Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
244 Turbo '84 project
#1
Van de week ben ik eindelijk begonnen met het demonteren van mijn Turbo met als doel een restauratie. Ik kan nu enigszins gaan beoordelen of de auto een restauratie nog wel waard is, en geen bodemloze put wordt (de put zal wel diep zijn, maar hoe diep precies is nog de vraag Wink ).

Ik heb de auto gekocht in december 2005 bij Carlo Schmidt in Gemert. Ik weet niet hoe Carlo er aan is gekomen. Ik weet wel dat de auto in '99 is ingevoerd en dat het een Belgische auto is. Ik neem dus aan dat de auto vanuit België is ingevoerd. Ik zal nog eens een keer contact opnemen met Carlo Schmidt of hij nog wat weet over de auto. De auto was en is volledig standaard, behalve een schuifdak. Ik moest en zou toendertijd in ieder geval een zilvergrijze 240 hebben, en het liefst een highnose Turbo met Virgo's! (en uiteraard een sedan, want dat zijn de mooiste! Big Grin). Wie wil er nu niet zo'n dikke jaren '80 tank met een bult vermogen, de 'beroemde' late duw in de rug Wink. Leuk detail is dat de auto van januari 1984 is, en ik van februari 1984, leeftijdsgenoten dus. Echter is de auto ondertussen belastingvrij, maar ik niet Sad.
Ik heb er sinds 2005 t/m begin 2011 gewoon woon-werk mee gereden toen ik nog in Amsterdam woonde. Op een gegeven moment heb ik een huis gekocht mÃt een schuur. Rond die tijd moest de Turbo voor de APK en na jaren zonder problemen, waren er een aantal afkeurpunten. Ook begonnen de bekende roestplekken wat zorgwekkender te worden. Ik heb nog getwijfeld om de auto te verkopen, maar de auto zou zonder APK met wat reparatiepunten toch niet veel geld opbrengen. Ik heb de auto in januari 2011 gestald bij een boer en begin november 2011 naar mijn nieuwe huis gebracht en begonnen met demonteren om te kijken of de auto het nog wel kostentechnisch waard is om op te knappen.

[Afbeelding: 23mkkfa.jpg]
[Afbeelding: 358s28j.jpg]
[Afbeelding: 2hi6v4p.jpg]
[Afbeelding: 15i82kx.jpg]
[Afbeelding: xc2lbd.jpg]



Momenteel ben ik bezig om het blok er uit te trekken, ik heb van tevoren nog even de compressie gemeten en deze was voor alle cilinders net iets onder de 9 bar (8,25 t/m 8,8 bar). Ik heb het idee dat dit te laag is, maar ik kan nergens waardes vinden. Weet iemand dat misschien ergens te vinden?
Nu zit ik dus te dubben wat ik nu met het blok moet. Wegbrengen voor een complete revisie a +- 1200,-? Ik ga het blok sowieso helemaal uit elkaar trekken, maar ik ben geen expert dus voor het meetwerk zal ik toch bij een revisie bedrijf terecht moeten. Een ander blok is ook een optie, al zullen er niet veel "jonge" B21ET blokjes meer in omloop zijn. Dan dus toch maar een B230FK a +-500,-? Mijn filosofie over de restauratie is dat ik het geheel zo origineel mogelijk wil houden waar mogelijk al vind ik een 230fk ook wel een leuke verbetering.

Wat zijn jullie ideeën hier over?
Antwoord
#2
Voor de B17-23 is ÃÃn einddruk gegeven, 9-11 bar. Dus ach, kan nog net wellicht.

Als je het blok uit elkaar haalt, kan je het ook weer in elkaar zetten lijkt me. Bijna alle diktes, breedtes, diameters etc zijn simpel meetbaar. Handboek: TP30156
Zolang je de zuigers en cilinderboring kan hergebruiken valt het allemaal best mee. Steek de turbo kleppen z.n. in een nieuwere kop.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Huh? Een B21ET heeft toch een hele andere compressieverhouding dan een non-turbo blok?
Antwoord
#4
dacht ik ook, maar ging twijfelen door Marc, want die weet het doorgaans wel.
Heb ff gegoogled, toen kwam ik op een mooie site uit met deze opmerking in het topic: Compressie is altijd 7.5:1 bij de B21ET/FT
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#5
Compressie verhouding is inderdaad anders. Compressie voor gewone B21 motoren zou tussen de 8,8 - 10,8 bar moeten zijn. Het schijnt zo te zijn dat de compressie van Turbo's lager mag zijn dan gewone B21's, maar ik kan hier geen waardes over vinden. Mijn gemeten waardes komen dus wel aardig in de buurt van gewone B21's, dus misschien is het blok opzich prima en kan ik 'm inderdaad, wat Marc al zegt, gewoon zelf uit elkaar trekken. Ik zal al in het Haynes en Olyslager manual dat het meetwerk allemaal in die boekjes staat, dus misschien ga ik dat zelf wel doen.

@ Marc: Jij zegt dus sowieso een andere kop nemen? Mijn auto heeft nooit op gas gelopen.
Antwoord
#6
Hier kun je alles navinden,.... Inderdaad 7.5:1

http://www.volvo200.org/modellen/motoren.htm
Antwoord
#7
Nou is compressieverhouding niet hetzelfde als eindcompressiedruk. Je duwt er potentiële energie in met je zuiger. Dus einddruk zal hoger zijn dan 7,5.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#8
Ja, einddruk is iets anders als compressieverhouding. De einddruk zegt iets over de luchtdichtheid van je motor (cilinder/zuiger/kop), de verhouding iets over de dynamiek van de ontbranding. Einddruk is echt een meting, verhouding een nogal theoretisch rekensommetje (Slagvolume+Kamer/Kamer).

Over die kop, er blijkt toch vaak van alles mis met cilinderkoppen in de zin van haarscheurtjes, te vaak gevlakt, draadeinden vastgerot etc. Mocht het zover komen kan je voordeliger een andere kop optuigen dan de bestaande reviseren.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#9
Nog niet helemaal. Theoretisch heb je meer einddruk. Door comprimeren van lucht neemt de temperatuur toe. Hierdoor loopt de druk hoger op dan de effectieve compressieverhouding.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#10
Als het een beetje meezit heb ik het blok er voor het weekend er nog uit (moet ook nog ergens af en toe werken natuurlijk Wink. Dan de boel uit elkaar slopen en dan zie ik wel hoe het er van binnen uit ziet. Ik begin steeds meer te denken aan een b23 turbo met die verdelerkap op het onderblok.

[Afbeelding: 25s7up1.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 776 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 49.214 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
  Even voorstellen 240 Turbo Brick Japster 2 2.406 16 August 2021, 08:49
Laatste bericht: Yezzz
  amazon turbo edwin 184 145.755 27 January 2021, 23:09
Laatste bericht: edwin
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 3.004 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Project "De Belg" Huib244T 538 304.767 21 October 2020, 12:28
Laatste bericht: sludge
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 188.843 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Volvo 244/240 turbo Naciremus 1 2.948 30 November 2018, 19:04
Laatste bericht: UraniumFever
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 98.867 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo Estoque 779 454.751 6 May 2017, 20:38
Laatste bericht: sander69

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)