Berichten: 159
Topics: 61
Lid sinds: Jan 2012
Mijn overdrive (m46) schakelt in, op alle versnellingen, bij warme motor. Bij koude motor doet de overdrive het goed en schakelt hij alleen in de vierde versnelling als ik de schakelaar omzet. De olie in de bak is onlangs nog vervangen. Weet niet welke olie. Is door een versnellingsbakken specialist gedaan die ook veel overdrives reviseert. Moet wel de goede olie zijn geweest neem ik aan.
-wat kan de oorzaak zijn?
-hoe kan ik dit verhelpen?
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
3 January 2015, 17:59
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 3 January 2015, 18:09 door Marc1970.)
Probleem met de O ringen in de solenoide waardoor deze vanzelf in de 'AAN' stand gaat. Misschien hebben ze de juiste olie erin gedaan maar is deze te 'licht' bij bedrijfstemperatuur (en was de vorige olie wat 'dikker' op temperatuur).
http://www.swedishbricks.net/700900FAQ/T...tml#Manual M-46 Overdrive Self-Engages
Blijkbaar kan Ã
Ã
n versie van de solenoide gereviseerd worden, zijn O ringen van een cent:
http://www.forums.turbobricks.com/showth...p?t=301252
Hier onderaan:
http://www.buckeyetriumphs.org/technical...3/JOD3.htm
Ws. kan de revisie-specialist dit ook wel voor je regelen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 159
Topics: 61
Lid sinds: Jan 2012
Dank! Ik heb de o-ringen besteld.
nu nog de solenoid verwijderen. Nog een hele toer met de bak onder de auto. Iemand nog tips hiervoor?
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Nee, behalve dat je er een bakje onder moet zetten omdat 3/4 vd olie eruit komt. De maat is 1" ook wel 25 mm, en er past alleen een dunne sleutel tussen. Ws. het makkelijkst om een ouwe sleutel plat te slijpen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 159
Topics: 61
Lid sinds: Jan 2012
Berichten: 159
Topics: 61
Lid sinds: Jan 2012
De overdrive blijft inschakelen op 1,2,3 en 4 na een tijdje rijden.
-Ik heb de o-ringen vervangen.
-De olie in de bak is voldoende.
Wat kan nog meer de oorzaak zijn?
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
1 February 2015, 21:12
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 February 2015, 21:19 door Marc1970.)
Geen idee meer. Lees dit eens:
http://www.buckeyetriumphs.org/technical...1/JOD1.htm Wat ik begrijp van de werking vd OD is dat olie altijd langs de 'operating pistons' gepompt wordt maar in de uit-stand komt er nooit genoeg druk op.
Daar hebben de 'dash pot' en de 'pressure relief valve' iets mee te maken, die zit onder 1 van de drie ronde schroefdekseltjes. Als je daar makkelijk bij kan komen zou je die eens kunnen schoonmaken.
ATF type F is de aanbevolen olie dacht ik.
Nog iets, het is erg slecht (destructief) voor de OD als je achteruit rijdt als-ie ingeschakeld is. Waarschijnlijk heb je een soort toerental waarbij de OD zichzelf inschakelt, dat zou ik achteruit rijdend niet overschrijden.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 159
Topics: 61
Lid sinds: Jan 2012
misschien maar eens dikkere olie gaan gebruiken. Als de bak warm wordt, zal de olie ook wat dunner worden. zodat de druk afneemt. Bij lage snelheden zal de overdrive te weinig druk opbouwen om de overdrive uitgeschakeld te houden. Zou dikkere olie bv 80w90, kunnen helpen?
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
2 February 2015, 13:18
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 2 February 2015, 13:39 door Marc1970.)
Ik weet niet of dikker helpt, misschien juist wel dunner. Ik snap de precieze balans van de kleppen, afdichtingen en persen binnen de OD niet helemaal (helemaal niet). Maar iets in jouw bak laat toe dat er veel teveel druk achter de 'operating pistons' komt, ook zonder dat de solenoid werkt.
Probeer eens met de draden vd solenoid los, wat-ie dan doet. Dan zou je nooit OD mogen hebben, koud en warm niet.
De Triumph lieden gebruiken veel 20W50 motorolie. 80W90 is dezelfde 'dikte' maar dan als tandwielolie, pas op met EP variant die bevat zwavel wat slecht is voor de syncromesh ringen in de bak.
Op ATF F moet ie het goed doen, dat is ongeveer SAE 20 dus vrij dun. ATF F heeft een rode kleur, tandwielolie stinkt, dan weet je ongeveer wat er nu inzit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.403
Topics: 91
Lid sinds: Mar 2012
lees op volvokv.nl forum vaak dat er 80w90 rn 20w50 word gebruikt. vraag me niet wat beter is maar het zou schijnbaar kunnen
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken
[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]