Berichten: 308
Topics: 29
Lid sinds: Jul 2011
Ik heb bij een Volvo 240 B200f een olielekkage tussen peilstokhouder en motorblok.
Hier zit standaard geen pakking of O-ring tussen.
Stationair toerental: geen lekkage.
Verhoogd toerental: lekkage,dus olie spetterd tussen peilstokhouder en motorblok uit.
Nog nooit gezien,wat is de oorzaak?
Verstopte carterontluchting misschien?
Groet,
Pieter
Berichten: 53
Topics: 10
Lid sinds: Apr 2011
Je hebt teveel overdruk. Hopelijk door een verstopte carteontluchting maar wrsch door b.v. versleten compressieveren . En die wil ergens weg.
ex Amazon P220 67 b20a lpg
ex 244DL 77 b21a lpg (gevalletje Weekers)
144 73 b20a lpg
Berichten: 685
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
21 April 2019, 09:59
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21 April 2019, 10:03 door Grey240Polar.)
"Spetteren" klinkt als redelijk spectaculair, meer dan ik zou toewijzen aan (alleen) een verstopte carterontluchting.
Ik zie naast de al genoemde versleten compressieveren nog de mogelijkheid van een naar een oliekanaal doorgeslagen koppakking.
Het lijkt me tijd voor een compressietest.
Hoe "ervaren" is deze motor eigenlijk?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
27 April 2019, 15:09
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 April 2019, 15:21 door Marc1970.)
Die peilstokbuis zit een centimeter of 2 in het blok geperst, zou kunnen dat iemand m er ooit met peilstok en al uit getrokken heeft en onhandig weer erin gepropt. Waardoor de buis vervormd is en olie langs laat (in het carter vliegt olie met een noodgang in de rondte).
Bij te hoge carterdruk zou ook de peilstok uit de buis ploppen.
Oh nee, je kan de buis er niet per ongeluk uittrekken want hij zit nog met een bout vast aan het blok. Weer zo'n ding wat ik jaren bewaard heb en nu niet meer kan vinden.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.433
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
De oude steken wel 5-7 cm erin en bij een late FK idd rond de 2 cm voorbij het borstje.
Lijkt me dat je er wel een o-ringetje onder kunt leggen. Maar dat lost wss je probleem niet op.
Klinkt als overdruk door...????
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 308
Topics: 29
Lid sinds: Jul 2011
Probleem opgelost.
Carterontluchting was volledig verstopt.
Grt. Pieter