Van de week ben ik eindelijk begonnen met het demonteren van mijn Turbo met als doel een restauratie. Ik kan nu enigszins gaan beoordelen of de auto een restauratie nog wel waard is, en geen bodemloze put wordt (de put zal wel diep zijn, maar hoe diep precies is nog de vraag
).
Ik heb de auto gekocht in december 2005 bij Carlo Schmidt in Gemert. Ik weet niet hoe Carlo er aan is gekomen. Ik weet wel dat de auto in '99 is ingevoerd en dat het een Belgische auto is. Ik neem dus aan dat de auto vanuit België is ingevoerd. Ik zal nog eens een keer contact opnemen met Carlo Schmidt of hij nog wat weet over de auto. De auto was en is volledig standaard, behalve een schuifdak. Ik moest en zou toendertijd in ieder geval een zilvergrijze 240 hebben, en het liefst een highnose Turbo met Virgo's! (en uiteraard een sedan, want dat zijn de mooiste!
). Wie wil er nu niet zo'n dikke jaren '80 tank met een bult vermogen, de 'beroemde' late duw in de rug
. Leuk detail is dat de auto van januari 1984 is, en ik van februari 1984, leeftijdsgenoten dus. Echter is de auto ondertussen belastingvrij, maar ik niet
.
Ik heb er sinds 2005 t/m begin 2011 gewoon woon-werk mee gereden toen ik nog in Amsterdam woonde. Op een gegeven moment heb ik een huis gekocht mÃt een schuur. Rond die tijd moest de Turbo voor de APK en na jaren zonder problemen, waren er een aantal afkeurpunten. Ook begonnen de bekende roestplekken wat zorgwekkender te worden. Ik heb nog getwijfeld om de auto te verkopen, maar de auto zou zonder APK met wat reparatiepunten toch niet veel geld opbrengen. Ik heb de auto in januari 2011 gestald bij een boer en begin november 2011 naar mijn nieuwe huis gebracht en begonnen met demonteren om te kijken of de auto het nog wel kostentechnisch waard is om op te knappen.
![[Afbeelding: 358s28j.jpg]](http://i40.tinypic.com/358s28j.jpg)
![[Afbeelding: 2hi6v4p.jpg]](http://i39.tinypic.com/2hi6v4p.jpg)
![[Afbeelding: 15i82kx.jpg]](http://i40.tinypic.com/15i82kx.jpg)
![[Afbeelding: xc2lbd.jpg]](http://i42.tinypic.com/xc2lbd.jpg)
Momenteel ben ik bezig om het blok er uit te trekken, ik heb van tevoren nog even de compressie gemeten en deze was voor alle cilinders net iets onder de 9 bar (8,25 t/m 8,8 bar). Ik heb het idee dat dit te laag is, maar ik kan nergens waardes vinden. Weet iemand dat misschien ergens te vinden?
Nu zit ik dus te dubben wat ik nu met het blok moet. Wegbrengen voor een complete revisie a +- 1200,-? Ik ga het blok sowieso helemaal uit elkaar trekken, maar ik ben geen expert dus voor het meetwerk zal ik toch bij een revisie bedrijf terecht moeten. Een ander blok is ook een optie, al zullen er niet veel "jonge" B21ET blokjes meer in omloop zijn. Dan dus toch maar een B230FK a +-500,-? Mijn filosofie over de restauratie is dat ik het geheel zo origineel mogelijk wil houden waar mogelijk al vind ik een 230fk ook wel een leuke verbetering.
Wat zijn jullie ideeën hier over?

Ik heb de auto gekocht in december 2005 bij Carlo Schmidt in Gemert. Ik weet niet hoe Carlo er aan is gekomen. Ik weet wel dat de auto in '99 is ingevoerd en dat het een Belgische auto is. Ik neem dus aan dat de auto vanuit België is ingevoerd. Ik zal nog eens een keer contact opnemen met Carlo Schmidt of hij nog wat weet over de auto. De auto was en is volledig standaard, behalve een schuifdak. Ik moest en zou toendertijd in ieder geval een zilvergrijze 240 hebben, en het liefst een highnose Turbo met Virgo's! (en uiteraard een sedan, want dat zijn de mooiste!



Ik heb er sinds 2005 t/m begin 2011 gewoon woon-werk mee gereden toen ik nog in Amsterdam woonde. Op een gegeven moment heb ik een huis gekocht mÃt een schuur. Rond die tijd moest de Turbo voor de APK en na jaren zonder problemen, waren er een aantal afkeurpunten. Ook begonnen de bekende roestplekken wat zorgwekkender te worden. Ik heb nog getwijfeld om de auto te verkopen, maar de auto zou zonder APK met wat reparatiepunten toch niet veel geld opbrengen. Ik heb de auto in januari 2011 gestald bij een boer en begin november 2011 naar mijn nieuwe huis gebracht en begonnen met demonteren om te kijken of de auto het nog wel kostentechnisch waard is om op te knappen.
![[Afbeelding: 23mkkfa.jpg]](http://i40.tinypic.com/23mkkfa.jpg)
![[Afbeelding: 358s28j.jpg]](http://i40.tinypic.com/358s28j.jpg)
![[Afbeelding: 2hi6v4p.jpg]](http://i39.tinypic.com/2hi6v4p.jpg)
![[Afbeelding: 15i82kx.jpg]](http://i40.tinypic.com/15i82kx.jpg)
![[Afbeelding: xc2lbd.jpg]](http://i42.tinypic.com/xc2lbd.jpg)
Momenteel ben ik bezig om het blok er uit te trekken, ik heb van tevoren nog even de compressie gemeten en deze was voor alle cilinders net iets onder de 9 bar (8,25 t/m 8,8 bar). Ik heb het idee dat dit te laag is, maar ik kan nergens waardes vinden. Weet iemand dat misschien ergens te vinden?
Nu zit ik dus te dubben wat ik nu met het blok moet. Wegbrengen voor een complete revisie a +- 1200,-? Ik ga het blok sowieso helemaal uit elkaar trekken, maar ik ben geen expert dus voor het meetwerk zal ik toch bij een revisie bedrijf terecht moeten. Een ander blok is ook een optie, al zullen er niet veel "jonge" B21ET blokjes meer in omloop zijn. Dan dus toch maar een B230FK a +-500,-? Mijn filosofie over de restauratie is dat ik het geheel zo origineel mogelijk wil houden waar mogelijk al vind ik een 230fk ook wel een leuke verbetering.
Wat zijn jullie ideeën hier over?