Berichten: 7
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2017
17 January 2017, 13:16
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 January 2017, 13:17 door stekkechillin.)
Hallo,
Ik weet niet of dit het juiste topic is. anders zet ik het ergens anders.
Ik ben al een tijdje op zoek naar een volvo c30 nu is men oog gevallen op een Volvo C30 1.6D Drive momentum.
Het bouwjaar van deze auto is 2010.
De Co2 uitstoot van deze wagen is 99g/km
Nu is men vraag is deze wagen een euro 5 of een euro 4.
Ik zou dit graag willen weten omdat ik nog binnen een paar jaar in de steden wil blijven rijden.
Alvast bedankt!
Groeten!
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Helaas is de Nederlandse regelgeving net zo veranderlijk als het weer en de politiek net zo betrouwbaar dus wat nu mag kan zomaar volgend jaar beloond worden met een boete.
Dat terzijde, gaat het niet om de leeftijd van het voertuig?
Verstuurd vanaf mijn E5603 met Tapatalk
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 7
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2017
17 January 2017, 16:59
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 January 2017, 17:21 door stekkechillin.)
het is voor België

vanaf 2020 mogen er geen euro 4 voertuigen meer in antwerpen, brussel. daarom dat ik wou weten of die auto met die co2 uitstoot van 99g/km en van bouwjaar 2010 die D Drive een euro 5 of euro 4 was.
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
18 January 2017, 20:43
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 January 2017, 21:02 door Grey240Polar.)
Euro 5 is in september 2009 ingevoerd (voor typegoedkeuring) en per januari 2011 moesten alle nieuwe voertuigen eraan voldoen. Auto's tussen die twee data kunnen eraan voldoen, maar dat hoeft niet noodzakelijkerwijs het geval te zijn. Het is dus niet mogelijk om zonder meer te zeggen dat een voertuig van 2010 er wel of niet aan voldoet. Een auto die voor september 2009 al een typegoedkeuring had mocht dus nog tot januari 2011 worden verkocht met Euro 4 emissies.
Als ik
deze advertentie van een C30 1.6D van 04/2010 bekijk, dan zie ik dat deze een Euro 4 emissieklasse heeft. Degene die je op het oog hebt moet dan denk ik toch wel van een stuk later in 2010 zijn wil die kans maken op Euro 5. Maar dat zullen de papieren van de auto die je op het oog hebt dus moeten uitwijzen.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 7
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2017
18 January 2017, 21:04
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 January 2017, 21:23 door stekkechillin.)
hey bedankt voor deze info! dus ik heb ook zo een auto in het oog van 02/2010 co2 van 99g/km dus het kan ook goed zijn dat die euro 4is?
als ik kijk naar een volvo c30D Drive start/stop Momentum oo deze site met co2 uitstoot van 99g/km dan zie ik dat de emisieklasse 5 is. wat denken jullie? ik vind het raar dat sommige 4 zeggen en andere 5
link :
http://www.autogids.be/model-type-jaar--...entum.html
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
18 January 2017, 23:22
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 January 2017, 23:23 door Grey240Polar.)
Dat zou inderdaad het geval kunnen zijn
Die gegevens uit je link lijken mij niet te kloppen. Er staat nl. dat het een model van 2006 is. Euro 5 is pas in sep 2009 ingevoerd voor typegoedkeuring .
Merk ook op dat emissie eisen betrekking hebben op schadelijke stoffen, niet op CO2. Een lage CO2 betekent alleen dat het een effciënt voertuig is, niet persé dat het ook een schoon voertuig zou zijn.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47
Berichten: 7
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2017
oke bedankt dus eigenlijk beter voor een 2011 voertuig gaan?
Berichten: 684
Topics: 60
Lid sinds: Feb 2006
19 January 2017, 08:26
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 January 2017, 14:11 door Grey240Polar.)
Ja, alle voertuigen verkocht vanaf 1-1-2011 moeten aan de Euro 5 norm voldoen (theoretisch dan, toen onderzoekers ontdekten dat de NOx niveau's in de atmosfeer niet afnamen in de jaren na het invoeren van strengere emissie-eisen ging men auto's op een andere manier testen en kwam men achter de "sjoemelsoftware" van VW, maar ook andere merken gingen niet vrijuit).
Maar nogmaals, voertuigen verkocht tussen 9-2009 en 1-2011 kunnen mogelijk wel aan de Euro 5 norm voldoen. Dus voordat je de auto die je interesseert laat schieten zou je navraag kunnen doen bij de verkopende partij, dan weet je het zeker.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47