18 April 2013, 00:22
Mijn auto bezorgt met de laatste weken de ene nieuwe sleutelklus na de andere [futloos gaspedaal]. laten we zeggen dat ik enorm veel geleerd heb. Van de ene constatering kwam de andere. Omdat onderstaand probleem weer een apart probleem is heb ik een tweede draadje aangemaakt:
Nog meer ellende dus ...
De oorzaak van de walm na het starten is olielekkage op de uitlaat. Ik heb aan de uitlaatzijde van de motor op de gehele grens tussen het aluminium [kop?] en het rode deel van het blok een oliestreep staan. Aan de inlaatzijde is alles voor zover ik zie, droog. Vorig jaar juni heb ik een lekke koppakking gehad [mayonaise aan de peilstok]. Het was twee weken voor onze vakantie, mijn eigen garagist had geen tijd en zo kwam ik bij een andere garage uit van wie ik wist dat hij ook geregeld aan 240-ers sleutelt. De kop is weggebracht om te vlakken.
Sindsdien heb ik altijd wel wat olielekkage gehad maar kon het eigenlijk nooit traceren en ik wist ook niet goed wat normaal was. De lekkage die ik nu constateer, is in ieder geval niet normaal.
Kan het zijn dat de kop er niet goed op is gezet? Is dat een kwestie van bouten aandraaien? Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
Kan ik binnen het jaar de monteur hier nog op aanspreken [op zijn kosten]?
[Ik zie dat hij niet is aangesloten bij de BOVAG.]
Nog meer ellende dus ...
De oorzaak van de walm na het starten is olielekkage op de uitlaat. Ik heb aan de uitlaatzijde van de motor op de gehele grens tussen het aluminium [kop?] en het rode deel van het blok een oliestreep staan. Aan de inlaatzijde is alles voor zover ik zie, droog. Vorig jaar juni heb ik een lekke koppakking gehad [mayonaise aan de peilstok]. Het was twee weken voor onze vakantie, mijn eigen garagist had geen tijd en zo kwam ik bij een andere garage uit van wie ik wist dat hij ook geregeld aan 240-ers sleutelt. De kop is weggebracht om te vlakken.
Sindsdien heb ik altijd wel wat olielekkage gehad maar kon het eigenlijk nooit traceren en ik wist ook niet goed wat normaal was. De lekkage die ik nu constateer, is in ieder geval niet normaal.
Kan het zijn dat de kop er niet goed op is gezet? Is dat een kwestie van bouten aandraaien? Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?
Kan ik binnen het jaar de monteur hier nog op aanspreken [op zijn kosten]?
[Ik zie dat hij niet is aangesloten bij de BOVAG.]
![[Afbeelding: avatar.png]](http://www.nikniek.nl/afbeeldingen/avatar.png)
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]