Berichten: 198
Topics: 17
Lid sinds: May 2010
Ook mijn Overdrive valt af en toe uit (en gaat spontaan weer aan) bij een warme motor. Ik moet nog 100% uitsluiten dat dit aan de bedrading richting de solenoid ligt. Maar ga er eigenlijk al van uit dat dit hetzelfde euvel is als besproken in dit
http://volvolvo.nl/forum/topic,8117.0/ topic.
Dit betekent dat er dus nieuwe zuigers en O ringen in de OD moeten. Nu schijnen die dingen niet meer te bestellen zijn (worden wel op maat gemaakt voor een garage in Westerbroek). Maar ik zit er ook aan te denken deze klus zelf te klaren.
Mijn zwager heeft nog een 4 bak + OD liggen van zijn 760 diesel uit 1982. Kan dit dezelfde OD zijn als mijn B21a? Staat het type op de OD, of kan ik dit ergens aflezen?
Mijn 240 is origineel niet met OD geleverd is mijn indruk, omdat in de zweedse papieren slechts 4 versnellingen werden benoemd.
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Er is een J, een P en een P/J type. Met telleraandrijving heb je meest een J type.
Ik zou deze man contacten:
http://www.frankefort.nl/overdrive/
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 283
Topics: 25
Lid sinds: Nov 2009
Een ander contact zou Flok Boer in Drachten (
http://www.nordrive.com) kunnen zijn. Die zit al meer dan 25 jaar in de versnellingsbakken met of zonder OD. Is ook wat dichterbij.
Ander vraag: je schreef een keer over EGR onder je motorkap. EGR en B21A kan dat?
@Marc: J en P (M41) hoorden toch bij B18/B20? Of passen die ook achter B21 ea?
(off topic

Marc:trouwens nog bedankt voor je felicitatie)
245 DL 1983
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
De M41 heeft een D type tot ca. 69, daarna de J type, die weer doorging naar de M46. En de M46 kreeg later (voor turbo's of voor allemaal?) de P type.
De J en P/J zijn uitwisselbaar, de J en P niet volgens onderstaande:
http://www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=141&t=8923
Een OD uit 1982 kan nog best een J of P/J zijn. Het type staat op een alu plaatje aan de zijkant.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 198
Topics: 17
Lid sinds: May 2010
Ik had inderdaad een EGR (onderdeel dat langs het uitlaatspruitstuk loopt en lucht terug stuurt het luchtfilter in mbv een vacuumslang. Misschien een slechte beschriijving, maar zo'n ding zat er onder mijn motorkap. Die heeft de garage er uit gehaald omdat het voor veel valse lucht zou zorgen en verder nauwelijks een functie heeft.
volgens de beste man was het een B21a omdat het dopje van de carburateur zwart is.?!?!
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
Het dopje van mijn carburateur is ook zwart, en ik heb een b19a :

Motortype staat op de zijkant van het blok..
Berichten: 283
Topics: 25
Lid sinds: Nov 2009
@Marc: bedankt voor de info, weer wat geleerd.
@job: "onderdeel langs het uitlaatspruitstuk" is dat een soort flexibele alu(?)slang van zo'n 5cm doorsnee?
Ik heb ook een B21A en carb met zwart dopje, maar zo'n dopje hadden mijn B20 en 18 ook: Zenith Stromberg 175CD
245 DL 1983
Berichten: 198
Topics: 17
Lid sinds: May 2010
@wakka, nee die slang is de luchtinlaat. Hij liep zeg maar tussen het blok en het spruitstuk door. Ik zal zo eens kijken of het zichtbaar is in "ik en mijn volvo" topic.
Ik heb mezelf wel vaker afgevraagd wat voor blok er in ligt. Uitsluitsel heb ik niet. Ik kan geen tekst op het blok ontdekken die het aangeeft. Vanuit de zweedse papier weet ik wel dat het een 83ger is met origineel 4 versnellingen.
Op deze foto:
![[Afbeelding: img0577bl.jpg]](http://img411.imageshack.us/img411/7572/img0577bl.jpg)
zie je rechtsonderin de slang/buis van de "EGR"?. Die hebben ze er dus uitgehaald. Kan je op basis van de afbeelding zeggen wat voor blok het is?
Ander wellicht op basis van deze afbeelding:
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Berichten: 198
Topics: 17
Lid sinds: May 2010
Hier nog een plaatje van de Solenoid en het "filterdekseltje". Ik kreeg nog de tip om eerst de solenoid schoon te maken voor het vervangen van de zuigers. Ook het vervangen van de bedrading lijkt me geen overbodige luxe, omdat dit er niet meer echt optimaal uitziet.
Kan ik gewoon 12 volt op de Solenoid zetten om te zien of die goed werkt?
Verder ik heb gehoord dat de versnellingsbak olie ook in de overdrive zit. Maar dan moet de bak toch helemaal leeg lopen als ik het filterdekseltje los maak?
[img width=800 height=600]http://img7.imageshack.us/img7/1707/img1092gi.jpg[/img]
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Berichten: 9.909
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
B21A, dat zei de man toch?
Serieus, als je achter de stroomverdeler op het blok kijkt, zie je een vlakgeslepen stukje met daarop het motortype.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969