Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
OD valt af en toe uit als motor warm is
#1
Ook mijn Overdrive valt af en toe uit (en gaat spontaan weer aan) bij een warme motor. Ik moet nog 100% uitsluiten dat dit aan de bedrading richting de solenoid ligt. Maar ga er eigenlijk al van uit dat dit hetzelfde euvel is als besproken in dit http://volvolvo.nl/forum/topic,8117.0/ topic.

Dit betekent dat er dus nieuwe zuigers en O ringen in de OD moeten. Nu schijnen die dingen niet meer te bestellen zijn (worden wel op maat gemaakt voor een garage in Westerbroek). Maar ik zit er ook aan te denken deze klus zelf te klaren.

Mijn zwager heeft nog een 4 bak + OD liggen van zijn 760 diesel uit 1982. Kan dit dezelfde OD zijn als mijn B21a? Staat het type op de OD, of kan ik dit ergens aflezen?
Mijn 240 is origineel niet met OD geleverd is mijn indruk, omdat in de zweedse papieren slechts 4 versnellingen werden benoemd.
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
#2
Er is een J, een P en een P/J type. Met telleraandrijving heb je meest een J type.

Ik zou deze man contacten: http://www.frankefort.nl/overdrive/
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Een ander contact zou Flok Boer in Drachten (http://www.nordrive.com) kunnen zijn. Die zit al meer dan 25 jaar in de versnellingsbakken met of zonder OD. Is ook wat dichterbij.

Ander vraag: je schreef een keer over EGR onder je motorkap. EGR en B21A kan dat?

@Marc: J en P (M41) hoorden toch bij B18/B20? Of passen die ook achter B21 ea?

(off topicAngryMarc:trouwens nog bedankt voor je felicitatie)
245 DL 1983
Antwoord
#4
De M41 heeft een D type tot ca. 69, daarna de J type, die weer doorging naar de M46. En de M46 kreeg later (voor turbo's of voor allemaal?) de P type.

De J en P/J zijn uitwisselbaar, de J en P niet volgens onderstaande:
http://www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=141&t=8923

Een OD uit 1982 kan nog best een J of P/J zijn. Het type staat op een alu plaatje aan de zijkant.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Ik had inderdaad een EGR (onderdeel dat langs het uitlaatspruitstuk loopt en lucht terug stuurt het luchtfilter in mbv een vacuumslang. Misschien een slechte beschriijving, maar zo'n ding zat er onder mijn motorkap. Die heeft de garage er uit gehaald omdat het voor veel valse lucht zou zorgen en verder nauwelijks een functie heeft.
volgens de beste man was het een B21a omdat het dopje van de carburateur zwart is.?!?!
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
#6
Het dopje van mijn carburateur is ook zwart, en ik heb een b19a :Smile
Motortype staat op de zijkant van het blok..
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
#7
@Marc: bedankt voor de info, weer wat geleerd.

@job: "onderdeel langs het uitlaatspruitstuk" is dat een soort flexibele alu(?)slang van zo'n 5cm doorsnee?

Ik heb ook een B21A en carb met zwart dopje, maar zo'n dopje hadden mijn B20 en 18 ook: Zenith Stromberg 175CD
245 DL 1983
Antwoord
#8
@wakka, nee die slang is de luchtinlaat. Hij liep zeg maar tussen het blok en het spruitstuk door. Ik zal zo eens kijken of het zichtbaar is in "ik en mijn volvo" topic.

Ik heb mezelf wel vaker afgevraagd wat voor blok er in ligt. Uitsluitsel heb ik niet. Ik kan geen tekst op het blok ontdekken die het aangeeft. Vanuit de zweedse papier weet ik wel dat het een 83ger is met origineel 4 versnellingen.

Op deze foto: [Afbeelding: img0577bl.jpg] zie je rechtsonderin de slang/buis van de "EGR"?. Die hebben ze er dus uitgehaald. Kan je op basis van de afbeelding zeggen wat voor blok het is?

Ander wellicht op basis van deze afbeelding:
[Afbeelding: img0039w.jpg]
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
#9
Hier nog een plaatje van de Solenoid en het "filterdekseltje". Ik kreeg nog de tip om eerst de solenoid schoon te maken voor het vervangen van de zuigers. Ook het vervangen van de bedrading lijkt me geen overbodige luxe, omdat dit er niet meer echt optimaal uitziet.

Kan ik gewoon 12 volt op de Solenoid zetten om te zien of die goed werkt?
Verder ik heb gehoord dat de versnellingsbak olie ook in de overdrive zit. Maar dan moet de bak toch helemaal leeg lopen als ik het filterdekseltje los maak?

[img width=800 height=600]http://img7.imageshack.us/img7/1707/img1092gi.jpg[/img]
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
#10
B21A, dat zei de man toch?

Serieus, als je achter de stroomverdeler op het blok kijkt, zie je een vlakgeslepen stukje met daarop het motortype.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Welke motor voor AW 72 bak. Madman 7 2.176 19 January 2025, 21:07
Laatste bericht: skidje
  Overdrive J-type schakelt niet bij koude motor Rat242 18 10.279 5 February 2023, 15:06
Laatste bericht: skidje
  Valt niet in de versnellling epakta 1 3.085 19 April 2017, 11:30
Laatste bericht: Marc1970
  Moeilijk schakelen bij warm weer? Mr. Brown 7 9.540 30 May 2016, 22:19
Laatste bericht: Marc1970
  piepend geluid koppeling bij koude motor Volvo V70 2.5 140 pk 1999 Volvo V70 GK 2 4.383 9 August 2015, 18:54
Laatste bericht: Wijnand
  Overdrive blijft ingeschakeld bij warme motor hun 11 12.187 14 April 2015, 13:36
Laatste bericht: hun
  Aandrijving automaatbak valt som tijdelijk weg Jed 2 4.193 23 August 2014, 17:50
Laatste bericht: Marc1970
  J-type Overdrive stopt met functioneren als de motor warm is daanheijn 2 3.659 2 June 2012, 16:07
Laatste bericht: daanheijn
  Wat past er qua motor/bak in een 76-er 240? MVeldhuis 6 2.936 8 January 2012, 17:15
Laatste bericht: bartman
  M46-overdrive schakelt warm niet/slecht uit. roel604 14 11.197 22 October 2011, 22:16
Laatste bericht: pwassink

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)