ga die ook monteren. Ziet er mooi uit die motor!
Gaan die andere vriesdoppen nooit eens lekken eigenlijk?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68