Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
244 Turbo '84 project
Blok en het gehate kleppendeksel gespoten

[Afbeelding: xf70v4.jpg]

Oranje?! Net was ie nog rood! :mrgreen:
[Afbeelding: 4j44cp.jpg]

Voor alle haters, dit is wel de juiste kleur :-# :8:
[Afbeelding: 161ewx2.jpg]

[Afbeelding: zme837.jpg]

Veerschotel, een afkeurpunt van de laatste APK
[Afbeelding: 212g2nl.jpg]
Antwoord
Ze zullen wel blij zijn met jou thuis, als ik zie hoeveel verfnevel op de grond ligt haha.
Antwoord
skidje schreef:Zitten er naast die drijfstanglagers niet nog een stel lagers in?
jawel maar die slijten lang niet zo hard, meestal niet nodig om te vervangen.

@LJ: Blok ziet er super mooi uit zo! Had ik ook moeten doen toen het er uit was bij mijn 240.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Dat wordt even tegels boenen :-)

Maar lijkt me echt een mooie klus, die motor helemaal uit elkaar!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
Had ie maar geen garage moeten worden! Big Grin

Ja is een leuke klus Henqui, en je begrijpt je blok ook veel beter. Goed voor de verstandshouding met je auto zeg maar Tongue. Van het weekend even wat gereedschap van pa lenen (momentsleutel, klep demonteer tang en zuigerveer montage gereedschap), kleppen uit de kop halen en slijpen. Kop nog een beetje pakking krabben en schoonmaken en dan weer beginnen met opbouwen.
Kop en het onderblok weer in elkaar. Moet nog wat nieuwe dingen hebben, thermostaat, bogies, oliefilter en wat vriesdoppen. Dan nog even kleppen stellen want door dat slijpen zal ik waarschijnlijk wel nieuwe plaatjes moeten hebben. Morgen eigenlijk nog even een puntje op de carterpan lassen (lijkt een scheurtje in te zitten) en dan schuren en ook spuiten. Daarna de bak nog even goed poetsen en eventueel het rode gedeelte spuiten. En dan weer verder aan de auto zelf haha Tongue. Wat een werk man, maar erg leuk!!!

Verder zat ik nog even te brainstormen over de olieleidingen van de turbo. Als het allemaal volgens verwachting gaat neem ik de 15G turbo van Dirk over, de olieleidingen moeten dan een plekje krijgen (ik ga er wel flexibele leidingen op gebruiken). Nu lees ik her en der dat de meesten een nippel op de carterpan lassen. Is het niet handiger om het oude retourgat te gebruiken? Dus draad er in tappen en een nippel er in?

Verder las ik nog in het topic van Ticcie dat ie problemen had met de accumulator van en 15G turbo (flinke dip tijdens het rijden), omdat deze turbo eigenlijk niet voor een B230 gemaakt is. Iemand die hier meer over weet hoe dit op te lossen?
Antwoord
LJ schreef:Had ie maar geen garage moeten worden! Big Grin

Ja is een leuke klus Henqui, en je begrijpt je blok ook veel beter. Goed voor de verstandshouding met je auto zeg maar Tongue. Van het weekend even wat gereedschap van pa lenen (momentsleutel, klep demonteer tang en zuigerveer montage gereedschap), kleppen uit de kop halen en slijpen. Kop nog een beetje pakking krabben en schoonmaken en dan weer beginnen met opbouwen.
Kop en het onderblok weer in elkaar. Moet nog wat nieuwe dingen hebben, thermostaat, bogies, oliefilter en wat vriesdoppen. Dan nog even kleppen stellen want door dat slijpen zal ik waarschijnlijk wel nieuwe plaatjes moeten hebben. Morgen eigenlijk nog even een puntje op de carterpan lassen (lijkt een scheurtje in te zitten) en dan schuren en ook spuiten. Daarna de bak nog even goed poetsen en eventueel het rode gedeelte spuiten. En dan weer verder aan de auto zelf haha Tongue. Wat een werk man, maar erg leuk!!!

Verder zat ik nog even te brainstormen over de olieleidingen van de turbo. Als het allemaal volgens verwachting gaat neem ik de 15G turbo van Dirk over, de olieleidingen moeten dan een plekje krijgen (ik ga er wel flexibele leidingen op gebruiken). Nu lees ik her en der dat de meesten een nippel op de carterpan lassen. Is het niet handiger om het oude retourgat te gebruiken? Dus draad er in tappen en een nippel er in?

Verder las ik nog in het topic van Ticcie dat ie problemen had met de accumulator van en 15G turbo (flinke dip tijdens het rijden), omdat deze turbo eigenlijk niet voor een B230 gemaakt is. Iemand die hier meer over weet hoe dit op te lossen?

Wat betreft de nippel op de carterpan, dit hoef jij niet te doen. Dirk heeft een B200F+T ombouw gedaan, zijn blok had geen bestaande turbo-opbouw. Dus ook geen retourleiding in zijn carterpan. Jij hebt een origineel turboblok (laag of hogere turbodruk maakt niet uit), dus jouw carterpan is zowieso geschikt, geen aanpassingen nodig.

Wat betreft de 15G, ook de veer in de waste-gate moet aangepast worden naar mate je meer druk gaat rijden. Deze setup is te bestellen via europeantuning.nl Hierdoor kan de wastegate langer zijn druk vasthouden, wat het rijgedrag ten goede komt.
Antwoord
Zei onze beste vriend na 6 trappist. Correctie op bovenstaand verhaal: jouw carter heeft natuurlijk al een gat voor een retourleiding.
Bij mijn niet-turbo blok was dat dicht en zodoende is er gekozen voor een pijpje op de carterpan.

Verder wil ik even zeggen dat je ontzettend goed bezig bent met je blok. Je verzet veel werk LJ!
Die 15G is bijna beschikbaar en ik denk dat dat voor jou ook wel bijna nodig is...
Antwoord
Nou ja, de vraag was eigenlijk of die originele retourleiding nog wel past aangezien er een andere turbo op komt dat de normale FK versie. Misschien dat de afmetingen anders zijn o.i.d.?

Ja het is leuk werk, alleen slopen is niet zo moeilijk he, opbouwen wordt lastiger Wink

Heb er niet zo erg veel haast mee hoor, het blok kan er pas in als de auto klaar is en dát gaat nog wel even duren. Wat jou uitkomt is prima.
Antwoord
Drk schreef:Zei onze beste vriend na 6 trappist. Correctie op bovenstaand verhaal: jouw carter heeft natuurlijk al een gat voor een retourleiding.
Bij mijn niet-turbo blok was dat dicht en zodoende is er gekozen voor een pijpje op de carterpan.

Verder wil ik even zeggen dat je ontzettend goed bezig bent met je blok. Je verzet veel werk LJ!
Die 15G is bijna beschikbaar en ik denk dat dat voor jou ook wel bijna nodig is...

Chimay bedoelde haha
Antwoord
Zie ik nou al die zuigers in BDP staan?
Krukas komt zeker bij de Lidl vandaan...

(bijna 5 december)
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 776 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 49.211 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
  Even voorstellen 240 Turbo Brick Japster 2 2.406 16 August 2021, 08:49
Laatste bericht: Yezzz
  amazon turbo edwin 184 145.746 27 January 2021, 23:09
Laatste bericht: edwin
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 3.004 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Project "De Belg" Huib244T 538 304.725 21 October 2020, 12:28
Laatste bericht: sludge
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 188.829 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Volvo 244/240 turbo Naciremus 1 2.947 30 November 2018, 19:04
Laatste bericht: UraniumFever
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 98.862 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo Estoque 779 454.722 6 May 2017, 20:38
Laatste bericht: sander69

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)